پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام دلبری

حوزه/ حجت الاسلام دلبری گفت: برخی از طلاب در تحقیقات خود به منابع در دسترس و به اصطلاح دم دستی اکتفا می کنند و به منابع اصیل مراجعه کمتری دارند و همین مانعی برای نوآوری و تنوع در پژوهش های حوزوی است.

حجت الاسلام سید علی دلبری در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در مشهد به مناسبت برگزاری مراسم تجلیل از برترین های حوزه علمیه خراسان، ضعف علمی، سطحی نگری و تتبّع ناقص را آفت پژوهش دانست و ابراز کرد: متاسفانه برخی از طلاب در تحقیقات خود به منابع در دسترس و به اصطلاح دم دستی اکتفا می کنند و به منابع اصیل مراجعه کمتری دارند و همین مانعی برای نوآوری و تنوع در پژوهش های حوزوی است.

دارنده رتبه نخست دوازدهمین فراخوان آثار پژوهشی طلاب حوزه علمیه خراسان با بیان این که تحقیق به معنای تتبعی منظم در منابع برای حل يک مسأله است، گفت: تحقق درست يک تحقيق به ‌عنوان يک معلول، مانند هر پديده ديگری نيازمند اين است که علت آن تامّه شود.

وی افزود: در محاسن برقی از امام باقر (عليه السلام) درباره سخن خداوند: «وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها» (بقره، 189) آورده است که فرمود: «يَعْنِي أَنْ يَأْتِيَ الْأَمْرَ مِنْ وَجْهِهِ أَيِّ الْأُمُورِ كَان‏»، هر امری از امور را بايد از جهت و راه و روش خودش بجای آورد. اينجاست که می طلبد يک محقق با روش تحقيق به خوبی آشنا باشد.

این پژوهشگر با بیان این که رسیدن به یک پژوهش خوب و استاندارد نیازمند تتبّع کامل در موضوع مورد بررسی است، ابراز کرد: دقت نظر، حوصله و جامع نگری جزو ضروریات تحقیق و پژوهش هستند و فردی که این ویژگی ها را ندارد و جوانب مختلف تحقیق خود را مورد تتبّع و بررسی قرار نداده است نمی تواند پژوهش موفقی را ارائه کند.

وی با تأکید بر اینکه تحقیق خوب و باکیفیت نتیجه بررسی همه منابع مرتبط با موضوع تحقیق است، گفت: گاهی بررسی منابع حاشیه ای که کمتر مورد توجه عموم طلاب قرار دارند، تحقیق و پژوهش را به نتیجه می رساند و آن را متمایز جلوه می دهد.

حجت الاسلام دلبری اضافه کرد: برگزاری آئین تجلیل از برترین های پژوهشی امر پسندیده ای است، چراکه نشان از دیده شدن فعالیت ها و تلاش های پژوهشگران حوزوی دارد و انگیزه آن ها را بالا می برد و از طرف دیگر در ارتقاء انگیزه سایر طلاب و ایجاد رقابت علمی بسیار اثرگذار است.

وی ادامه داد: يکی از اصلی ترین آفات در تحصیل علم و دانش عدم وجود انگيزه کافی در امر آموزش و پژوهش است و بسيار به جاست که انگیزه طلاب به طرق مختلف از ناحيه استاد، مدير مدرسه و مرکز مدیریت حوزه تقويت شود.

حجت الاسلام دلبری با بیان اینکه خداوند استعدادهای بالقوه متنوعی را در وجود همه انسان ها قرار داده است، اظهار کرد: نخبه فردی است که استعداد بالقوه خود را به درستی شناخته و همه تلاش خود را برای بالفعل ساختن آن به کار بسته و آن استعداد را به مرحله ظهور و بروز رسانده است.

وی، یکی از شاخصه های اصلی اساتید برتر حوزوی را قدرت کشف و پرورش استعدادهای طلاب دانست و گفت: کشف، شناسایی و پرورش استعدادهای طلاب مسئله مهمی است که باید مورد توجه اساتید قرار گیرد. همچنان که بسيار حائز اهميت است استاد محترم حوزه علمیه به عنوان الگوي شاگردان خود، ضمن تدريس ماده درسی، از ارائه روش درست مطالعه، بيان راهکارهای عملی مديريت زمان، روش عملی تحقيق و ايجاد انگيزه غفلت نکنند.

این محقق حوزوی بیان کرد: مدیران حوزه علمیه خراسان باید همه تلاش خود را برای نهادینه سازی پژوهش در میان طلاب به کار گیرند تا این مسئله جزئی از تکلیف و وظیفه آموزشی آن ها به حساب آید.

وی، تسهیل قوانین و مقررات در راستای تقویت پژوهش در حوزه علمیه را خواستار شد و ابراز کرد: یادگیری مطالب درسی همراه با تحقیق و مراجعه درس به درس به منابع مرتبط کامل می شود و این همان آموزش پژوهش محور است که باید به دنبال تحقق کامل آن باشیم.

دارنده رتبه نخست دوازدهمین فراخوان آثار پژوهشی طلاب حوزه علمیه خراسان در پایان تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بارها دغدغه خود در مورد اصلاح متون درسی حوزه را بیان کرده اند که از آن نيز نباید غفلت شود.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha