پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نجمی پور

حوزه/امام جمعه سرایان با بیان این که وقف به عنوان هدیه ابدی برای خدمت به جامعه اسلامی است، گفت: پرکردن شکاف طبقاتی از مهمترین اثرات وقف در جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد نجمی پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند با اشاره به جایگاه والای وقف در جامعه، اظهارکرد: وقف جایگاه مهمی در اسلام داشته و اولین واقف در اسلام، پیامبر اکرم(ص) بوده اند.

وی افزود: اگر در زندگی ائمه اطهار(ع) مطالعه ای داشته باشیم به جایگاه  وقف در سیره معصومین (ع) و اهمیت آن در اسلام پی می بریم؛ حضرت علی (ع) چاه های زیادی را حفر کرده و وقف عام می کردند.

امام جمعه سرایان خاطرنشان کرد: قسمتی از پیشرفت اسلام مدیون وقف است، آن جا که عواید موقوفات در کتابخانه ها، حوزه های علمیه، مساجد، مراسم عزاداری و ...  صرف می شده است.

وی با بیان این که وقف در جامعه اسلامی از ارزش و منزلت بالایی برخوردار بوده است، تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که توسعه این سنت حسنه به عنوان یکی از نیازهای اصلی جامعه امروزی است.

امام جمعه سرایان با تاکید بر ضرورت توسعه وقف در جامعه، یادآور شد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، سنت حسنه وقف رو به فراموشی می رفت اما با پیروزی انقلاب و تلاش های انجام شده این سنت حسنه در جامعه احیا  شد.

پر کردن شکاف طبقاتی از ثمرات وقف است

حجت الاسلام نجمی پور یکی از ثمرات مهم وقف را، پر کردن شکاف طبقاتی دانست و مافزود: وقف به عنوان یک سرمایه عظیم مالی، در این سمت و سو نقشی سازنده و قابل توجّه دارد. تاسیس اماکن عام المنفعه برای استفاده عموم مردم، از دیگر ثمرات مسئله وقف در اسلام است.

امام جمعه سرایان اظهار کرد: وقف باید در جهت نیازهای اصلی جامعه هدایت شود تا مردم نیز به این کار نیک ترغیب  شده و بخشی از اموال و سرمایه خویش را در این راه  مصرف کنند.

حجت الاسلام نجمی پور مطرح کرد: استمرار و جاودانگی وقف، آن را از سایر صدقات و خیرات متمایز کرده و در حقیقت یکی از راه های انفاق خالصانه در راه خدا بوده که به اموال انسان بقا می بخشد، چرا که وقف بزرگ ترین عامل انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر است.

این استاد حوزه با تاکید بر لزوم احیای فرهنگ وقف در جامعه و گسترش آن، ابراز داشت: متاسفانه یکسری ابهامات و اشکالات در بحث وقف در شهرستان سرایان وجود دارد که لازم است  اداره اوقاف و امور خیریه در جهت رفع ابهامات و شفاف سازی اقدام لازم را به عمل آورد و در زمینه گسترش این فرهنگ عظیم اسلامی تلاش کند.

لزوم تغییر کاربری برخی موقوفات با نظر مراجع تقلید

حجت الاسلام نجمی پور بیان کرد: مسئله دیگری که در بحث احیای وقف ضروری به نظر می رسد این است که گاها ضروری است با نظر فقها برخی موقوفات تغییر کاربری کند تا عواید بیشتری از این موقوفه بدست آید مثلا اگر زمینی کشاورزی موقوفه است و اکنون در جوار شهر قرار گرفته، چنانچه با تغییر کاربری آن به صنعتی عواید بیشتری حاصل می شود لازم است با نظر فقها این کار صورت پذیرد در عین حال که اصل موقوفه حفظ گردد.

وی بر حمایت از پایان نامه های دانشجویی و مقالات در زمینه وقف تاکید کرد و اظهار داشت: رسانه ها نقش تاثیرگذاری در گسترش فرهنگ وقف در جامعه دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha