پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
الله وردی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین اللهوردی با تاکید بر این که اخلاق و تهذیب در احوالات و سیره علمای سلف موج می زند، گفت: با اجرای طرح جهاد تربیت اخلاقی، حوزه متحول می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسین  اللهوردی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اجرای طرح جهاد تربیتی اخلاقی، گفت: این طرح که از سوی معاونت تهذیب حوزه های علمیه به مدیریت های استانی ابلاغ شده، دارای الزاماتی است و این الزامات مسلتزم ضمانت اجرایی است و باید تلاش کرد تا به کمک همه مسئولین آن را  اجرا کرد.

 مدیر حوزه علمیه کرمان ادامه داد: موضوعاتی که در طرح آمده در ارتباط با اخلاق و تهذیب است، مسئله ای که حوزه و طلاب به آن نیازمند می باشد و اساسا اساس کار حوزه تهذیب است؛ اگر به دنبال اثر گذاری در جامعه هستیم، اخلاق نقطه قوت آن است وتا خود متخلق نشویم چگونه می توانیم اثر گذار باشیم. راز موفقیت علمای گذشته هم در همین مسئله بوده است، عامل و عالم بودند؛ نباید تنها به فکر تقویت بُعدی غیر از دیگر باشیم

وی افزود: اگر هردو بال علم و اخلاق با هم باشند، اثر بخش است و خواهد بود؛ وقتی نقش حوزه تبلیغ و اطلاع رسانی درست است؛ وقتی به ما می فهمانند اگر محاسن بیانات ما اهل بیت(ع) به مردم برسد، جامعه جذب می شوند، اشاره به بعُد اخلاقی هم دارد، لذا نباید از آن غافل شد، البته ضمانت اجرایی برگزاری کارگاه های آموزشی برای اساتید و مدیران می خواهد.

حجت الاسلام و المسلمین  اللهوردی اظهار کرد: تمام تلاش بر این است کارگاه آموزشی اساتید در ارتباط با موضوعات مطرح شده اخلاقی و قرآنی در استان برگزار شود و در ادامه اساتید از لزوم و اهمیت به مباحث اخلاقی بگویند. اخلاقی که سرلوحه کار پیامبر(ص) بوده است و حوزه هم این گونه عمل کند همان طور که تا کنون بوده است وامید است همه به میدان بیایند وکارهای به زمین مانده را اجرا کنند و شاهد تحول در مباحث اخلاقی عملی در میان طلاب وحوزویان و اساتید باشیم.

مدیر حوزه علمیه کرمان عنوان کرد: نکته قابل توجه در طرح تربیتی، مسئله اعتقادی است و تاکیدی که همه روی این مسئله دارند، این تأکیدها اهمیت کار را می رساند و قطعا تقویت مبانی اعتقادی که ریشه مبانی اخلاقی است، تقویت مبانی اخلاقی را هم دو چندان خواهد کرد. نکته دیگر این که تقویت اخلاق نیازمند توجه دقیق،هماهنگی و ضمانت اجرایی است تا همه اساتید و مدیران در اجرا هماهنگ و با هم در ارتباط باشند، این ارتباط در انتخاب موضوع و سایر موارد است.

حجت الاسلام و المسلمین  اللهوردی با بیان این که اگر اخلاق درست شود شاهد تحول عظیم در مسائل دیگر خواهیم بود، ابراز داشت: رفتار مناسب طلبه می تواند مردم جذب دین کند و اثربخشی تبلیغ را دو چندان کند و جزء از حوزویان انتظار نمی رود. لذا طرح جهاد تربیت اخلاقی مدون شده تا همگان باهم فکری و هم افزایی بتوانند روزهای بهتری را برای حوزه به ارمغان آورند.

مدیر حوزه علمیه کرمان عنوان کرد: اخلاق و تهذیب در احوالات و سیره علمای سلف موج می زند، در برخورد با مردم، با مردم بودن، درمیان مردم، پرس و جو از احوالات مردم ، پرس جو از اوضاع اجتماعی و فرهنگی جامعه، همه و همه باعث شد که آنها از هر لحاظ مورد احترام اقشار مختلف باشند ودوستشان داشته باشند، با آنها احساس آرامش کنند، این همان سنت پسندیده رسول الله(ص) است.

وی، حوزه را تجلی اخلاق دانست و گفت: همه در حال  تلاش هستند تا سنت های پسندیده به میان حوزه و جامعه بیاید و جزء این از حوزه انتظار نمی رود؛ ما هم در مدیریت های استانی حوزه با تمام تلاش به میدان آمده ایم تا اخلاق نهادینه شود. 40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha