پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مجلس شورای اسلامی

حوزه/ بیش از ۵۰ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه یزد در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نسبت به طرح دوفوریتی حضور اقلیت‌ها در شوراهای اسلامی شهر و روستا واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، بیش از 50 نفر از علما و اساتید حوزه و دانشگاه یزد در نامه‌ای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواستند به طرح دوفوریتی حضور اقلیت‌ها در شوراهای اسلامی شهر و روستا رأی ندهند.

متن نامه به این شرح است:

بسمه‌تعالی

محضر محترم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی

باسلام و صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام؛ به استحضار می‌رساند اخیراً در مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی تصویب شد که برخی از مواد آن ورود اقلیت‌ها را به شوراهای اسلامی شهر و روستا تسهیل می‌نماید.

این در حالی است که فقهای شورای نگهبان در تاریخ 23/1/96 عضویت غیرمسلمان‌ها را در شورای شهرهایی که اکثریت آن مسلمان هستند، به‌اتفاق آراء خلاف شرع اعلام نمودند. این فقهای بزرگوار علاوه بر استناد به ادله قرآنی و شرعی به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ 12/7/1358 استناد کردند که در یک سخنرانی چند بار تأکید می‌کنند عضو شورای شهر باید مسلمان باشد.[1] عجیب آن‌که برخی می‌گویند منظور امام(ره) از غیرمسلمان «کمونیست‌ها» بوده است درحالی‌که همه می‌دانند واژه غیرمسلمان هم شامل کفاری مانند کمونیست‌ها می‌شود و هم شامل اهل کتاب. چگونه و با چه قرینه‌ای می‌توان ادعا کرد منظور امام (ره) فقط کمونیست‌ها بوده است؟

وانگهی امام(ره) در همین سخنرانی می‌فرماید البته آن‌هایی که غیرمسلم هستند برای خودشان شوراهایی ممکن است تعیین کنند. آیا منظور امام این بوده است که کمونیست‌ها و چپی‌های مارکسیست برای خودشان شورایی تشکیل دهند؟ کاملاً واضح است که منظور ایشان از غیرمسلمان، اقلیت‌های رسمی کشور بوده است که می‌توانند برای خود شورا یا انجمن تشکیل دهند. توجه جنابعالی را به حرکت انقلابی علماء و مردم در برابر لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در دولت اسد...علم جلب نموده که شرط اسلام را از انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان برداشت. به‌راستی آیا این طرح دوفوریتی در راستای برداشته شدن شرط اسلام از انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان نیست؟ آیا ما پس از انقلاب اسلامی و این‌همه شهید به 55 سال قبل بازمی‌گردیم؟

نماینده محترم

مگر نه این است که هر کاری را باید به متخصصش واگذار کنند و آیا نظر دربارۀ احکام و مسائل فقهی در تخصص فقها نیست؟آیا صحیح است کسی که تخصص و سررشته‌ای در فقه ندارد درباره عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا به بحث فقهی بپردازد؟ مسائل فقهی دلایل متعددی دارند و چه کسی گفته تنها دلیل فقها برای مخالفت با این امر فقط و فقط قاعده نفی سبیل است؟ شاید به جهت چندین دلیل اجتهادی و فقاهتی دیگر باشد.

شکی نیست که عضویت اقلیت‌ها در شورای اسلامی شهر و روستا با عضویت محدود آنان در مجلس شورای اسلامی- همان‌گونه که یکی از فقهای شورای نگهبان فرموده‌اند – قابل‌مقایسه نیست.

خداوند در آیه 28 سوره آل‌عمران می‌فرماید: افراد باایمان نباید غیرمسلمانان را به‌جای مؤمنان دوست و متولی امور خود(ولی خود) بگیرند و هرکس چنین کند هیچ رابطه‌ای باخدا ندارد. به‌راستی کسی که می‌تواند با وضع عوارض و تصویب طرح‌های شهری برای جامعه اسلامی تصمیم بگیرد، متولی بخشی از امور مسلمین نشده است؟

مگر شوراهای اسلامی شهر و روستا «شورا» نیستند؟ و مگر در قرآن نمی‌فرماید: کار مسلمانان بین خودشان به شور و مشورت گذاشته می‌شود؟ آیا خداوند در آیه 38 سوره شورا نمی‌فرماید: «وامرهم شورا بینهم». در این آیه شریفه با توجه به ضمیر«هُم» ما را متوجه این نکته می‌کند که کار مسلمانان در میان خودشان به شور گذاشته می‌شود ( نه آنکه با غیر ایشان و غیرمسلمانان به شور گذاشته شود.)

هرگاه کسی عضو شورای شهر شود باید به مسائل شهر آشنا باشد و از امور مختلفی ازجمله مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر مطلع گردد. به همین دلیل است که هر شورایی، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دارد. عضو شورا مَحرم شورا است و این در حالی است که خداوند در سوره مبارکه آل‌عمران آیه 118 می‌فرماید: «ای اهل ایمان، از غیر خودتان برای خود مَحرم راز نگیرید». علاوه بر آن ما شیعیان مکرر در زیارت‌نامه‌هایی مانند زیارت جامعه با ائمه هدی عهد می‌بندیم که از غیر از ایشان (و شیعیانشان) کسی را "وَلیجه" و همراز و محرم نگیریم. آری این آیات قرآن و احادیث برای ما غریب و ناآشنا می‌نماید اما واقعیت این است که مسلمانان حق ندارند غیرمسلمانان را مَحرم خود بگیرند.

مورخان نوشته‌اند: به خلیفه دوم پیشنهاد شد یک مسیحی را کاتب خود قرار دهد اما او به آیه 118 آل‌عمران استشهاد کرد و گفت: در این صورت من غیرمسلمان را مَحرم خود گرفته‌ام؟!

چگونه یک غیرمسلمان می‌تواند در مورد شهرسازی با معیارهای اسلامی نظر دهد و در مورد قبرستان مسلمانان و کاربری‌های فرهنگی و مذهبی تصمیم بگیرد؟!

نماینده محترم

آیا نمایندگان مجلس در پیشگاه قرآن سوگند نخورده‌اند که پاسدار حریم اسلام باشند؟ از این گذشته عموم نمایندگان قبل از آنکه نماینده باشند مسلمان و مقلّد مراجع تقلید هستند. چگونه می‌توانند به طرحی رأی بدهند که یقین دارند یا حداقل احتمال می‌دهند خلاف شرع است؟! به‌راستی شما عزیزان «احتمال» نمی‌دهید این طرح خلاف شرع باشد؟ خصوصاً بعد از اجماع فقهای شورای نگهبان؟! اگر فرض شود مصلحت در عضویت اقلیت‌ها در شورای شهر است آیا تقابل با شورای نگهبان و فقهای محترم آن به ضرر نظام نیست؟

امید است شما فرزندان اسلام و ارادتمندان پیامبر بزرگوار اسلام(ص) بارأی مخالف خود مانع خوشحالی کسانی شوید که از تطابق قوانین ایران با شرع مقدس ناخرسند و از تخریب شورای نگهبان خوشنود می‌شوند.

 

امضاء کنندگان:

 

حضرت آیت‌الله سید کاظم مدرسی(امام‌جمعه بخش مرکزی یزد)، حضرت آیت‌الله سید محمدجواد آیت‌اللهی(امام‌جمعه موقت یزد و استاد حوزه)، حجت‌الاسلام رضا شریفی( مسئول دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان یزد)، حجت‌الاسلام دکتر مجید غضنفری(دکترای فقه و اصول)، حجت‌الاسلام حسین انوری(امام‌جمعه علی‌آباد)، حجت‌الاسلام علی حبیبیان( مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) و استاد حوزه و دانشگاه)،حجت‌الاسلام سید مهدی صدرالساداتی(مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه پیام نور استان یزد)، حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین فهیم نیا(عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد و استاد حوزه)، حجت‌الاسلام سید محسن حسینی پور(معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان یزد)، حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان(عضو دو دوره شورای اسلامی شهر یزد)، حجت‌الاسلام محمد شاکر اردکانی(استاد حوزه )، حجت‌الاسلام روح‌الله مروتی(دکتری اخلاق، استاد حوزه و دانشگاه)، حجت‌الاسلام محمدمهدی حر زاده(مسئول دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها)، حجت‌الاسلام علی‌اکبر علیا نژاد(فعال فرهنگی)، حجت‌الاسلام مهدی پرنیان(فعال فرهنگی)، حجت‌الاسلام میر فخرالدینی(استاد حوزه)، حجت‌الاسلام محمد خواجه(مسئول آموزش حوزه علمیه حضرت امام(ره))، حجت‌الاسلام محمد مزّین(استاد حوزه)، حجت‌الاسلام کاظم محسنی(استاد حوزه)، حجت‌الاسلام محمدرضا فلاح(استاد حوزه)، حجت‌الاسلام سید محمدکاظم میر جلیلی(استاد حوزه)، حجت‌الاسلام محمدرضا ضیغمیان(استاد حوزه)، حجت‌الاسلام سید احمد میر عبدالهی(استاد حوزه)، حجت‌الاسلام محمدعلی سلطانی (استاد حوزه و مدیر مدرسه علمیه شفیعیه)، حجت‌الاسلام حمید حامدی(استاد حوزه و معاون حوزه علمیه امام خمینی(ره))، حجت‌الاسلام ابوالفضل قاسم شریفی(استاد حوزه و معاون حوزه علمیه امام خمینی(ره))، حجت‌الاسلام علیرضا دهقانی(استاد حوزه)، حجت‌الاسلام ابراهیم دشت آبادی(استاد حوزه و معاون آموزشی حوزه مصلا)، حجت‌الاسلام غلامحسین رحیمی(استاد حوزه)، حجت‌الاسلام عباس اخوان(استاد حوزه)، حجت‌الاسلام مهدی وحید پور(استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس رسانه)، حجت‌الاسلام حسن زارع (استاد حوزه و دانشگاه(

دکتر ابوالقاسم عاصی(عضو هیئت‌علمی و دکترای علوم قرآن و حدیث)، دکتر محمدرضا شایق(عضو هیئت‌علمی دانشکده الهیات دانشگاه یزد)، دکتر علیرضا فاخر زاد(عضو هیئت‌علمی و دکترای فلسفه و کلام اسلامی)، دکتر احمد محتشمی( عضو هیئت‌علمی دانشگاه و فعال فرهنگی)، دکتر ابراهیم دهقان(دکتری تاریخ اسلام ، فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه)، دکتر حسین ابوئی(دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی و مدرس دانشکده الهیات دانشگاه یزد)، دکتر محمدحسین فلاح( عضو هیئت‌علمی و فعال فرهنگی)، دکتر علیرضا یاراحمدی(عضو هیئت‌علمی و فعال فرهنگی)، مهندس محمدرضا حسینی( مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مدیریت امور شهری)، مهندس احسان خواجه رضایی(مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی)، دکتر محمدعلی میرعلی(دکترای رسانه و استاد دانشگاه)، دکتر محمدرضا فخرآبادی(عضو هیئت‌علمی و دکترای فقه و حقوق)، ، دکتر محمدرضا دهقانی(عضو هیئت‌علمی و مسئول دفتر فرهنگی دانشگاه آزاد واحد یزد)، دکتر محمدتقی گل محمدی(عضو هیئت‌علمی گروه معارف دانشگاه یزد)، دکتر سید کاظم میر جلیلی(عضو هیئت‌علمی گروه معارف دانشگاه یزد).

1]- فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) در خصوص شرایط اعضاء شورای شهر : ....افراد باید اولاً مسلمان باشند؛ و ثانیاً معتقد به نهضت باشند؛ امین باشند در کارهایشان؛ ایمان حقیقی داشته باشند؛ متعهد باشند نسبت به احکام اسلام؛ سوابق خلاف و سوء نداشته باشند. از روحانیون هم باید تعیین بشود. از اهل بازار هم باید باشد. از آن صنف‌های دیگر هم باید باشد. لکن، همه باید در این معنا شرکت داشته باشند که مُسْلِم [باشند]. و البته آن‌هایی که غیرمسلم هستند برای خودشان شوراهایی ممکن است تعیین کنند، لکن مسلم و متعهد به اسلام متعهد به این نهضت؛ معتقد به این نهضت؛ مخالف با طاغوت، انحراف چپ و راستی نداشته باشد (صحیفه نور - جلد ۱۰ - صفحه ۲۱۹.)

همیشه موفق و پیروز باشید

والسلام

 انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha