جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مازنی

حوزه/ حجت الاسلام مازنی با تاکید بر ضرورت تربیت طلاب پژوهشگر در مدارس، گفت: تحقیق و پژوهش هر چند روشمند و کاربردی باشد، ولی تا زمانی که به شاخص نیازهای زمانه و مسئله های روز از یک طرف و امکان سنجی اجرایی سازی آن توجه نشود، مفید نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام محمدصالح مازنی، امروز در مراسم اختتامیه جشنواره علامه حلی حوزه علمیه قزوین، بر استفاده  از ابزارهای تشویقی برای بالابردن رغبت طلاب به پژوهش تاکید کرد و گفت: ممکن است به دلیل دشوار بودن پژوهش برخی از طلاب دروس مقدماتی به انجام آن رغبتی نداشته باشند، بنابراین مدیران پژوهش باید با در نظر گرفتن ابزارهای تشویقی، طلاب جوان را با مقوله تحقیق و پژوهش آشنا کنند.

مدیر گروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد:  برخی از پژوهش های حوزوی، سطحی است، بعضی ها هم بنیادی یا توسعه ای است و کاربردی نیست و برخی از آنها کاربردی است، ولی ناظر به نیازها نیست، البته برخی از این پژوهش ها به دلیل نبود پیوند و ارتباط موثر میان سازمان بهره ور و پژوهشگر، مورد استفاده قرار نمی گیرند و کارکرد کاربردی بودن خود را از دست می دهند.

حجت الاسلام مازنی ادامه داد: تحقیق و پژوهش هر چند روشمند و کاربردی باشد، ولی تا زمانی که به شاخص نیازهای زمانه و مسئله های روز از یک طرف و امکان سنجی اجرایی سازی آن توجه نشود، مفید نخواهد بود.

وی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که معاونت پژوهش حوزه با هدف زمینه سازی ارتقا  پژوهش  طلاب در سال های اخیر انجام داده است، لحاظ نمره پژوهش در نمره آموزشی است که در گذشته این چنین نبوده است.

مدیر گروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: راه اندازی نشریات علمی در واحدهای آموزشی از دیگر اقدامات موثر برای داشتن خروجی های موثرتر در جشنواره علامه حلی است، ما اگر بخواهیم نظام آموزش خود را اصلاح کنیم، باید پژوهش در متن زندگی طلاب قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه  هدف از راه اندازی جشنواره علامه حلی  در سطح حوزه علمیه، تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه پژوهش در بین طلاب، افزایش مشارکت و رقابت  طلاب، ترغیب  به گرایش ها ی تخصصی حوزوی  و هدایت آنها به سمت نیازهای جامعه  است، بیان داشت: سابقه کهن حوزه علمیه استان قزوین سطح انتظارات  از طلاب توانمند این شهر را بالاتر می برد.

حجت الاسلام مازنی خاطرنشان کرد: نخبگان حوزوی تلاش کنند تا رویکرد پژوهشی موجود در حوزه را تغییر دهند و فضای سنتی در پژوهش ها را به فضای مدیریتی و برنامه ریزی شده تبدیل کنند تا یک تحولی در عرصه پژوهش انجام دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha