جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: علوم انسانی و اجتماعی جدید نرم افزار مدیریت جهان معاصر به شمار می آورد که با همه دستاوردهایی که داشته است، در تار و پوت و شالوده خود به پاره ای از اندیشه های بنیادین ناصواب مبتلا و دچار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در اختتامیه کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی، که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک آغاز ولایت ولی عصر(عج)، ولادت این ماه و گرامیداشت هفته وحدت و پیروزی های چشم گیر جبهه مقاومت بر جریان های تکفیری و جبهه استکبار تصریح کرد: قدردان تمام شرکت کنندگان در این کنگره اعم از طلاب، فضلا و اساتید که با ارائه مقالات خود گرما بخش این اجلاس بودند هستیم.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه ضمن اشاره به اهمیت تفاسیر موضوعی معطوف به رشته های نوین علمی، خاطرنشان کرد: در عصر کنونی شاهد پدیده بسیار مبارک و ذی قیمتی در حوزه های علمیه در عرصه پژوهش های دینی و قرآنی هستیم.

روند صعودی تفسیر هیچ گاه متوقف نخواهد شد

وی با بیان این که در نظام رشته ها، مباحث پژوهشی و مقالات علمی، طلائیه مرحله نو در توسعه مرزهای تفسیر را شاهدیم اظهار داشت: روندصعودی تفسیر هیچ گاه متوقف نخواهد شد و مرزهای دانش تفسیر در همه قلمرو ها رو به گسترش خواهد بود و از همه علاقه مندان به احیای تمدن نوین اسلامی و هم آوردی اسلام با اندیشه های جدید، باید کمر همت را ببندیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه پیدایش تحقیقات در این حوزه را نشان دهنده ورود به مرحله ای جدید عنوان کرد و ابراز داشت: در حوزه های پژوهش های دینی نیازمند تقویت نگاه دقیق اجتهادی هستیم.

وی یادآور شد: علوم انسانی و اجتماعی جدید نرم افزار مدیریت جهان معاصر به شمار می آورد که با همه دستاوردهایی که داشته است، در تار و پوت و شالوده خود به پاره ای از اندیشه های بنیادین ناصواب مبتلا و دچار است و تغییر این نرم افزار با شعار و اقدامات شکلی و سطحی میسر نیست که نیازمندیم این تغییر را به شکل اصولی و عمیق انجام دهیم که پیشاپیش این حرکت، نهادهای دینی و حوزوی حضور دارند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: برای نظام سازی دولت سازی و تمدن سازی اسلامی نیازمند تغییر نرم افزار و معادلات فکری و معرفتی حاکم بر گفتمان و پارادایم های فکری معاصر هستیم و در این زمینه تفسیر باید به توسعه مرزها و قلمروهای خود بپردازد، همان گونه که کلام و فقه ما نیز نیازمند توسعه و بسط دامنه های خود هستند.

وی با تاکید بر این که توسعه دانش و تعمیق آن بدون متدولوژی مستحکم و استوار و پایدار میسر نیست، خاطرنشان کرد: تعامل دو سویه دستگاه غنی فقه ما با اصول عمیق و بسیار دقیق ما زمینه بسط و گسترش و عمق و تولید اندیشه های فراوان را در فقه فراهم آورده است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که در علوم اخلاقی، پایه ریزی روش شناسی و متدلوژی را تقریبا باید صفر بدانیم، اظهار داشت: دستگاه علم و اخلاق ما دستگاهی است که در چارچوب آن همچنان نظامات و طبقه بندی های یونانی استوار است.

کم کاری در روش شناسی تفسیر

وی با اشاره به این که در حوزه تفسیر شاهد شکل گیری روش شناسی تفسیر هستیم، تصریح کرد: ما به عنوان نهادهای حوزه در زمینه روش شناسی تفسیر کم کاری نموده ایم.

عضو جامعه مدرسین ضمن تاکید بر پایه ریزی اصول روش شناختی ناظر به حوزه تفسیر، تصریح کرد: وقتی قرآن کریم را با روایات مقایسه می کنیم، نیازمند اصول و قواعد ویژه ای در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به این که نگاه فرا مدلولی به آیات وحی و قرآن کریم در تفسیرقرآن اهمیت داشته جای بسط بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: اقوال صادر شده از ناحیه خداوند متعال در قرآن کریم و احادیث به غیر از مدالیل و محتوا ها، کیفیت و قوانین صدور غیر از آن چیزی است که در مدالیل و مفاهیم آن ذکر می شود.

آیت الله اعرافی به اصل تدریج در نظام تعلیم و تربیت اشاره نمود و اظهار داشت: شکل نزول و قاعده حاکم بر نزول قرآن کریم نیز خود الهام بخش کشف قوانین بیشماری است که نیاز مند توجه به روش شناسی های درست است؛ اگر متدولوژی دقیق استنباط و استکشاف شود، اتفاقات جدید در حوزه تفسیر قرآن کریم رخ خواهد داد.

منظومه سازی آیات و روایات نیازمند هنر بالایی است

مدیر حوزه های علمیه عرضه موضوع نو و منظومه سازی را یکی از اصول مهم تفسیر قرآن با نگاه علوم انسانی برشمرد و با بیان این که منظومه سازی آیات و روایات نیازمند هنر بالایی است، اذعان داشت: برش های درست  و شبکه سازی از آیات متناظر نیازمند هنرمندی است. که در حوزه علوم انسانی می توان از این موضوع استفاده نمود.

عضو شورای عالی حوزه با بیان این که برای کشف دامنه دلالی قرآن کریم، نکات متعددی وجود دارد که در اصول ما حلاجی آنچنانی نشده است که باید در حوزه تفسیر قرار گرفته، موارد مهمتری را به دست ما بدهد.

وی تاکید کرد: امیدواریم این نشست که با سختی های فراوانی برگزار شده است، با همت شما عزیزان در قالب نشست های تخصصی استمرار پیدا کند، در حوزه قرآن و علوم انسانی گرایش های تخصصی تری ترسیم گردد.

آیت الله اعرافی در پایان تصریح کرد: وقتی گفتمان اسلامی و اسلام ناب و انقلاب اسلامی و نیاز دنیای معاصر به قلمروهای جدید و عرضه مبتکرانه این معارف باشد حجت بر همه ما تمام است که باید گام های جدی، جدید و اساسی را برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha