چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام سیدعلی عماد

حوزه/ رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه با بیان این که مهمترین نشانه برای اعتبار و حجیّت یک نظام فکری، اجتماعی و سیاسی، کارآمدی است، گفت: نظام جمهوری اسلامی و در راس آن حوزه های علمیه که مادر و مولد انقلاب اسلامی است، باید نیازهای جامعه را شناسایی و نسبت به تامین آن اقدام نموده و کارآمدی خود را اثبات کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر مدرسه علمیه ایروانی تهران، با بیان حدیثی از امام علی(ع)، شناخت هدف در مسیر طلبگی را بسیار مهم برشمرد و اظهار داشت: در حديث معروفی امام علي(عليه السّلام) مي‌فرمايد «رحم الله امرء علم من اين في اين والي اين؛ خدا رحمت کند، آن شخصی را که بداند از کجا آمده، در کجاست، هدف او چیست، و به کجا رهسپار می شود». البته در این روایت امرء به معنای مرد، در مقابل زن نیست بلکه به معنای شخص اعم از شخص حقیقی و شخص حقوقی است.

وی ادامه داد: سازمان روحانیت اعم از طلاب، اساتید و حوزه های علمیه اگر بخواهند موفقیت بیشتری را کسب کنند و مورد رحمت الهی واقع شوند باید بدانند و بفهمند که تبارشان چیست، پیشینه کارشان چیست، در کجا قرار گرفته اند، و در چه زمانه ای قرار دارند و چه کار و هدفی را باید محقق کنند.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: سه هدف مهم جزو ماموریت های سازمان روحانیت، طلاب و حوزه های علمیه است. اول؛ فهم درست، دقیق، روشمند، منضبط و روزآمد و کارآمد دین یعنی فهم درست دین. دوم؛ تبیین، نشر، بیان پیام وحی و نشر درست گزاره های دینی. سوم؛ تلاش، کوشش و اجتهاد در راستای تحقق هنجارهای دین در پهنه زندگی فردی و اجتماعی در بساط زمین یعنی اقامه دین. با این نگاه جایگاه و اهمیت تحقیق و پژوهش به خوبی روشن می‌شود.

وی افزود: خداوند علمای سلف و بزرگان دین را رحمت کند که در دهه های 40 و 50 ایده ها، جهان شناسی و فهم خوبی داشتند و اقدامات مهمی را در تحولات اجتماعی انجام دادند و در پرتو انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) همه این زحمات به ثمر نشست و حوزه علمیه بعد از 1357 حوزه ای است که کارکرد ماموریت سومش به شدت جدی است و کوشش فراوانی در راه اقامه‌ی هنجارها و گزاره های دینی دارد چون این بخش از جمله فرصت‌هایی است که به برکت انقلاب اسلامی برای حوزه ها پیش آمده است.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری حوزه علمیه مولد نظام می‌باشد، بنابراین وقتی حوزه در مرکز اقتدار و حکومت قرار گرفت باید مسئولیت های اجتماعی و دیگر مسائل آن را بپذیرد و پاسخگو باشد.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی، در نشر دین نیز فرصت های شکوهمندی پدید آمده است و کار سازمان روحانیت مضاعف شده است بنا بر این برای این که در نشر دین و در اقامه دین درست و موفق عمل کنیم باید بیش از هر چیز دیگری فهم درست دین، فهم روزآمد دین و فهم کارآمد دین را یک ضرورت بدانیم و بدان توجه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد در پایان با بیان این که مهمترین نشانه برای اعتبار و حجیت یک نظام فکری، اجتماعی و سیاسی، کارآمدی است، گفت: نظام جمهوری اسلامی و در راس آن حوزه های علمیه که مادر و مولد انقلاب اسلامی است، باید نیازهای جامعه را شناسایی و نسبت به تامین آن اقدام نموده و کارآمدی خود را اثبات کنند و این یکی از مهمترین رسالت های طلاب نسبت به آینده انقلاب است. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha