جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وحدت حوزه ودانشگاه یک وحدت تشکیکی است و این وحدت مراتب مختلفی می تواند داشته باشد که امروز سقفش در حد خوش و بش می باشد در حالیکه این حوزه و دانشگاه امروز مسئولیت تمدن سازی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حسن رحیم پور ازغدی ظهر امروز در آیین نکوداشت « وحدت حوزه و دانشگاه» در سالن همایش های دانشگاه معارف اسلامی درقم اظهارداشت: در زمان رضاخان سیاست های غربی به سمت انهدام حوزه های علمیه و قطع رابطه میان اصطلاح اشتباه علوم جدید و قدیم بود که این اصطلاح تقسیم بندی اروپایی بود در خصوص قرون قدیم و جدید که وارد فرهنگ ما کردند.

استاد دانشگاه افزود: نوع دیگری تقسیم بندی مطرح است که به تقسیم علوم دینی و غیر دینی می باشد که معنی علم نیست بلکه نظریات  و اندیشه ها را به دینی و غیر دینی تقسیم می کند که این موضوع قابل فهم تر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تمدن سازی جدید از مسئولیت های امروز حوزه و دانشگاه است که اسلامی بودن، هویت ایرانی و هم چنین معاصر بودن باید در آن مد نظر قرار گیرد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه این وحدت و تعامل در طول این سالها می بایست آثار و برکات ارزشمندی داشته باشد، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه اکنون باید اهداف متفاوتی را دنبال کند که ایجاد تمدن جدید ایرانی - اسلامی معاصر از آن جمله است..

وی خاطر نشان کرد: افرادی که ایرانی گری را در مقابل اسلامی گری تعریف می کنند تاریخ اسلام و ایران را نمی شناسند و یا اهداف دیگری را دنبال می کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمدن سازی غیر از بقای حفظ موجود است، افزود: برخی تصور می کنند زمانی که می گوییم ایران اسلامی یعنی ایران عربی در صورتی که ما به ائمه اطهار به دلیل عرب بودن آنان گرایش نیافته ایم، بلکه آنان را که انسان های بزرگ و الهی هستند را به عنوان امام برگزیده ایم.

وی اظهارداشت: تمدن سازی ایرانی اسلامی به این معنا نیست که در تمامی عرصه ها به گذشته برگردیم، بلکه باید بدانیم که بازگشت به گذشته با بازگشت به اسلام متفاوت است.

استاد دانشگاه ادامه داد: ایرانیان به زور مسلمان نشدند بلکه حدود 400 سال طول کشید تا مسلمان شوند و زمانی هم که بیشتر مردم ایران به اسلام گرایش یافتند، باز هم به دیگر ادیان اجازه زندگی در ایران را دادند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: چنانچه ایرانی گری به مفهوم داشتن اعتماد به نفس و هویت و خودباوری باشد از ارزش بالایی برخوردار است، چراکه ملتی که هویت دارد، تاریخ نیز ندارد اما ملی گرایی به معنی باستان گرایی و نژاد گرایی مسئله دیگری است.

وی با بیان اینکه هیچ نژادی بر نژاد دیگری برتری ندارد، اظهار کرد: ارزش انسان ها به نژاد، پول و جنسیت آنها نیست بلکه به تقوی، ایمان و عمل صالح آنان است.

رحیم پور ازغدی خاطر نشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی محصول وحدت میان حوزه و دانشگاه بود و انقلاب اسلامی آغازی مجدد برای تمدن سازی معاصر می باشد.

به گفته وی، قبل از انقلاب شکاف بین حوزه و دانشگاه به حدی بود که حتی عزاداری برای امام حسین(ع) ممنوع بود و زنان خلع حجاب و روحانیون خلع لباس می شدند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: در همان زمان دانشگاهی به نام دارالفنون تاسیس شد که پس از قتل امیرکبیر این دانشگاه نه به سمت هویت اسلامی و نه به سمت تمدن سازی حرکت کرد و رژیم بعد از امیر کبیر متخصصان غربی را برای کادرسازی یک رژیم سکولار وابسته به غرب وارد کشور کرد.

وی عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در طول سالهای گذشته را ناشی از بی سوادی، بی مسئولیتی و بی برنامگی در سالهای گذشته دانست.

رحیم پورازغدی به بیان دیدگاه های امام راحل نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام فرمودند؛ نه در حوزه و دانشگاه دنبال مدرک گرایی نروید برای مدرک نه به دانشگاه بروید و نه به حوزه چراکه برای مدرک وارد این دونهاد شوید خروجی آن برای خدا و دین خدا نیست.

وی افزود: امام معتقد بودند؛ مراقب باشید دانشگاه و حوزه انگل نشوند، خروجی های این دو نهاد می بایست مشکلات جامعه را حل کنند نه اینکه  به جامعه آویزان و از آن ارتزاق کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: باید مراقب باشید درس هایی که در حوزه و دانشگاه ارائه می گردد موجب ضایع کردن عمر جوانان نشود، اگر جوانان درس می خوانند، به مدارج بالای علمی می رسند، آیا کار و اشتغال آنان هم میّسر است؟

استاد دانشگاه اظهار داشت: اینکه امروز می گوییم کلیسای خانگی در حال رشد است، این رشد به جهت کم کاری کدام نهاد علمی و دینی کشور است؟ این مسائل تف بالای سر است و نمی توان گفت، وقتی در کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستیم یا کمبود هایی داریم ، این کمبود یا کاستی مسببش کیست؟ چه نهادی علمی در کشور کم کاری کرده است؟

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: امام معتقد بودند؛ اول باید خودمان را ارتقاء دهیم، بعد حوزه و دانشگاهمان را ارتقاء دهیم چراکه اگر دانشگاهی مهذب و ارتقا نیابد خطرش از بمب خوشه ای بیشتر و حوزه ای که مهذب و ارتقاء نیابد خطرش از دانشگاه بیشتر است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha