جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 433723
۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
خواهران

حوزه/ برای موفقیت در امتحان باید روش مطالعه را پیدا کنیم و ببینیم جزو کدام دسته از افراد هستیم سمعی یا بصری یا لمسی، مطالعه صحیح زمان مطالعه را کاهش و میزان یادگیری را افزایش می دهد و مدت زمان به خاطرسپاری مطالب را زیاد می کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، اکرم اکبری، پیش از ظهر امروز در  نشست تربیتی با موضوع «استرس و اضطراب امتحان» که در  مدرسه علمیه خواهران اهل البیت(ع) ملک شهر  برگزار شد، گفت: اضطراب امتحان، حالت تشویش و نگرانی و دلشوره ای است که افراد در ایام امتحان به آن مبتلا می شوند، اضطرابی که با خود پنداره ضعیف دانش آموز در مورد توانایی های ذهنی اش شناخته و موجب کاهش عملکرد او می شود.

وی ادامه داد: اضطراب بر دو قسم مثبت و منفی است. مقداری از اضطراب در ایام امتحان طبیعی و معقول است، چرا که موجب حرکت و انگیزه برای یادگیری می شود. اما اگر این نگرانی به حدی برسد که تأثیر منفی و مخرب بر روند آموزش بگذارد، غیر طبیعی و نامعقول است.

مشاور مدرسه علمیه خواهران اهل البیت(ع) ملک شهر تصریح کرد: علائم اضطراب از جمله تنگی نفس، لرزش دست و پا، تپش قلب، افزایش فشار خون و سردرد و ...  می باشد.

اکبری ابراز داشت: یکی از راه های مقابله با اضطراب امتحان، کاستن علائم بدنی اضطراب است که شامل استفاده از تکنیک های آرام سازی، نفس عمیق و درگیر کردن یکی از حواسمان می باشد.

وی در ادامه عامل دوم را کاستن علائم فکری و شناختی اضطراب دانست و گفت: شخص باید گفتگو ها، باورها و پیام های منفی را با مکالمه های مثبت جایگزین کند و انتظارات غیر واقعی خود را تعدیل بخشد و در مورد نگرانی هایش صحبت کند و در نهایت عجله نکند.

 کارشناس مشاوره عنوان کرد: عامل سوم تغییر روش زندگی، برنامه ریزی و مدیریت زمان است که با تقسیم بندی و فهرست برداشتن از فصولی که باید خوانده شود، نظم دادن به مکان مطالعه، استراحت و ورزش کردن و تغذیه خوب و رابطه دوستانه خانوادگی تأمین می شود.

وی تصریح کرد: برای موفقیت در امتحان باید روش مطالعه را پیدا کنیم و ببینیم جزو کدام دسته از افراد هستیم سمعی یا بصری یا لمسی، مطالعه صحیح زمان مطالعه را کاهش و میزان یادگیری را افزایش  می دهد و مدت زمان به خاطرسپاری مطالب را زیاد می کند.

اکبری افزود: برای اینکه مطالعه فعال و پویا باشد بهتر است همزمان با مطالعه یادداشت برداری و خلاصه نویسی انجام شود و زمان بندی مشخصی داشته باشیم و برای درس های مشکل وقت بیشتری بگذاریم،  از شیوه تک درسی استفاده نکنیم زیرا موجب خستگی می شود.

وی در پایان روش های رفع استرس روز امتحان را این گونه عنوان کرد: زود حاضر شدن در محل آزمون، به همراه داشتن وسایل مورد نیاز و به همراه داشتن یک بطری آب و ساعت مچی جهت مدیریت زمان جزء مهمترین عوامل هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha