شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
طباطبایی نژاد

عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان اهمیت حفظ قرآن افزود: امام صادق (علیه السلام) از قول رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: " ان احق الناس بالتخشع فی السّر والعلانیه لحامل القرآن"، شایسته ترین کس برای خضوع و خشوع در برابر خدا، در آشکار و نهان، حامل قرآن است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امروز  در دیدار متسابقین مسابقات قرآنی نیروی زمینی ارتش، بر اهمیت تدبر در قرآن در کنار حفظ آن تأکید کرد و گفت: در روز قیامت به حافظ قرآن گفته می شود،   اقْرَأ  و ارق  ، یعنی با خواندن آیات قرآن درجات ابدی او در بهشت ارتقا می یابد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان اهمیت حفظ قرآن، افزود: امام صادق (علیه السلام) از قول رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:  ان احق الناس بالتخشع فی السر والعلانیه لحامل القرآن،  شایسته ترین کس برای خضوع و خشوع در برابر خدا، در آشکار و نهان، حامل قرآن است.

آیت الله طباطبایی نژاد بر اهمیت تثبیت محفوظات تأکید کرد و گفت: در روایات آمده که روز قیامت، کاخهای زیبایی می بینند که انسانهای زیبایی آنجا هستند وقتی سؤال می کنند این کاخ از کیست، جواب می شنوند این کاخ به واسطه حفظ فلان سوره مال تو بود اما زمانی که فراموش کردی از تو گرفته شد.

وی به سیره بزرگان دین در برخورد با قرآن اشاره کرد و گفت: بعضی از بزرگان در اتاقی که قرآن وجود داشت، پای خود را دراز نمی کردند و مانند یک شخصیت والا با قرآن برخورد می کردند.

امام جمعه اصفهان خاطر نشان کرد: از آن جهت قرآن از این درجه از اهمیت برخوردار است که مخلوق مستقیم و بلاواسطه خداست و حتی هیچ فرشته یا پیامبری در خلق آن دخالت نداشته است.

نماینده ولی فقیه در استان، « لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ» را به دوگونه معنا کرد و گفت: از ظاهر آیه بر می آید که کسی بدون وضو و طهارت نمی تواند قرآن را لمس کند، لیکن برخی اینگونه تفسیر می کنند که کسانی که قلبی طاهر و خاشع نداشته باشند، به فهم قرآن نخواهند رسید.

آیت الله طباطبایی نژاد به روایت پیامبر (صلی الله علیه و آله) که فرمودند: «نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَهِ الْقُرْآنِ … فَإِنَّ الْبَیْتَ إِذَا کَثُرَ فِیهِ تِلَاوَهُ الْقُرْآنِ … أَضَاءَ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِی‏ءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الدُّنْیَا» اشاره کرد و اظهار داشت: اگر قرآن خواندن بر در و دیوار گلی، اینچنین تأثیری می گذارد، با دل و جان حافظ و قاری قرآن نیز اینچنین می کند و سینه ای نورانی به او می دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان فعالان قرآنی را به فهم هر چه بیشتر قرآن توصیه کرد و گفت: تلاش کنید در کنار حفظ قرآن قواعد، فعل و فاعل آیات را هم پیدا کنید، معانی آن را به خاطر بسپارید و با آن مأنوس شوید، که در این صورت تدبر در آیات برایتان سهل تر خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha