پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت‌الله جوادی آملی تصریح کردند: اگر خداباوری در جان ما رسوخ کرده باشد، مطمئنیم همه در محضر خداوند هستیم و هیچ عاملی بالاتر و با ارزش‌تر از «اعتقاد عقیدتی» و «توحیدی» و «پذیرش نبوت و معاد» در باب وحدت حوزه و دانشگاه نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پیام تصویری به همایش وحدت حوزه و دانشگاه که دوشنبه شب در دانشگاه اصفهان برگزار شد، گفتند: موضوع پیوند علم و دین از چند منظر مورد بحث است، نخست آنکه علم از منظر دین چگونه است، دوم اینکه علم دینی است یا نه.

این مرجع تقلید افزودند: از منظر اول باید گفت دین، علمی را که برای جامعه بشری و انسان ها سودمند باشد، مقدس شمرده است، دین، طلب علم را بر همگان تا آخر حیات واحب کرده است. همچنین اسلام تأکید کرده علمی که برای جوامع، نافع نیست، باید از آن برحذر بود. دین فراگرفتن علم نافع را برای همه واجب کرده است، بنابراین آموختن، تدریس و عمل به علم، واجب است.

معظم له تصریح کردند: علم سلسله مباحثی است که در یک جا قرار می گیرد. تمام علوم از پنج جهت قابل بحث است، برخی بر این باورند که تمایز علوم به تمایز موضوعات است.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر در حوزه های علمیه، فقه علم دینی است، به خاطر این است که موضوع آن دینی است، معیار دینی بودن علم، موضوع آن علم است و به متعلم و تعلم آن علم، بستگی ندارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: موضوع علم اگر فعل خداوند بود، آن علم دینی است، در حوزه های علمیه چون می گویند خداوند چنین کرد و چنین گفت، دینی بودن آن علم محرز است، ولی در دانشگاه ها چون علم تجربی است، دانشگاهیان باید توجه کنند که در علم دینی غرق هستند، ولی باید بدانند، علم دینی غیر از رابطه علم با دین است، رابطه علم و دین از منظر اول بحث می شود.

معظم له تأکید کردند: اگر خداباوری در جان ما رسوخ کرده باشد، مطمئنیم همه در محضر خداوند هستیم و هیچ عاملی بالاتر و با ارزشتر از اعتقاد دینی، عقیدتی و توحیدی و پذیرش نبوت و معاد در باب وحدت حوزه و دانشگاه نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha