شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله ناصری/ امام جمعه یزد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان یزد، سه عامل «همت کوتاه»، «عدم حیله گری (به معنای پیدا کردن راهکار در شرایط دشوار)» و «رای و اندیشه سست» را از موانع رشد علمی و اخلاقی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»از یزد، آیت الله محمدرضا ناصری یزدی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در آیین افتتاح جشنواره منطقه ای اختراعات رویش زردکوه بر ذهن فعال و کنجکاو به عنوان مفهومی قرآنی برای تولید علم تأکید کرد.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن می فرمایند: " فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ" که در این آیه بر یستمعون و یتبعون تأکید شده است. یستمعون به معنای شنیدن سطحی و ظاهری نیست، بلکه مراد از آن نوعی شنیدن است که همراه با آن ذهن انسان درگیر مسئله شده و با کنجکاوی به درک درستی از آن برسد، پس از واژه یستمعون مفهوم یتبعون آورده شده که بر اهمیت انتخاب نیکی و درستی پس از حصول شناخت تأکید شده است.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه علم و شناخت در اسلام، گفت: آن نوع شناخت و سمعی که مدنظر اسلام و قرآن است همین شناخت در قالب مفهوم یستمعون است، یعنی شناختی که با درک و بینش توأم باشد. امام علی علیه السلام هدف بعثت انبیاء را زنده کردن میثاق و عهدی که بین انسان و خداوند بسته شده دانسته و از واژه دَفائنَ العُقولِ نام می برد.

آیت الله ناصری یزدی تصریح کرد: دفائن اشاره به طلا و جواهراتی دارد که در زیر خاک مدفون شده و در ذهن انسان نیز مقدمات شناخت و علم وجود دارد و این انسان است که باید این دفائن را فعال کند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به حدیث امام موسی کاظم علیه السلام بر دو کلید واژه تفکر و تعقل در این آیه تأکید کرد و این دو را عامل تغییر سبک زندگی روزمرگی و غربی دوران پیش انقلاب به سبک اسلامی دانست.

امام جمعه یزد در پایان همچنین سه عامل «همت کوتاه»، «عدم حیله گری (به معنای پیدا کردن راهکار در شرایط دشوار)» و «رای و اندیشه سست» را از موانع رشد علمی و اخلاقی عنوان کرد.

انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha