پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تقریرنویسی

حوزه/ تقریرنویسی و حاشیه‌ نویسی، از سنت‌ های منحصر بفرد حوزه علمیه است که یک تمرین به تمام معنا برای تقویت پژوهش و نگارش در بین طلاب به شمار می رود، اما امروز در بین طلاب کمرنگ شده است ...

خبرگزاری حوزه - تبریز: اگر امروز نام شیخ انصاری در حوزه‌ های علمیه زنده مانده، به برکت رسائل و مکاسب اوست، این کفایه است که همچنان نام آخوند خراسانی را در آسمان حوزه های علمیه، درخشان نگه داشته است، اگر حوزه های علمیه به شهید اول و ثانی می بالد، به برکت لمعه و شرح لمعه است.

تقریرنویسی و حاشیه‌ نویسی، از سنت‌ های منحصر بفرد حوزه علمیه است و یک تمرین به تمام معنا برای تقویت پژوهش و نگارش در بین طلاب به شمار می رود و از دیرباز جایگاه ویژه ای در حوزه ها داشته است، اما امروز سنت تقریرنویسی و حاشیه ‌نویسی در بین طلاب کمرنگ شده است.

شاید احیای سنت های حوزوی یکی از روش های احیای پژوهش و تحقیق در حوزه های علمیه باشد، اما چه راهکارهای دیگری برای این مساله وجود دارد؟

برای پیدا کردن پاسخ این پرسش و آگاهی از فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه استان آذربایجان شرقی، خبرنگار خبرگزاری حوزه، با مدیر حوزه علمیه استان و تنی چند از مدیران و معاونان مدارس به گفتگو نشسته است که حاصل آن را در ادامه می خوانید.

 

 

آموزش پژوهش محور در اولویت مدارس علمیه آذربایجان شرقی

حجت الاسلام احمد مطهری اصل مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار حوزه در تبریز، با اعلام این خبر گفت: 22 مدرسه علمیه در استان آذربایجان شرقی فعالیت می کند که 2 هزار 700 طلبه نیز در این حوزه ها تحصیل می کنند.

وی تاکید کرد: آموزش پژوهش محور از اولویت های حوزه های علمیه در استان آذربایجان شرقی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: به زودی با هدف ارتقای کیفیت آموزش، طرح پژوهش به مدارس علمیه ابلاغ شده و آموزش در حوزه های استان پژوهش محور خواهد بود.

حجت الاسلام مطهری اصل در ادامه عنوان کرد: در کنار آموزش پژوهش محور، طرح تهذیب با هدف ارتقای بیشتر سطح فکری و معرفتی طلاب در حوزه های آذربایجان شرقی اجرایی می شود.

وی افزود: در این طرح برنامه جامعی برای اساتید و طلاب حوزه ها علمیه در زمینه اخلاق وآموزش تدوین و برنامه ریزی شده است، این طرح پشتوانه تحقیقاتی و اجرایی دارد و همزمان با حوزه های علمیه کشور در استان نیز اجرا می شود.

 

 

ضرورت تقویت آموزش پژوهش محور در مدارس علمیه

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، عضو خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه نیز بر ضرورت تقویت آموزش پژوهش محور در حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: مدارس علمیه استان آذربایجان شرقی در مقایسه با مدارس سایر استانها، نیاز به تقویت دارند.

وی با اشاره به دوره طلایی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی در گذشته، افزود: حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی و اساتید آن در گذشته ای نه چندان دور پس از نجف و قم حرف اول را می زد، اما امروز باید با ارتقای آموزش و جذب اساتید نخبه و برجسته به دوره طلایی گذشته بازگشت.

 مسیر پژوهش تسهیل شود

حجت الاسلام علی امینی مدیر حوزه علمیه میانه نیز گفت: واقعیت این است امر پژوهش در حوزه ها مهجور مانده و متاسفانه آن طور که باید و شاید در گذشته به آن توجهی نشده است.

وی افزود: امید داریم با تفکراتی که پیش بینی می شود نویدبخش خبرهای خوشی در تولید علم و پژوهش در حوزه های علمیه باشیم، البته باید به حوزه های مناطق محروم نیز توجه شود و با برگزاری دوره های آموزشی متعدد، مسیر پژوهش در حوزه ها را تسهیل کرد.

مدیر حوزه علمیه میانه تاکید کرد: باید نیروهای زبده در امر پژوهش تربیت داده شود تا بتوانیم به اهداف بالاتر، تولید علم در سایه پژوهش برسیم.

حجت الاسلام امینی همچنین به وضعیت پژوهش در حوزه علمیه میانه اشاره کرد و گفت: طلاب حوزه علمیه آیت الله حامدی(ره) میانه نیز درکنار دروس خود برای شرکت در جشنواره علامه حلی(ره) خود را آماده می کنند، که مقالات برتر به این جشنواره ارسال می شود.

 

تشکیل گروه های پژوهشی تخصصی

حجت الاسلام زین العابدین رنجی معاون پژوهشی مدرسه علمیه طالبیه هم گفت: در طول سال جاری کارگاه های آموزشی پژوهشی برای طلاب برگزار شده است، کارگاه روش تحقیق و مقاله نویسی، کارگاه مهندسی فکر براساس تفکرات شهید مطهری، کارگاه عاشوراپژوهشی از مدینه تا مدینه، کارگاه امامت شناسی، کارگاه فلسفه کاربردی و کارگاه ادبیات متن خوانی از آن جمله است.

وی افزود: گروه های پژوهشی تخصصی طلاب در رشته های کلام و فلسفه و تفسیر آغاز به کار کرده و گروه های پژوهشی فقه و اصول نیز در نیم سال بعدی در این مدرسه علمیه راه اندازی خواهد شد تا هر طلبه در یکی از این گروه ها فعالیت کند.

معاون پژوهشی مدرسه علمیه طالبیه تبریز با اشاره به موفقیت های این مدرسه در جشنواره های پژوهشی گفت: سال گذشته تعداد 216 مقاله از طلاب این مدرسه علمیه شامل سه پایان نامه سطح سه و سه کتاب به جشنواره علام حلی ارسال شد.

حجت الاسلام رنجی خاطرنشان کرد: مدرسه علمیه طالبیه تبریز در سال گذشته رتبه دوم و دو سال گذشته نیز رتبه اول استان را در بین مدارس استان آذربایجان شرقی در زمینه مقالات ارسالی به جشنواره پژوهشی کسب کرد.

وی همچنین به امکانات پژوهشی این مدرسه علمیه اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد 12 هزار جلد کتاب در کتابخانه این مدرسه علمیه وجود دارد و نرم افزارهای تخصصی نیز در بخش رایانه جهت امور پژوهشی در اختیار طلاب قرار دارد.

تحول در پژوهش با جشنواره علامه حلی(ره)

چندسالی است که شاهد برگزاری جشنواره علامه حلی(ره) در سطح حوزه های علمیه هستیم، حرکتی مبارک که اگر چشم اندازی درستی برای آن ترسیم شود، شاهد تحول در پژوهش مدارس علمیه نیز خواهیم بود.

برگزاری جشنواره پژوهشی علامه حلی، انگیزه نوشتن را در بین طلاب فراهم آورده شاید این چنین، درد فراموشی سنت تقریر نویسی در مدارس علمیه کاهش یابد.

گزارش: بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha