شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ممنوعیت سه طلاقه در هند

حوزه/ کابینه مرکزی دولت هند با هدف دفاع از حقوق زنان مسلمان، لایحه ای تصویب کرد که در آن، سه طلاقه کردن زنان مسلمان در یک مجلس را غیرقانونی دانست و آن را جرمی قابل پیگیری و مجازات اعلام کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کابینه مرکزی دولت هند با هدف دفاع از حقوق زنان مسلمان، لایحه‌ای تصویب کرد که در آن، سه طلاقه کردن زنان مسلمان در یک مجلس را غیر قانونی دانست و آن را جرمی قابل پیگیری و مجازات اعلام کرد.

این جلسه کابینه به ریاست نارندرا مودی، نخست وزیر هند، برگزار و قرار بر این شد که لایحه با حمایت تمام احزاب به پارلمان هند ارسال شود.

براساس فقه شیعه، سه طلاقه کردن زنان در سه مرحله و سه زمان با حضور شهود عادل صورت می‌گیرد و مردان نمی توانند همسر خود را در یک نوبت سه طلاقه کنند، اما در فقه اهل سنت، سه طلاقه کردن در یک مجلس نیز صحیح و احکام سه طلاقه درباره آن صادق است .

لازم به ذکر است: سال گذشته در کمپینی که توسط یک سازمان اسلامی در هند برگزار شد، درخواستی با امضای یک میلیون مسلمان مبنی بر برداشته شدن قانون سه طلاقه در یک جلسه تهیه شد.

همچنین دیوان عالی هند در مردادماه سال جاری، سه طلاقه کردن زنان را در یک مجلس غیرقانونی اعلام کرده بود و از دولت خواسته بود حداکثر ظرف مدت شش ماه، به بررسی و تصویب راهکارهای قانونی برای جلوگیری از آن، اقدام کند.

برخی از گروه‌های مذهبی مسلمان و علمای هند با اعتراض به این مصوبه، آن را مخالف با احکام شریعت اسلامی دانستند و اعلام کردند که دولت، قبل از این‌گونه اقدامات باید با علما و متخصصان اسلامی مشورت کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha