جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه بابل

حوزه/ امام جمعه بابل، برگزاری مرحله استانی جشنواره علامه حلی را بهترین مشوق طلاب برای گرایش به سوی تحقیق و پژوهش دانست و گفت: برگزاری این گونه جشنواره‌ها، تأکیدی بر این امر است که تنها راه انتقال معارف دینی، تعلیم و تعلم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام‌جمعه بابل، امروز در مراسم اختتامیه دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران، با قدردانی از برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: این‌گونه محافل، بستری برای تقویت فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های علمیه است.

وی با بیان اینکه در گذشته این‌گونه جشنواره‌ها فقط در مراکز بزرگ نظیر قم، مشهد و اصفهان برگزار می‌شد، افزود: خوشبختانه جشنواره علامه حلی سال گذشته در ساری و امسال نیز در بابل برگزار شده است.

حجت الاسلام روحانی، برگزاری مرحله استانی جشنواره علامه حلی را بهترین مشوق طلاب برای گرایش به سوی تحقیق و پژوهش دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری این گونه جشنواره‌ها، تأکیدی بر این امر است که تنها راه انتقال معارف دینی، تعلیم و تعلم است.

مدیر حوزه علمیه خاتم‌الانبیاء(ص) بابل، با بیان اینکه شیوه انتقال مفاهیم دینی که امروز در مدارس علمیه وجود دارد، در جای دیگر کمتر دیده شده است، افزود: دلیل این موفقیت و برتری در حوزه‌های علمیه،‌استفاده از شیوه‌ای در مدارس است که زمینه پرورش را از درون، برای متعلم فراهم می‌کند.

امام‌جمعه بابل با اشاره به اینکه روش‌های مختلفی در تعلیم وجود دارد، گفت: آن شیوه‌ای که بتواند بر متعلم ما اثر بگذارد و زمینه شکوفایی او را فراهم کند، همان شیوه‌ای است که امروز در حوزه‌های علمیه دنبال می‌شود.

حجت الاسلام روحانی، خواستار نهادینه کردن فرهنگ جست‌وجوگری در مدارس علمیه شد و اظهار کرد: باید در کنار آموزش، فرهنگ جست‌وجوگری و کاوش در علم، میان طلاب مدارس علمیه نهادینه شود.

وی با تأکید بر اینکه معاونان آموزش و استادان مدارس علمیه باید مفاهیم آموزشی را با پژوهش، ادغام کرده و برای طلاب تبیین کنند، خاطرنشان کرد: اگر آموزش و پژوهش در سطوح مختلف حوزه با هم ادغام شوند، اثرات معجزه‌گری را برای متعلم در پی خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه مازندران، از علامه حلی به عنوان فخر جهان اسلام و شیعه یاد کرد و گفت: آثار گران‌قدر و برجسته که این شخصیت‌های بزرگ در زمینه‌های مختلف عرضه کردند،‌ برکات ارزشمندی برای جامعه اسلامی در پی داشت.

امام‌جمعه بابل با بیان اینکه امروز آنچه شیعه دارد مدیون زحمات، پژوهش‌ها و آثار برجسته شخصیت‌های بزرگی همچون علامه حلی‌هاست، اظهار کرد: در کنار این سرمایه‌های بزرگ، آنچه زمینه بقای شیعه را در برابر دیگر فرق تضمین کرده، همین پژوهش‌ها و آثار برجسته است.

استاد حوزه علمیه مازندران همچنین بر ضرورت اولویت‌سنجی در انجام پژوهش در علوم اسلامی تأکید کرد و گفت: متأسفانه دیده می‌شود برای یک موضوع، ده‌ها مقاله نوشته می‌شود در حالی‌ که برخی موضوعات مهم، بدون توجه رها شده اند؛ به همین دلیل نیازمند توجه جدی پژوهشگران و محققان به مباحث کلان علوم انسانی و عقلی هستیم.

حجت الاسلام روحانی در پایان با بیان اینکه به مسأله موضوع‌شناسی باید در انجام تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه توجه شود، تصریح کرد: باید موضوعات جدید، بیشتر مورد توجه پایان‌نامه‌های طلاب حوزه‌های علمیه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha