پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 حضرت آیت الله نوری همدانی

حوزه/ مسأله مهندسی، موضوع بسیار مهمی است و خداوند این جهان را براساس مهندسی ساخته است، خدا از طریق خلق عالم هستی، حکمتش را به ما نشان داد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت‌الله نوری‌ همدانی امروز در دیدار اعضای سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری که در دفتر معظم‌له در قم برگزار شد، گفتند: امام خمینی(ره) به جنگ استکبار رفت و استکبارستیزی یکی از اصول اساسی خط ایشان بود.

معظم‌له با اشاره به اهمیت مسأله مهندسی در اسلام، اظهار کردند: مسأله مهندسی، موضوع بسیار مهمی است و خداوند این جهان را براساس مهندسی ساخته است، خدا از طریق خلق عالم هستی حکمتش را به ما نشان داد.

ایشان ادامه دادند: برای شناخت خداوند باید به آسمان‌ها نگاه کرد، در آسمان میلیارد‌ها ستاره وجود دارد که این ستاره‌ها با یکدیگر در حجم، جرم و سرعت تفاوت دارند، اما این ستاره‌ها به‌صورت بسیار منظمی قرار گرفتند، انسان با مشاهده آسمان و ستاره‌ها حکمت خداوند را می‌شناسد، او هر چه بیشتر با مهندسی خلقت آشنا شود، در خدا‌شناسی موفق‌تر خواهد بود.

این مرجع تقلید افزودند: شغل مهندسی، شغلی شریف و نوعی سازندگی است، انبیا هم انسان‌ها را می‌ساختند و انسان هم باید جامعه را بسازد، علم یکی از اصول انسان‌سازی توسط انبیا بود، خداوند ۸۰ بار در قرآن از علم و عالم تمجید کرده است و علم، اصل و ریشه هر خوبی است، ریشه اصلی عقب‌ماندگی‌ها هم جهل است، انسان باید از ابتدا تا انتهای زندگی خود به‌دنبال علم‌آموزی باشد و فراگیری علم بر هر مرد و زنی واجب است.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اهمیت عقل در اسلام، اظهار کردند: اصل دوم سازندگی انسان‌ها توسط انبیا عقل بود، عقل با علم متفاوت است و عقل را می‌توان درک صحیح و تشخیص حق از باطل معرفی کرد، بسیاری از افراد علم داشتند، ولی عاقل نبودند، اسلام بسیار بر داشتن عقل تأکید کرده و در قرآن هم از عقل تمجید شده است.

معظم‌له همچنین ادامه دادند: در جلد اول اصول کافی روایتی از امام صادق(ع) نقل شده به این مضمون که عقل و جهل را با لشکریانش بشناسید، این دو هر کدام زمانی که خیمه‌ای برپا کنند، ۷۵ واحد سپاه دارند، براساس این روایت شناخت عقل، جهل و سپاهیان این دو اهمیت زیادی دارد، به عنوان مثال جهاد از جنود عقل است، امام خمینی(ره) هم کتابی به نام جنود عقل و جهل را نوشتند.

این مرجع تقلید گفتند: تشکیلاتی برای تشخیص مراتب علمی افراد از طریق امتحانات داریم ولی چنین تشکیلاتی برای سنجش عقل افراد را نداریم، ایجاد چنین تشکیلاتی هم سخت است، چون مربوط به عملکرد اشخاص است، اگر بسیج مهندسین بتواند مرکزی را درست کند که مراتب عقل و بصیرت افراد را بسنجد، کار بزرگی کرده است، شاید در آخرالزمان که علم پیشرفت کرد، امکان تأسیس چنین مرکزی به وجود بیاید.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی، دارا بودن ایمان را برای افراد ضروری دانسته و تصریح کردند: علم و عقل اگر بدون ایمان به خدا و پیامبر(ص) باشد، فایده‌ای ندارد، ایمان به خدا مهم است و خداوند به کسانی که علم و ایمان را توأمان دارند، درجات بالایی می‌دهد، مسأله ایمان و عقیده از دل انسان سرچشمه می‌گیرد.

معظم‌له ادامه دادند: براساس آیات قرآن، اگر انسان تقوا داشته باشد، خداوند به او قدرت تشخیص می‌دهد. تقوا و تعهد خیلی مهم است، خداوند ۳۲۷ بار در قرآن از تقوا تمجید کرده است و در هر شغل و مسئولیتی تقوا تأثیر دارد؛ در این زمان هم تعهد انقلابی مهم است و انسان باید اهل شناخت زمانه، نقشه‌های دشمن و قدرت دوستان باشد.

این مرجع تقلید افزودند: افراد باید کتاب صحیفه نور امام خمینی(ره) را مطالعه کنند، در این کتاب ۲۲ جلدی تمام بیانات ایشان گردآوری شده است. امام خمینی(ره) تحول در تمام دنیا به‌وجود آورد و مستکبران را سراسیمه کرد و در دل محرومان امید به‌وجود آورد.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: امام خمینی(ره) به جنگ استکبار رفت و استکبارستیزی یکی از اصول اساسی خط ایشان بود، باید در برابر استکبار ایستادگی کنیم و هیچ‌‌وقت نباید به فکر سازش با مستکبران باشیم، امام خمینی(ره) خودباختگی در برابر غرب را از بین برد، اصل علوم از اسلام است، ولی غرب جلوی پیشرفت مسلمانان را گرفت تا بر آنها تسلط داشته باشد.

برپایه این گزارش: محمود ایلخان رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری نیز در این دیدار با اشاره به ویژگی‌های خاص اعضای این سازمان، اظهار کرد: سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری، یکی از اقشار سازمان بسیج است، تفاوت این قشر با اقشار دیگر بسیج در این است که اعضای سازمان بسیج مهندسین دارای مدرک لیسانس به بالا هستند.

وی ادامه داد: اعضای سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری با دارا بودن نگاه بسیجی در این سازمان، سازماندهی شدند و در گروه‌های مختلفی همچون شهرسازی و حمل و نقل در سازمان بسیج فعالیت می‌کنند. اعضای این سازمان در بسیج علاوه بر مسائل معرفتی، بحث‌های روز را هم دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری افزود: اعضای این سازمان در حلقه‌های صالحین سازماندهی شدند، اردوی آموزشی برای سرگروه‌های حلقه‌های صالحین در شهر قم در حال برگزاری است و اعضای بسیج مهندسین در این اردو علاوه بر بحث‌های معرفتی و دینی، مسائل علمی و معماری را هم دنبال می‌کنند.

محمود ایلخان تصریح کرد: اعضای این سازمان هر کدام علاوه بر عضویت در بسیج به کاری مشغول هستند، در میان بسیجیان مهندس، افرادی همچون استادان دانشگاه و کارمندان دولتی و بخش خصوصی را داریم.

انتهای‌ پیام۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha