پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم رجایی

حوزه/ عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم، تقدیر معیشت را از جمله شاخصه های مهم سبک زندگی اسلامی برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم رجایی چهارشنبه شب طی سخنانی در نشست علمی" مدیریت هزینه های خانواده در سبک زندگی اسلامی" که در موسسه آل یاسین قم برگزار شد، با بیان این که در اقتصاد یکی از مسایل مطرح چگونگی تخصیص بهینه منابع در اقتصاد خانواده و خانوار است، اظهار داشت: امروزه یکی از مسایل بسیار مهم در مدیریت هزینه که ارتباط با سبک زندگی اسلامی همه دارد، بحث تقدیر معیشت است که خود یکی از شاخصه های بسیار مهم در سبک زندگی اسلامی به شمار می رود.

وی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) گفت: امیرالمومنین (ع) می فرمایند تدبیر درست مال اندک را افزایش می دهد و برنامه ریزی نادرست ، مال فراوان را نابود می کند.

 عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه امام خمینی (ره)، با اشاره به بحث از تعریف درست نهاد خانواده و سپس ضرورت تخصیص بهینه منابع در آن افزود: آنچه مهم است این که باید اقتصاد خانواده را بر اساس آموزه های دینی به درستی تدبیر کرده و البته این وظیفه سرپرست و مدیر خانواده است که منابع محدود را بر اساس نیازها به خوبی تخصیص دهد.

این اقتصاددان حوزوی بیان داشت: در تخصیص منابع البته صرفاً نباید به نیازهای جسمی بسنده کرد چرا که هویت اصلی ما را روح تشکیل می دهد و در نگاه دینی لذت اصلی متعلق به روح و جسم توامان است.

وی گفت: یکی از نمونه های کاربردی تخصیص بهینه منابع، ناظر به تدبیر در خرید و مصرف مواد غذایی است که در این باره آنچه معروف است این که ما 12 گروه کالاهای اساسی در این بخش داریم.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که جامعه تشکیل یافته از مجموعه ای از خانه ها و خانواده هاست، افزود: ما در سطح جامعه منابع مالی زیادی داریم که متاسفانه گاهی به علت هدر رفت آن ها و یا عدم تخصیص مناسب و بهینه از بین می رود و این در حالی است که به واقع اگر نگاه کلان و دقیقی داشته باشیم، پول های زیادی در کوچه و خیابان و بیابان است که ما به آن هم بی توجه یا کم توجه هستیم.

وی تصریح کرد: در حالی که ما گاه فکر می کنیم مشکل ما در کشور نبود دارایی و پول است اما واقعیت آن است که ما دارایی های زیادی داریم که در شبانه روز آن ها را به هدر می دهیم که می توانیم با جمع کردن این پول ها و منابع و استفاده درست ، بسیاری از گره های اقتصادی کشور را بگشاییم.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) گفت: ما معتقدیم که با روش اسلامی و اجتهادی می توان به خوبی به یک مدل و الگوی مناسب در زمینه تخصیص بهینه منابع دست پیدا کرد ، منتهای مراتب این مهم نیازمند شناخت عمیق است نه این که به مباحث سطحی بسنده کنیم.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha