پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ سلسله نشست های علمی-پژوهشی نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی  حوزوی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: باید برای تأثیرگذاری در فضای فرهنگی جامعه، فضای کلان‌شهرها را به‌درستی بشناسیم، یکی از ویژگی‌های کلان‌شهرها تنهایی و اضطراب است که اثر خود را در هم‌خانه شدن با انواع حیوانات و غیره مشخص می‌شود و مسئله امروز شهرهای بزرگ کشور مسئله فردای شهرهای کوچک خواهد بود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد در سلسله نشست‌های علمی- پژوهشی نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی که با موضوع «جنسیت و خانواده،تحولات اجتماعی و چالش‌های علمی پژوهش» که در مصلی قدس در قم برگزار شد، اظهارداشت: در قرن بیستم به تعبیر ویل دورانت مهم‌ترین تحولات، تحولاتی بوده که در فضای خانواده اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: امروزه با تحولاتی زیادی در حوزه جنسیت و هم در حوزه خانواده روبه‌رو هستیم که در کم‌رنگ شدن تشکیل خانواده و تنوع مختلف خانوادگی شامل انواع و اقسام زندگی‌های حاصل از ازدواج‌های متداول و غیرمتداول در دنیای امروز به وجود آمده که بیش از 15 نوع خانواده‌ها را در این عرصه می‌توان پیدا کرد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تحول در ساختار خانواده نیز تحول دیگری بوده که امروزه با آن مواجهه شده‌ایم که شامل تغییر جایگاه‌ها در درون نظام خانواده‌ها شده است، همچنین  نقش‌های موجود در خانواده نیز امروز دچار تحول شده و نقش‌های ثابتی که در طول تاریخ همواره وجود داشته در نیم‌قرن اخیر با چالش‌های بزرگی مواجهه شده که ازجمله این مباحث مسئله مادری،خانه‌داری و مسائلی دیگر از این قبیل است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی نژاد گفت: زنانه شدن خانواده نیز در خانواده‌های امروز بیشتر شده، یعنی احساسات هرروز در خانواده‌ها در حال افزایش بوده و قدرت زنان نیز در درون خانواده‌ها هرروز در حال گسترش است و زنان در منصب مدیریتی خانواده قرارگرفته و روابط بین خانواده با اقوام را مدیریت می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقان زن و خانواده ادامه داد: در محیط اجتماعی و در بازارهای اقتصادی کشور نیز رفتارهای زنانه بیشتر از ایام دیگر شده به این معنی که احساسات و نحوه تعامل در این محیط‌ها نیز به‌ سوی اخلاق زنانه سوق پیداکرده همچنین تحول در هنجارهای جنسی نیز امروز خانواده‌ها را با خود درگیر کرده و از عفت و حیا فهم جدیدی در روزگار کنونی شده و اموری مانند حق تسلط بدن ازجمله این امور بوده که با منطق اسلام اصولاً در تضاد است که نتیجه آن‌هم بیماری‌های مختلف جسمی و جنسی است.

وی تصریح کرد: باید به‌درستی تبیین شود که هر فردی چه تصوری از خودپندارانه خود ازنظر جنسیت خود دارد، یعنی باید به‌درستی به این سؤال پاسخ داده شود، همچنین باید عواملی که سبب شده تا این تحولات ایجادشده را به ‌درستی فهم کرد که مصرفی شدن از حمله آن‌هاست که با مفهوم فراغت در ارتباط است که علت مهم آن‌هم درآمدزایی راحت و استفاده بی‌رویه از فنّاوری‌های موجود است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی نژاد تأکید کرد: انسان مدرن انسانی بوده که خود شخصی خود بیشترین توجه را دارد و خودش اله خودش است و بیشترین توجه را نیز بر خود دارد که حاصل همین نوع زندگی فراغتی بوده که در وی اتفاق افتاده همچنین رفتارهای هویتی نیز در حوزه اقتصاد نیز از چنین ویژگی برخوردار شده که هدف مهم از آن نیز حس تفاخر و برای رفتار مصرفی خود است.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده عنوان کرد: حس مصرف‌گرایی انسان مدرن تنها به حیطه اقتصاد محدود نیست بلکه حوزه خانواده را نیز در برمی‌گیرد که ازجمله آن‌ها شناساندن خود از طریق پدر و مادر، همسر و مسافرت‌هایی است که فرد برای معرفی خود از آن‌ها استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: ازجمله دیگر تحولاتی که امروز در جامعه به وجود آمده که مانند هویت‌های40 تیکه است که متأسفانه این قبیل هویت‌های فردگرایانه در مذهب نیز نفوذ پیداکرده به این معنا که ممکن است فردی اهل نماز و روزه باشد اما درعین‌حال اهل انواع و اقسام موسیقی هم باشد و این‌یکی دیگر از تحولات نظام فردی در دنیای امروز بوده که جای تأمل دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی نژاد تأکید کرد: امروز فردگرایی به‌شدت در مذهب ضرب شده و دیده می‌شود که بسیاری از زنان امروز جامعه به‌تنهایی ترجیح می‌دهند مسافرت کرده یا امور دیگر را انجام دهد که استقلال از نوع اومانیستی است همچنین رسانه‌ای شدن نیز از دیگر ویژگی‌های دنیای امروز است که منظور از آن نیز بازنمایی در خلق واقعیت‌های جدید است.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: بازنمایی مجدد خلق در واقعیت اتفاقی بوده که امروز در خانواده‌ها اتفاق افتاده که همیشه هم منطبق با واقعیت نیست اما امروزه این تصویرها دچار تحول شده و بسیاری از تصویرهایی که فرد از پدر یا مادر خود دارد را از رسانه‌ها و سریال های تلویزیونی می‌گیرد که در برخی از این سریال ها تصویری که از یک پدر یا مادر ارائه می‌شود بسیار در تصویرسازی در نزد فرزندان مخرب است.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده تأکید کرد: منشأ تصمیم‌گیری بسیاری از جوانان و نسل جدید جامعه از طریق فضای مجازی تأمین می‌شود و رسانه‌های سنتی نیز در این کم‌کم جای خود را به رسانه‌های نوین می‌دهد که باید مبنای تصمیم‌گیری‌های جدید نیز بر اساس این قواعد رفتاری انجام گیرد.

وی تصریح کرد: اشکال مشترک حوزه و دانشگاه این بوده که به خاطر سرعت‌بالای تحولات اجتماعی نخبگان دانشگاهی و حوزوی هردو از این تحولات عقب بمانند که نخبگان هر دو نهاد علمی نیز امروز معترف به این واقعیت است که باید تحلیلی درستی از این واقعیت‌ها و تحولات موجود در جامعه ایجاد شود همچنین در جامعه شبکه‌ی قدرت شبکه‌ها از قدرت‌ها و افراد موجود در آن سیستم مهم‌تر و تأثیرگذارتر خواهند بود و حوزه‌های علمیه نیز در این عرصه از تحولات عقب‌مانده است که نمونه بارز آن نیز عدم کارایی بسیاری از برنامه‌های فرهنگی بوده که در جامعه اجرا می‌شود اما خروجی مناسبی ندارد چراکه ما هنوز فهم درست و دقیقی از تحولات موجود در جامعه نداریم.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: باید برای تأثیرگذاری در فضای فرهنگی جامعه فضای کلان‌شهرها را به‌درستی بشناسیم چراکه در کلان‌شهرها ارتباطات انسانی عمیق نیست در مناسبات آن‌ها با روستاها متفاوت است و پیوندهای عمیق صورت نمی‌گیرد بنابراین یکی از ویژگی‌های کلان‌شهرها تنهایی و اضطراب است که اثر خود را در هم‌خانه شدن با انواع حیوانات و غیره مشخص می‌شود و مسئله امروز شهرهای بزرگ کشور مسئله فردای شهرهای کوچک خواهد بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha