پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ازدواج آسان

حوزه/ به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) تعداد ۹۷ زوج روحانی شیعه و سنی در مراسمی ساده ازدواج خود را جشن گرفتند تا در کنار سادگی و آسانی، وحدت رمز خوشبختی آنان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، در سال های نه چندان دور هر پسر و دختری که پا به دوران جوانی می گذاشت، بزرگترین آرزویش ازدواج و ایجاد کانون گرم و پر مهر خانواده بود، تا یار و مونس و محرم رازش را پیدا کند و از نعمت زندگی مشترک زناشویی، استقلال و آزادی بیشتری بهره مند گردد.

ولی با گذشت زمان و جنگ نرم دشمن از طریق وسایل اتباطی نوین اضطرابها و تنش ها و خوشی های زودگذر دنیوی را جایگزین سبک زندگی آسان در افکار جوانان تزریق کردند تا جایی که امروزی ما روز بروز بر تشریفات، سنگینی مهریه ها، اسراف ها و تجمل گرایی ها افزوده ایم! که تحمل پیامدهای آن برای عموم افراد جامعه دشوار و چه بسا برای بعضی غیر ممکن می باشد.

 

ازدواج راز خوشبختی جوانان

وقتی نگاهی به احادیث و روایات معتبر از پیامبر اکرم(ص) می اندازیم که می فرمایند" اذا تزوج الرجل احرز نصف دینهکسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است." و نیز در بحار الانوار آمده " المُتَزَوِّجُ النائمُ أفضَلُ عِندَاللّه مِنَ الصائمِ القائمِ العَزَبِ/ همسردار خفته، نزد خداوند بر بى همسرِ روزه گيرِ، شب زنده دار برتری دارد." متوجه مهمترین اقدام مرکز خدمات حوزه علمیه در سالروز میلاد پیامبر مهربانی می شویم.

 97 زوج طلبه شیعه و سنی در سالروز میلاد حضرت محمد(ص) زندگی مشترک خود را آغاز کردند.

حجت الاسلام هادی  جعفری در حاشیه برگزاری جشن پیوند آسمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: یکی از زیبایی های این جشن آغاز زندگی ساده و بی آلایش زوج های اهل تشیع و اهل سنت در کنار هم است.

مدیرمرکز  خدمات حوزه های علمیه خراسان جنوبی که وحدت باید به صورت عملی در جامعه گسترش یابد، افزود: سالهاست، شادی ها و گریه های مردم کویر با تمام گرایش های دینی در کنار هم بوده است و امروز ما نیز تلاشمان بر تداوم بیشتر شادی ها مردم به سبک اسلامی و ساده می باشد.

وی با اشاره به نقش مسئولین در ترویج سبک ازدواج آسان در جامعه، افزود: امروز 98 زوج طلبه شیعه و سنی در دانشگاه آزاد اسلامی زندگی خود را شروع کردند تا با عمل نشان دهند، تنها ازدواج به دور از تجملات ملاک اسلام ناب محمدی است.

 

شادی و نشاط در عین سادگی و تجملگرایی

در این مراسم وقتی نگاهم به شادی ها و نشاط همزمان زوج های جوان طلبه افتاد، به خود گفتم چرا آنان این مسیر ساده را انتخاب کردند؟ وقتی با یک طلبه جوان که کنار همسرش نشسته بود صحبت کردم اینگونه اظهار کرد: طلبه باید جلو دار سبک زندگی اسلامی در جامعه باشد و تنها با عمل است که هدایت بدون نقص و کامل صورت خواهد گرفت.

وی ازدواج به سبک ساده، اما شیرینش را در کنار دیگر طلبه های جوان شیعه و سنی باعث افتخار دانست و افزود: نباید جوانان به دلایل هزینه‌های گزاف و تجملات ازدواج خود را به تاخیر بی اندازند، چرا که هزینه‌های زیادی در اول زندگی تنها باعث تزلزل خانواده می شود.

مقام معظم رهبری نیز در جای در مورد ازدواج ساده فرموده اند: " در همه امور زندگی تان، سادگی را رعایت کنید. اولش هم از همین مراسم ازدواج است، از این جا شروع می شود. اگر ساده برگزار کردید، قدم بعدی اش هم می شود ساده و الا شما که رفتید آن مجلس کذایی، مثل اعیان و اشراف های زمان طاغوت را درست کردید، بعد دیگر نمی توانید بروید توی خانه کوچکی، مثلاً با وسایل مختصری زندگی کنید. این جور نمی شود. دیگر چون خراب شده و از دست رفته است. از اول، پایه زندگی را براساس سادگی و ساده زیستی بگذارید تا زندگی بر خودتان، بر کسانتان و بر مردم جامعه ان شاءالله آسان شود.(74.06.13)

یکی از طلاب اهل سنت نیز در این مراسم در حالی که لبخندی بر لب داشت، گفت: خوشحالی من از این است که در کنار برادران دینی خود توانسته ام مراسم ازدواج خود را در مراسمی ساده برگزار کنم وهمیشه از خدواند میخواستم همه مسلمانان ازدواجی ساده و پاک را آغاز کنند.

وی با توصیه به جوانان، گفت: خداوند روزی رسان است و جوانان، نگران هزینه‌های زندگی نباشند.

سبک زندگی ساده باید به دانشگاه ها منتقل شود

در این مراسم که در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند برگزار شد تعداد زیادی از دانشجویان جوان این دانشگاه از نزدیک با سبک زندگی آسان آشنا شدند.

حجت الاسلام جعفری نیز در سخنانش علت برگزاری جشن پیوند آسمانی در دانشگاه را تنها ارتباط بیشتر حوزه و دانشگاه عنوان کرده بود.

مرکز خدمات حوزه علمیه به دستور رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۰ برای ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی در جامعه تاسیس شده است، از این رو رهبری در 12 آذر 1379 در جمع کارگزارن نظام در زمینه ازدواج فرمودند:" در اوایل انقلاب نیز همین طور بود، منتها متأسفانه این فرهنگ تکاثر و تفاخر و سرمایه داری، یک خرده کار را مشکل کرد. متأسفانه بعضی از مسؤولان هم با ازدواجهای کذاییِ خانواده هایشان، مشکلاتی را درست کردند."

به هر حال يكي از دل مشغولي‌ هاي مهم جوانان و خانواده‌ها ازدواج و تشكيل زندگي مستقل است كه براي رسيدن به این مهم با مشكلات و موانعي روبه رو هستند، از این رو مسئولان باید با برنامه ریزی راهبردی موانع و راهکارهای اصولی ازدواج را براساس تعالیم اسلامی رمز گشایی تا افق روشنی برای جامعه ترسیم شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha