جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتاب

حوزه/ نشست علمی نقد کتاب « تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » با حضور استادان، صاحب‌نظران، کارشناسان و طلاب حوزه، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، این نشست علمی با حضور حجت الاسلام یدالله حاجی‌زاده به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام علی الهی‌تبار به عنوان ناقد تشکیل شد و دبیری آن را حجت الاسلام و المسلمین مهدی نورمحمدی بر عهده داشت.

حجت الاسلام حاجی زاده در معرفی این اثر اظهار کرد: کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، در گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و به قلم دکتر سیدرضی موسوی‌گیلانی منتشر شده است.

وی افزود: بحث و گفت‌وگوی علمی درباره جایگاه هنر در تمدن اسلامی و احکام و عوارض آن، از چند منظر برای جامعه اسلامی و انقلابی ما، ضرورت و اهمیت دارد و درنگ را بر اندیشه و قلم تحمیل می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شاخصه‌های اثر هنری جایگاهی ممتازی به هنر می‌دهد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های هنر،‌ «کاربردی بودن» آن است، به طوری‌که در یک سو سفارش‌دهنده و در سوی دیگر مخاطب حضور دارد.

حجت الاسلام حاجی زاده افزود: «قابلیت‌های تکثیری»، «صراحت»، «سرعت انتقال» و «موجزگویی» از جمله دیگر شاخصه‌های هنر است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: معاونت پژوهش دانشگاه معارف اسلامی در راستای تخصصی و هدفمندسازی متون درسی معارف اسلامی و رعایت اصل تناسب کتاب در این دروس با رشته تحصیلی دانشجویان، اقدام به تدوین کتبی با موضوع تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف دانشگاهی کرده است.

وی با اشاره به کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، ‌بیان داشت: نگارنده در بخش اول این جستار و پس از بیان کلیات و تعریف مفاهیم، به بیان بحث بااهمیت و اساسی «هنر و زیبایی از منظر قرآن و سنت» و «هنر و معماری از دیدگاه علوم اسلامی» پرداخته است. در پایان بخش اول کتاب با طرح بحث گونه‌شناسی هنر و معماری اسلامی، زمینه و مقدمه مناسب برای ورود به بخش دوم کتاب فراهم می‌شود. در این قسمت از موضوعاتی نظیر: شکل و محتوا در هنر اسلامی، نسبت میان هنر اسلامی با هنر یونان و روم، بیزانس و ایران پیش از اسلام، تأثیر جغرافیا و سرزمین بر هنر اسلامی، سبک­‌ها و هنرهای سازگار با تعالیم اسلام و … سخن به میان آمده است.

حجت الاسلام حاجی زاده اظهار کرد: در بخش دوم کتاب با عنوان «هنر و معماری در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» به تاریخ هنر و معماری در ادوار تاریخ اسلام و ایران و نقاط جغرافیایی مختلف جهان اسلام پرداخته شده است. البته تأکید بیشتر نویسنده بر تاریخ هنر و معماری اسلامی در ایران است. در این بخش و در فصل اول به هنر و معماری قرون اولیه اسلام، در فصل دوم به هنر و معماری در قرون میانه و در فصل سوم به هنر و معماری در تمدن اسلامی پس از رنسانس، پرداخته شده است.

وی افزود: کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی که در گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و به قلم دکتر سید رضی موسوی گیلانی سامان یافته، به همت دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف در ۳۶۰صفحه و در قطع وزیری منتشر شده است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha