سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
شایعه

حوزه/ جامعۀ ما باید باهوش باشد و بدانند هدف جنگ روانی تمام عیار قرار گرفته اند که یکی از ابزارش، شایعه پراکنی‌های دروغین در رسانه‌ها و تحریک افراد به پخش این شایعه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی نوشت: التهاب آفرینی و خبرسازی بی اساس یکی از نمایندگان مجلس بر ضدّ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی و انتشار دروغی دیگر با فاصله‌ای اندک توسط روزنامه ای که مدیر مسئول آن نیز نمایندۀ مجلس بود، از جمله اخبار تأمل برانگیز در فضای رسانه ای کشور به شمار می رود که از زوایای مختلف قابل تحلیل و بررسی است.

باسمه تعالی

مطلبی از سوی یکی از مخاطبان پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له به دست ما رسیده است که با توجه به اهمیت مطلب عیناً منتشر می شود:

جریان شایعه پراکنی بی اساس رسانه ای بر ضدّ مرجعیت

بسم الله الرحمن الرحیم

التهاب آفرینی و خبرسازی بی اساس یکی از نمایندگان مجلس بر ضدّ مرجع عالیقدر جهان تشیعّ، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدّظلّه) و انتشار دروغی دیگر با فاصله ای اندک توسط روزنامه ای که مدیر مسئول آن نیز نمایندۀ مجلس بود، از جمله اخبار تأمل برانگیز در فضای رسانه ای کشور به شمار می رود که از زوایای مختلف قابل تحلیل و بررسی است.

بدیهی است یکی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی دشمن، ایجاد و پخش شایعه بر ضدّ منافع جامعه است. این پدیده می تواند امنیت روانی و زندگی مردم را تا حدّ زیادی مختل کند، استفاده بی حدّ و حصر از فضای مجازی از قبیل توئیتر، تلگرام و اینستاگرام از یک‌سو و نیز فقر دانشی گروهی از کاربران فضای مجازی و همچنین ترویج عامدانه و هدفمند شایعات توسط برخی گروه ها و جریانات سیاسی غرب‌گرا، تبعات جبران ناپذیری در جامعه به همراه دارد.

همچنین باید دانست نفس بحران سازی و ایجاد شایعه در نهایت به تشویش افکار عمومی، ترویج خشونت و قطب گرایی و اقدامات غیرمنطقی و ادامۀ نزاع های بدون راه حل منجر می شود.

حال با این تفاسیر بهتر می توان رفتارهای تأمل برانگیز این جریانات را دریافت. مورد اول در واکنشی عجیب به انتقاد نظر معظم له، دربارۀ ورود زنان به ورزشگاه در توئیتر خود نوشت: «خوب است جناب ایشان دربارۀ بدهی های کلان معوق جناب مدلل به بانک سرمایه هم توضیح بدهند». (مدرک شماره۱)

این گونه اتهام زنی و توهین نسبت به مقام شامخ معظم له با استقبال گستردۀ دین‌ستیزان در رسانه‌های غربی قرار گرفته و آنان نیز در این زمینه داد سخن داده اند.

سرچشمۀ این مسأله

البته باید دانست نخستین بار در سال ۱۳۸۵، گویانیوز(رسانۀ وابسته به سازمان سیا) تهمت ارتباط با آقای مدلل را به آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد. در سال های اخیر شبکه های ضد ایرانی صدای آمریکا به عنوان ارگان رسمی وزارت امور خارجه آمریکا نیز این اتهام را به انحای مختلف در فضای مجازی منتشر کرد.

این تهمت به دفعات در رسانه های غربی‌صهیونیستی و حتی برخی عناصر غرب‌گرا در داخل کشور در مقاطع مختلف تکرار شد و حال یازده سال پس از اتهام‌زنی رسانه های صهیونیستی، آن نغمه بار دیگر ساز شده است.

آیا ممکن نبود کسانی که دنبالۀ این اتهام دروغین را گرفته اند، راستی آزمایی کنند؟ به یقین آنان می توانستند در جست‌وجوی ساده، تکذیبیه دفتر معظم له را که در تاریخ ۱۶مرداد سال جاری برای چندمین بار در پاسخ به شایعه پراکنی یک شبکه معاند منتشر شده بود، مشاهده کنند، در این متن که با عنوان یک تذکر لازم(مدرک شماره ۲) از سوی دفتر معظم له منتشر شد، به صراحت این شایعه تکذیب شده بود و در این متن چنین آمده: «اخیرا دوباره داستان دروغین داماد تاجری به نام مدلل با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بعضی از سایت ها آمده است، مکرر از معظم له شنیده ایم که هرگز نامبرده را ندیده و نمی شناسند و هیچ گونه رابطه ای با ایشان نداشته و ندارند».

در مورد دیگر که روزنامۀ اعتماد، بودجه ۳۰۵میلیارد تومانی جامعة المصطفی را (مرکز طلاب خارجی از کشورهای مختلف دنیا) در اختیار معظم له اعلام و این سخن را پخش کرده،(مدرک شماره ۳) می توانست با مراجعه ساده ای به سایت جامعة المصطفی از ساختار و گردانندگان مطلع شود و معلوم گردد که جامعة المصطفی هیچ ارتباطی با حضرت آیت الله العظمی مکارم ندارد.

به راستی تکرار اتهامات خلاف بر ضدّ مرجعیت توسط عده ای، این سؤال را به ذهن متبادر می کند که این جریان تا چه زمانی قرار است به عنوان پیاده نظام جریان ضدّ انقلاب ادامه یابد؟

بی تردید تبیین این مسأله می تواند پشت پردۀ شایعه پراکنی و دیگر اقدامات دین‌ستیزان را بر ضدّ مقدسات و مرجعیت محترم برملا سازد.

تکذیب و سپس عذرخواهی

نماینده ای که در توئیتر خود، این نسبت را ذکر کرده بود بعد از ۴۸ساعت به ناچار تکذیب و سپس عذرخواهی کرد. نخست در توئیتر خود نوشت: «بنا بر اطلاعات اولیه تصور بر این بود که این فرد (شخص مدلل، بدهکار بانک سرمایه) دارای رابطه کاری با آیت الله مکارم شیرازی است، اما با تحقیقات بعدی و نیز توضیحات فرزند ایشان محرز شد نامبرده هیچ گونه ای رابطۀ مالی یا نسبتی با ایشان ندارد».(مدرک شماره ۴)

لازم به ذکر است دفتر معظم له از باب رأفت و عفو و گذشت نسبت به شخص مزبور در متنی با عنوان توضیح لازم که در سایت رسمی معظم له منتشر شد، واکنش نشان داده و این چنین هشدار داد: «بدین وسیله اعلام می دارد چنانچه جناب آقای ... این موضوع را تکذیب و عذرخواهی نماید مشکلی نیست و الا از طرق قضایی قابل تعقیب است». (مدرک شماره ۵)

پس از این موضع قاطعانه در مقابل جریان مزبور، شخص نامبرده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس این چنین عنوان کرد: «پس از اینکه برای ما محرز شد که ارتباط کاری بین مدلل و آیت الله العظمی مکارم اصلاً وجود ندارد این را در توئیتر خود اعلام کردم و اکنون هم اعلام می کنم که اگر احساس کردند جسارتی به ایشان شده بنده چنین قصدی نداشتم و اگر چنین برداشتی شده بنده از ایشان پوزش می خواهم».(مدرک شماره ۶)

و اما در مورد روزنامۀ اعتماد هم دیدیم که پس از انتشار گستردۀ آن خبر بی اساس مربوط به بودجۀ جامعة المصطفی، این خبر را به صورت زیر تکذیب کرد:

پوزش بابت یک خطای رسانه ای

اعتماد آنلاین بابت درج نام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به عنوان مسئول یک مؤسسه فرهنگی (در قم) عذرخواهی می کند.

اعتماد آنلاین روز یکشنبه در خبر منتشرشده با عنوان نهادها و مؤسسات وابسته به چهره های مذهبی و سیاسی چه سهمی از بودجۀ۹۷ دارند به اشتباه نام حضرت آیت الله مکارم شیرازی به عنوان یکی از مؤسسات فرهنگی قم عنوان شده بود که در ادامه به سرعت تصحیح شد. بدین ترتیب تحریریه اعتمادآنلاین مراتب عذرخواهی خود را از آن مرجع عالیقدر اعلام می دارد».

در پایان لازم توضیح است که این جریانات در آینده نیز ممکن است به صورت های مختلفی ادامه یابد، جامعۀ ما باید باهوش باشد و بدانند هدف جنگ روانی تمام عیار قرار گرفته اند که یکی از ابزارش شایعه پراکنی های دروغین در رسانه ها و تحریک افراد به پخش این شایعه هاست. البته کسانی که ایمان به حساب و کتاب و روز رستاخیز ندارند، تکلیف‌شان مشخص است اما آنهایی که عقیده به این حقیقت مذهبی دارند باید مراقب آخرت خویش باشند و گرفتار چنگال شایعه پراکنان نشوند. (مدرک شماره۷)

جریان شایعه پراکنی بی اساس رسانه ای بر ضدّ مرجعیت

جریان شایعه پراکنی بی اساس رسانه ای بر ضدّ مرجعیت

جریان شایعه پراکنی بی اساس رسانه ای بر ضدّ مرجعیت

جریان شایعه پراکنی بی اساس رسانه ای بر ضدّ مرجعیت

جریان شایعه پراکنی بی اساس رسانه ای بر ضدّ مرجعیت

   جریان شایعه پراکنی بی اساس رسانه ای بر ضدّ مرجعیت

جریان شایعه پراکنی بی اساس رسانه ای بر ضدّ مرجعیت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha