پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ افتتاحیه سی امین کنفرانس وحدت اسلامی

حوزه/ کمیسیون «طرح های احیاگران جهان اسلام جهت تمدن سازی نوین اسلامی» از جمله کمیسیون های تخصصی سی‌ویکمین کنفرانس وحدت اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، کمیسیون «طرح های احیاگران جهان اسلام جهت تمدن سازی نوین اسلامی» عصر امروز در حاشیه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در هتل آزادی تهران برگزار شد.

ریاست این کمیسیون با حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی بود و نایب رئیسی این کمیسیون را نیز دکتر کمال هلباوی و حجت الاسلام فؤاد مقدادی، بر عهده داشتند. 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، در ابتدای جلسه گفت: اگر در گذشته بسیاری از فعالیت های تخصصی در جهان اسلام شکست خورده است به دلیل حرکت نکردن در مسیر رویکرد تمدنی است؛ اگر در جهت حرکت تمدنی در دنیا فعالیت کنیم، می توانیم هویت دینی را به بهترین شکل در جهان، ساری و جاری کنیم.

در ادامه کمیسیون تخصصی طرح های احیاگران جهان اسلام جهت تمدن سازی نوین اسلامی، علی امینی جمیل میلانی، گفت:  گفتمان مشترک علمی با رویکرد دانشگاه مذاهب اسلامی، می تواند ما را به سمت الگوی جامع در مسیر همسان سازی اسلامی رهنمون سازد.

وی افزود: اگر مؤسسات پژوهشی و مراکز علمی دیگر در همین راستا، با گفتمان علمی مشترک در پی ایجاد ایده جدید تمدن سازی نوین اسلامی باشند، نقش مهی در توسعه جوامع اسلامی خواهند داشت.

مدرس دانشگاه مذاهب اسلامی، بیان کرد: اگر الگویی همراه با گفتمان علمی باشد، در جهان نیز مورد استقبال قرار می گیرد و بسیاری از ادیان و نژادهای مختلف از این ایده، استفاده می کنند.

محمد حسنی پور، استاد دانشگاه الزهرا(ع)، نیز در ادامه این کمیسیون گفت: دانشگاه دارای سه بُعد مکان، دانشجو و استاد است و این سه رکن، دانشجویان را تربیت می کنند.

وی افزود: دانشگاه باید به سمت تحقیقات اسلامی سوق پیدا کند و در صورت تحقق این امر است که بیشتر در مسیر مبانی اسلامی حرکت خواهیم کرد.

استاد دانشگاه الزهرا(ع)، بیان کرد: باید استادانی را تربیت کنیم که در این مسیر به ما کمک کنند؛ دانشجویان باید مبانی علمی و اسلامی را از مسیرهای مختلف دریابند تا حرکت اصولی‌تری در مسیر هدایت اسلامی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در سمینارها و گفت‌وگوها، همایش ها و تقریب بین مذاهب باید به سمتی حرکت کنیم که میزان تألیفات اسلامی و تحقیقات اسلامی توسط استادان و دانشجویان، توسعه یابد تا نوعی گرایش و فرهنگ سازی در مسیر تقریب بین مذاهب، ایجاد شود.

در ادامه این کمیسیون، حجت الاسلام والمسلمین کاظم مقدادی، اظهارکرد: ایران ثابت کرد که اسلام دارای یک عقیده مستقل است و این عقیده کامل، می تواند بندها را از دست و پای بشریت باز کند.

این عالم عراقی، بیان کرد: باید تلاش کنیم که نشانه های استکبار را از کشورهای خود از بین ببریم و مردم را به سوی اسلام ناب محمدی رهنمون سازیم.

در ادامه این کمیسیون، عثمان علی یوسفی، نایب رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در کردستان، گفت: تمدن اسلامی دارای چهارستون اصلی بوده که یکی از آنها، آموزه های مذهبی است.

وی افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی می تواند در زمینه توسعه و ترویج آموزه های دینی نقش‌آفرین باشد؛ ضرورت وجود چنین دانشگاهی در ایران و جهان اسلام، حس می شد و خوشبختانه با عنایات رهبر معظم انقلاب، این دانشگاه توانسته است جریان جدید علمی ایجاد کند.

عثمان علی یوسفی، گفت: با وجود چنین مراکزی، می توانیم نقش مهمی در جلوگیری ار ترجمه های وارونه علیه نظام اسلامی و همچنین قرائت‌های دینی داشته باشیم.

نایب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، گفت: در گذشته، دارالعلم ها و دارالترجمه ها نقش مهمی در عرصه تولید علم اسلامی داشته اند؛ همچنین نقل و انتقال علوم در فضای آموزشی و علمی نیز در این مسیر، بسیار مهم است که باید از جایگاه دانشگاهی به این عرصه توجه کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha