شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سعدالله زارعی-کارشناس بین الملل

حوزه/ کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این که یکی از موضوعاتی که در سطح بین الملل دنبال می شود، ارائه تصویر خطرناک، پر مسئله، عقب افتاده و فاقد آینده از ایران و ایرانی است، گفت: شبکه های برون مرزی ما تا حدی که دیده شده اند، پیام معکوس این روند را به جهانیان رسانده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، سعدالله زارعی، در گفتگویی، هدف از راه اندازی شبکه های برون مرزی را جهت دهی، اعتمادسازی و رفع شبهات افکار عمومی خارج از کشور نسبت به نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: اساسا ارتباط با افکار عمومی جهان و اثرگذاری روی ملت ها نیاز زبان انتقال است که رسانه ها این قدرت اثرگذاری را دارند.

این کارشناس بین الملل، درباره نقش شبکه های برون مرزی در کمرنگ کردن تبلیغات سوء رسانه های غربی و معاند، اظهار کرد: در واقع باید ببینیم به اندازه ای که رقبا و مخالفان به رسانه های خود اهمیت می دهند، برایشان شخصیت قائل هستند، برای آن ها جایگاهی مهم درنظر می گیرند، از آن ها دفاع و وقت و هزینه صرف می کنند و پای اشتباهات رسانه ای خود می ایستند؛ آیا در ایران هم این چنین است؟ مقامات ارشد کشور ما چه قدر برای شبکه های برون مرزی ارزش قائل هستند؟ وقتی امیر قطر برای افتتاح دفتر شبکه الجزیره در سودان حضور می یابد، آیا مسئولین اجرایی ما هم این کار را می کنند؟ آیا مدیران وزارت امور خارجه و یا رئیس جمهور زمینه نفوذ این شبکه ها را فراهم می کنند؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: باید تناسبی بین توقع و پشتیبانی وجود داشته باشد. وقتی رسانه ای از نظر پشتیبانی مالی دچار نقصان باشد، نمی تواند با شبکه های غربی رقابت کند.

زارعی تاکید کرد: شبکه های هیسپان و پرس تی وی در آمریکای لاتین اسپانیایی زبان و کشورهایی که به زبان انگلیسی تکلم می کنند، تاثیر بسزا و طرفداران بسیاری دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل، درباره نقش شبکه های برون مرزی در کاهش ایران هراسی نیز تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در سطح بین الملل دنبال می شود، ارائه تصویر خطرناک، پر مسئله، عقب افتاده و فاقد آینده از ایران و ایرانی است.

وی افزود: شبکه های برون مرزی ما تا حدی که دیده شده اند، پیام معکوس این روند را به جهانیان رسانده اند و تصویری از ایران پیشرفته، فعال و آینده روشن را به نمایش گذاشته اند. اگر پیام ها به بهترین شیوه، قابل قبول ترین روش ها و تصاویر ارائه شده ولی دیده نشوند طبیعتا تاثیر کمتری خواهند داشت.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: شبکه های برون مرزی هر جا که دیده شده اند در مقایسه با رقبای خود آثار قابل قبولی را ارائه داده اند.

وی درباره اولویت های تولید برنامه و محتوا در شبکه های برون مرزی نیز عنوان کرد:  باید شبکه های رادیویی و تلویزیونی را گسترش دهیم و سرمایه گذاری در تکنولوژی فضایی و فراهم آوردن ماهواره مستقل با جدیت تمام دنبال شود.

زارعی ادامه داد: شبکه های برون مرزی باید در سطح ملی دغدغه مسئولین باشند و مقامات باید احساس کنند که کاری مهم تر از توجه به این رسانه ها و کمک به آن ها در پیشبرد اهداف اصلی اش ندارند.

به گفته وی، وقتی برخی از مقامات مسئول ما برای بیان سخنان مهم خود به رسانه های خارجی متوسل می شوند، پس انتظار دیده شدن و مطرح شدن رسانه های برون مرزی کشور را در دنیا نباید داشته باشیم.

زارعی، درباره پخش فیلم، سریال و مستند از شبکه آی فیلم و نشان دادن سبک زندگی ایرانی اسلامی از این طریق، اظهار کرد: یکی از شبکه هایی که در کشورهای عربی خوب دیده شده و درخشیده، آی فیلم است. این شبکه نشان داده که حرف هایی برای گفتن دارد و توانسته به شکل نسبی سبک زندگی ایرانی اسلامی را در آثار خود منعکس کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل، درباره ارزیابی خود از شبکه های پرس تی وی، هیسپان تی وی و آی فیلم، عنوان کرد: برای این شبکه ها کم هزینه می کنیم. در واقع ساختار رسانه ای ما در عرصه بین الملل نحیف است.

وی تاکید کرد: باید شبکه های برون مرزی ما کاملا در همه جا دیده شوند تا بتوانیم اثرگذاری آن ها را ببینیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha