چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه

حوزه/ رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت: زمانی که سخن از تعامل بین نهاد حوزه و دانشگاه می شود، فکرها به سمت تعامل ساختاری می‌رود و این تصور می‌شود که این دونهاد باید شبیه یکدیگر شوند در حالی که منظور از وحدت و تعامل، این مسئله نیست؛ بلکه مقصود، «برطرف کردن الگوهای مانع از رشد علمی» و «جاری کردن الگوهای خوب برای پیشرفت از نهادی به نهاد دیگر» است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، گفت: در گذشته، بین حوزه و دانشگاه فاصله بود و حتی این فاصله را می توان در بین بخش های  مختلف دانشگاه مانند پیام نور، آزاد و دولتی مشاهده کرد. باید توجه کنیم وقتی سخن از فاصله می شود، یعنی تعاملی بین آنها وجود ندارد.

وی افزود: این عدم تعامل بین بخشهای مختلف دانشگاه با خودشان و حوزه آفتی است و انتظار این بود با کثرت مراکز علمی و دانشگاهی وحدت و یکپارچگی بیشتر می شد، ولی در عمل می بینیم این مسئله اتفاق نیفتاده است.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه عنوان کرد: کسی با کثرت مراکز علمی و ساختار آموزشی مشکلی ندارد، اما مهم تعامل و هم‌فکری برای رفع مشکلات است.

این پژوهشگر اظهار داشت: وقتی سخن از وحدت می شود، باید وحدت نهاد و سازمان‌های دانشگاهی و حوزوی مدنظر باشد. در همین قم، پژوهشگاه های متعددی داریم و هر کدام دارای ساختار آموزشی و پژوهشی هستند، کسی با این موضوع مشکلی ندارد، ولی باید کاری کرد هم‌فکری بین آنها ایجاد شود و دارای فکری واحد و سازنده برای رفع مشکلات علمی و مسائل مختلف باشند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: باید در قدم اول به تعامل درون سازمانی رسید و اندیشید و سپس این مسئله را توسعه به سازمان‌های دیگر دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: زمانی که سخن از تعامل بین نهاد حوزه و دانشگاه می شود، فکرها به سمت تعامل ساختاری می‌رود و این تصور می‌شود که باید شبیه یکدیگر شوند در حالی که منظور از وحدت و تعامل، این مسئله نیست؛ بلکه مقصود، «برطرف کردن الگوهای مانع از رشد علمی» و «جاری کردن الگوهای خوب برای پیشرفت از نهادی به نهاد دیگر» است.

وی عنوان کرد: در حوزه، سنت‌های خوبی مانند متن‌محوری و مباحثه است؛ از آن طرف در دانشگاه، سنت مفیدی مانند پژوهش است؛ این دو نهاد در این نوع امور با هم تعامل کنند و موجب توسعه علمی و آموزشی اثرگذار شوند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهار داشت: عامل دیگر در تعامل و ایجاد وحدت رویه در نهادهای علمی، «پژوهش های مسئله محور» است؛ یعنی متخصصان مراکز علمی با تعامل سایر نهادهای علمی، آسیب های اجتماعی جامعه مانند طلاق، حاشیه نشینی و اعتیاد را شناسایی و هم‌اندیشی کنند و فکر و راهکار ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: اگر تعامل این گونه باشد، شاهد خیلی اتفاقات مهم در کشور خواهیم بود. متأسفانه در گذشته به دلایلی بین مراکز علمی‌دانشگاهی و حوزوی تعاملی نبود، ولی اکنون شاهد رشد آن هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha