پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
گفتمان هفتگی مرکز تبیان در هرات

حوزه/ گفتمان هفتگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات تحت عنوان "روابط حوزه های علمیه و دانشگاه در افغانستان " برگزار شد و کارشناسان پیرامون جایگاه این دو نهاد علمی و اهمیت ارتباط آن باهم صحبت کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از آوا، گفتمان هفتگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات تحت عنوان "روابط حوزه های علمیه و دانشگاه در افغانستان " برگزار شد و کارشناسان پیرامون جایگاه این دو نهاد علمی و اهمیت ارتباط آن باهم صحبت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین زاهدی در خصوص نقش مدیریت حوزه های علمیه بیان داشت: امروز نهادهای علمی کشور از جمله حوزه های علمیه با چالش های زیادی روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به ضعف علمی مدیران حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: در حوزه های علمیه باید به افراد متخصص و عالم بها داده شود و مدیران به صورت آگاهانه و متناسب با شرایط زمانی و نیاز های جامعه عمل نمایند.

شیخ زاهدی با انتقاد از عدم توجه به علم مدیریت و نگاه کلیشه ای به دانشگاه از سوی حوزه های علمیه اظهار داشت: باید دانشگاه ها و حوزه های علمیه به صورت منسجم و با مدیریت و انگیزه های علمی در کشور فعالیت نمایند.

در ادامه این نشست استاد حیدری؛ از اساتید دانشگاه هرات در خصوص مدیریت دانشگاه هاگفت : در بسیاری از دانشگاه های کشور اگر تخصص وجود داشته باشد، تعهد وجود ندارد و اگر هم تعهد وجود داشته باشد، تخصص نیست.

وی بیان اینکه تخصص و تعهد در دانشگاه ها لازم و ملزوم یکدیگرند گفت: هر شخصی که در دانشگاه به عنوان استاد فعالیت می‌کند، باید شایستگی، توان علمی و تعهد داشته باشد.

در ادامه استاد حیدری در خصوص نقش دانشگاه و حوزه های علمیه در مبارزه با تفکرات افراطی گفت: باید روی معرفی و ارائه فرهنگ اصیل اسلامی ، سیرت پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم(علیهم السلام) در دانشگاه ها و حوزه های علمیه کار اصولی و علمی صورت بگیرد تا از گسترش افکار خشن و افراطی جلوگیری بعمل آید .

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد هاشمی؛ مسئول مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات نیز در رابطه با نقش و روابط دانشگاه و حوزه علمیه با بیان اینکه در طول تاریخ میان علم ، دین و جامعه همبستگی خاص وجود داشته است، گفت:  این سه عنصر حیاتی، انسانی و اجتماعی دچار بحران شده است.

وی با بیان اینکه، بعضی ها آنقدر به بُعد علم تکیه کردن  و حتی  آن را از دین  جدا دانسته و در نقطه مقابل کسانی هم دین و مذهب را همه چیز خود می‌دانند و از علم ، صنعت و تکنولوژی در شرایط کنونی فاصله گرفته اند.

حجت الاسلام هاشمی تاکید کرد: علم بدون دین هیچ سودی به جامعه بشری نمی رساند جز اینکه ظلت و تباهی را در جامعه به وجود می آورد.

وی در ادامه گفت که ؛ دین بدون علم رشد نخواهد کرد و علم بدون اخلاقیات نمی تواند بشر را به سعادت برساند بنا براین باید علم و دین همبستگی تعادل خود را داشته باشد تا جامعه به اوج کمال برسد.

وی به بیان این که جامعه ما را  تفکرات افراطی و سلفی گری تهدید می کند، گفت: دانشگاه های ما هم با خطر سکولاریسم و فمینیسم مواجه می باشند.

گفتمان هفتگی مرکز تبیان در هرات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha