پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عبدالله باکیده

حوزه/ ساخت فیلم درباره فلسطین می‌تواند در قالب کارهای مشترک نیز تولید شود، زیرا برخی از کشورهای مسلمان حاضرند برای همراهی با سینمای ایران در این زمینه سرمایه گذاری داشته باشند، برای همین اگر ما بتوانیم در این حوزه سرمایه گذاری لازم را داشته باشیم در حقیقت به نوعی مشکلات مالی را هم بر طرف کرده‌ایم.

عبدالله باکیده، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این‌که سینما قادر است، چهره پلید رژیم صهیونیستی را برای جهانیان افشا کند، اظهار کرد: فیلم سینمایی «بازمانده» حدوداً بیست‌‌وپنج سال پیش ساخته شد. این فیلم در زمانی که روی پرده رفت توانست تحسین همه مخاطبان سینما را بر انگیزد، حتی در پخش‌های بین المللی نیز این فیلم توانست، چهره واقعی صهیونیست‌ها را برای جهانیان افشا کند، اما متاسفانه بعد از آن فیلم، هنوز کاری ساخته نشده که در آن مقیاس بتواند بازخوردهای خوب به همراه داشته باشد، هرچند چند فیلم در این حوزه چند کار تولید شده، اما کیفیت آن کارها به هیچ وجه قابل مقایسه با «بازمانده» نبود.

وی افزود: کم کاری ما در این حوزه در شرایطی است که صهیونیست‌ها به شدت روی سینما و تلویزیون تمرکز کرده‌اند، چون با سفارش‌هایی که به سینما و تلویزیون آمریکا می‌دهند  به نوعی در پی مظلوم نمایی هستند تا جهان را به نوعی جذب خود کنند. اولین فیلم نیز در این حوزه «فهرست شیندلر» بود که توسط اسپیلبرگ فیلمساز شهیر یهودی آمریکا ساخته شد. در آن فیلم فضا قصه به گونه‌ای بود که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد، البته درباره واقعی بودن قصه، حرف برای گفتن زیاد است، اما این‌که آنها با کارهای بزرگ و پرخرج سعی دارند، دنیا را با خود هراه کنند، موضوع مورد نظر ما در این گفت‌وگو است.

کارگردان فیلم «دکل» در پاسخ به این سوال که آیا هزینه زیاد فیلم‌هایی با محوریت فلسطین باعث این شده تا کمتر در این حوزه فیلمسازی شود؟ گفت: مطممئناً بخشی از علت این کم کاری به این امر مربوط می‌شود، چون فیلمسازی در این حوزه قابل مقایسه با کارهای شهری یا اجتماعی نیست، اما به نظرم این توجیه نمی‌تواند دلیلی برای کم کار ما باشد، چون سینما در جمهوری اسلامی تنها وسیله‌ای برای سرگرمی نیست، بلکه باید از آن برای ارتقا فرهنگ داخلی و خارجی سود برد. برای همین وقتی به چنین باوری ایمان داشته باشیم از سرمایه‌گذاری در این بخش نیز هراسی به دل راه نمی‌دهیم.

باکیده با بیان اینکه فیلمسازی درباره موضوعاتی چون مظلومیت ملت فلسطین همراهی با آرمانهای انقلاب است، گفت: وقتی فیلمی در این حوزه ساخته می‌شود، در حقیقت با آرمان‌های انقلاب اسلامی همراهی شده است، آرمانهایی که برای حفظ آن جواناهای بسیاری به شهادت رسیده‌اند. نمونه عینی این واقعیت را می‌توان در شهدایی چون محسن حججی مشاهده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ساخت فیلم درباره فلسطین می‌تواند در قالب کارهای مشترک نیز تولید شود، زیرا برخی از کشورهای مسلمان حاضرند برای همراهی با سینمای ایران در این زمینه سرمایه گذاری داشته باشند، برای همین اگر ما بتوانیم در این حوزه سرمایه گذاری لازم را داشته باشیم در حقیقت به نوعی مشکلات مالی را هم بر طرف کرده‌ایم. در کنار تولید، بخش دیگری که حتماً باید به آن توجه کرد پخش جهانی چنین کارهایی است که می‌تواند در سطح منطقه بازخورد خوبی داشته باشد‌، همچنین موجب بهتر دیده شدن کار نیز شود.

باکیده در پاسخ به این سوال که چرا کار کردن در این حوزه (تصویرگری مظلومیت مردم فلسطین در سینما) تا به این اندازه دارای اهمیت است؟ گفت: همانگونه که گفتم اگر ما در زمینه تولید کارهایی اینچنینی کم کاری کنیم در حقیقت به برخی کشورهایی که نسبت به ما مغرض هستند اجازه داده‌ایم تا حقایق را به گونه‌ای وارونه جلوه دهند، اتفاقی که اگر رخ دهد نه تنها باعث فریب مردم خواهد شد، بلکه در دراز مدت، عواقب بسیار نامطلوبی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما در این حوزه قصه‌های بسیاری جذابی داریم که می‌تواند در قالب یک فیلم سینمایی بسیار بدرخشد، تصریح کرد: چندی پیش یک از قهرمانان ورزشکار ما از کشتی گرفتن در مقابل حریف صهیونیستی خود امتناع کرد و به نوعی با چشم پوشی از مدال طلا با آرمان‌های مردم فلسطین همراه شد، برای همین ضروریست که چنین قهرمانانی بیشتر به مردم معرفی شوند به ویژه که عموماً قصه‌های ورزشی ظرفیت بسیار بالایی را در سینما دارا هستند.

این سینماگر در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: برای ساخت فیلم‌هایی که در آن مظلومیت مردم فلسطین تصویر می‌شود، حتما می‌بایست به نکته‌ای مهم توجه داشت. آنهم این‌که فیلمسازی که قرار است پشت دوربین چنین کاری قرار گیرد، حتما باید از دانش کافی بهر برده باشد. در کنار دانش سینمایی داشتن تعهد به موضوع نیز، شرطی مهم برای کار کردن در این حوزه است، بنابراین اگر این دو ویژگی در فیلمسازی وجود داشته باشد، مطمئن باشید نتیجه همانند فیلم «بازمانده» درخشان خواهد شد.

وی در پایان این گفت‌‌و‌گو تاکید کرد: تلویزیون نیز باید در این حوزه بازوی سینما باشد، چون بودجه آن دولتی است، بنابراین دیگر بهانه هزینه در این عرصه چندان منطقی نیست، چون می‌شود با کمی سیاست‌اندیشی بخش از درآمدها را به تولیداتی اینچنین اختصاص داد تا علاوه بر برنامه سازی کاری جهادی نیز صورت گرفته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha