پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جده بزرگ

حوزه/ حجت الاسلام جلالی گفت: در حوزه علمیه و مفاهیم دینی و حوزوی، میان محقق و یک متتبع تمیز وجود دارد، فردی محقق است که دارای مکتب و نظریه باشد و در امر درک مفاهیم یک ابتکار و نوآوری کند ولی متتبع صرف به جمع اوری و بررسی آثار بدون ابتکار می پردازد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محسن جلالی، صبح امروز در نشست تخصصی که با موضوع «ضرورت شناسی بایسته های پژوهش در حوزه علمیه»، در مدرسه علمیه جده بزرگ اصفهان که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، اظهار کرد: طلبه باید در بحث علم اندوزی و کسب مفاهیم به صورت عمیق ورود داشته و هرگز دراین مسیر  زهد علمی نورزد.

وی با بیان اینکه اگر طلاب در مسیر علم اندوزی خود زهد بی مورد انجام دهند، دچار «موت» علمی می شوند، گفت: به ما دستور تفقه در دین داده شده است و تفقه در دین به معنای حفظ کردن یکسری مطالب عادی نیست.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: در روایات متعددی آمده است  که یک فقیه عابد از هزار  آدم  عادی بر ای شیطان سخت تر است، این فقاهت با تفقه  و جدیت در درک مطالب  و مفاهیم حاصل می شود.

وی افزود: براساس همین روش و منش  امروز بزرگان دینی  چون رهبر معظم انقلاب و آیت الله العظمی سیستانی ها  توانسته اند با عملکرد برخاسته از همان تفقه دردین،  شیطان بزرگ زمانه و استکبار را به زانو در آورند.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی اذعان کرد: اگر نگاهی اجمالی به بزرگان دینی گذشته همچون محدث نوری هم بیندازیم، متوجه می شویم که این عالمان برای تفقه در دین و تحقیق و فهم مطالب  و به دست اوردن یک کتاب برای این نائل شدن به این مهم، حتی عبا و لباس خود را می فروختند.

وی یادآور شد: برای کسی که وارد حوزه علمیه شده ، کسب علم در حد اعلا واجب عینی است، طلاب باید نسبت به فهم و درک مطالب حساس بوده و بر حفظ کردن موضوعات این امر را ارجحیت بدهند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد:  نخستین  گام در باب بایدهای پژوهش، سؤال پرسیدن است؛ طلاب باید سر کلاس های درسی از اساتید خود درباره مفاهمی سوال کنند و زهد بی مورد نورزند، جرات و جسارت در سؤال پرسیدن مرتبط با فهم بالاتر مطالب رازه موفقیت یک طلبه برای محقق شدن است.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی اذعان کرد: حوصله داشتن  و صبر و کسل نشدن در راه کسب علم و تحقیق از دیگر ملزومات پژوهش است، امام علی(ع) می فرماید، «درس خواندن را طول دهید  واز فرا گرفتن علم خسته نشوید»، متاسفانه شاهدیم برخی از طلاب خیلی زود خود را در امر تحصیل درس بازنشسته کرده، درحالی که  برای مجهز شدن بسیار کار باید کرد.

وی ابراز کرد: اسیر شهرت شدن از آسیب های عرصه پژوهش است و در مسیر تحقیق نباید اسیر نام ها و شهرت ها شد و به عمق مفاهیم بیان شده دقت ورزیم.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: تفکر وتامل داشتن از دیگر لوازم پژوهش است، در این بخش امیرالمومنین(ع) می فرماید، علم فرد با تفکر و تامل متقن می شود و چیزهایی را پس از تفکر می فهمد که پیش از آن درنیافته بود» بنابراین طلبه حتما باید اهل تفکر باشد.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha