جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جعفر دهقان

حوزه/ دهقان گفت: نهادهای انقلابی و دینی نیز باید در این زمینه مشارکت داشته باشند. به ویژه حوزه‌های علمیه با مشاوره و رهنمودهای خود قادرند کمک بسیاری برای سازندگان این قبیل آثار باشند.

جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره کم کاری سینما و تلویزیون در پرداختن به زندگی حضرت رسول (ص) گفت: چندی پیش در فضای مجازی تبلیغ فیلمی را مشاهده کردم که در آن به زندگی حضرت مسیح (ع) توجه شده بود. این فیلم که از تبلیغش کاملاً مشخص بود که سرمایه بسیار بالایی را به خود اختصاص داده، قرار است چند ماه دیگر در سینماهای جهان اکران شود. هدف از بیان این مطلب این است که در سینمای جهان طی یک قرن گذشته، شاید بیش از 300 فیلم با محوریت حضرت عیسی (ع) ساخته شده باشد، اما هیچگاه در کشورهای غربی به ویژه آمریکا درباره چرایی ساخت این کارها نقد بیان نمی‌شود و اگر نقدی نیز وجود دارد به کیفیت تولیدات مربوط است.

وی افزود: هدف از ذکر مقدمه فوق این بود تا بررسی کنیم که در سینمای جهان تا به امروز چند فیلم درباره حضرت رسول (ص) ساخته شده؟ جواب این سوال بسیار ناراحت کننده است، چون به جز فیلم سینمایی «الرساله» که ما آن را به عنوان «محمد رسول الله» می‌شناسیم فیلم دیگری تولید نشده که در آن موضوع و محور زندگی حضرت رسول (ص) باشد، جز یک فیلم که دو سال پیش توسط مجید مجیدی ساخته شد. فیلم «محمد رسول الله» مجیدی به لحاظ فنی کار بسیار خوبی بود، اما روح لازم را در خود نداشت تا بتواند همه مردم را جذب خود کند، در ضمن به واسطه عدم پخش مناسب جهانی آنگونه که انتظار می‌رفت فیلم دیده نشد.

بازیگر سریال «یوسف پیامبر(ع)» ادامه داد: البته نظر شخصی من این است که فیلمساز می‌توانست با استفاده از بازیگران مطرح برای فیلم اعتبار کسب کند. کاری که مصطفی عقاد کارگردان «الرساله» انجام داد و ثمرات آن را هم دید. این فیلم بعد از 40 سال که از ساخت آن می‌گذرد، هنوز هم برای جهان اسلام کاری دوست داشتنی است، ولیکن فیلم مجیدی با وجود تمام توانایی‌های فنی نتوانست در سطح بین‌المللی درخشش چندانی داشته باشد. در چنین شرایطی طبیعی است اسلام ستیزان به خود اجازه دهند با کارهای مغرضانه چهره‌ای خشن از اسلام در جهان تصویر کنند، حتی در برخی مواقع آنقدر گستاخ می‌شوند که توهین مستیقیم نیز انجام می‌دهند.

این بازیگر با تاکید بر این‌که ساخت فیلم‌هایی با محوریت زندگی حضرت رسول (ص) باید به صورت جدی پیگیری شود، گفت: شاید عده‌ای تصور کنند فیلمسازی در این حوزه آنچنان که باید به صرفه نیست، اما این باوری اشتباه است، چون اگر ما بتوانیم در قالب فیلمی خوش ساخت اسلام ناب را در جهان تصویر کنیم، موفق خواهیم شد به بسیاری از حرکت مذبوحانه پاسخ دهیم. این اتفاق نیز به نظر من می‌تواند رخ دهد، به شرطی ما در انتخاب عوامل دقت نظر داشته باشیم. برای این گفته مثالی ذکر می‌کنم. داود میرباقری فیلمسازی است که در تمامی کارهایش موفق بوده و تجربه نشان داده که سینمای تاریخی را به خوبی می‌شناسد، برای همین اگر به وی فرصت دهیم در این حوزه کار کند مطمئناً جواب دریافتی، مثبت خواهد بود.

دهقان ادامه داد: خوشبختانه اخیراً این زمزمه به گوش می‌رسد که سریال «سلمان فارسی» قرار است ساخته شود و هم اکنون عوامل در حال بازنویسی فلیمنامه هستند و سیما نیز تصمیم گرفته تا به صورت جدی از کار حمایت کند، البته پر واضح است که این تولیدات هزینه فراوانی خواهند داشت، اما هزینه کردن در این عرصه به هیچ وجه بیهوده نیست، بلکه سرمایه گذاری کاملاً به صرفه است، چون میرباقری هیچگاه در این عرصه شکست نخورده است. در ضمن وی به خوبی می‌داند برای تولید چنین کاری باید تقریب مذاهب را هم مد نظر داشت، چون در شرایط فعلی بحث وحدت مسلمین اصلی‌ترین چیزی است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر این‌که فیلم تاریخی نیازمند بودجه‌ای مجزا است، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید با تخصیص دادن بودجه‌ای مجزا به سینما و تلویزیون کمک کند تا اقدامات خوبی در این حوزه انجام شود، زیرا با هزینه‌هایی که هم اکنون وجود دارد، قادر نخواهیم بود کار خوبی در این حوزه تولید کنیم. در ضمن نهادهای انقلاب و دینی نیز باید در این حوزه مشارکت داشته باشند. به ویژه حوزه‌های علمیه با مشاوره و رهنمودهای خود قادرند کمک بسیاری برای سازندگان این قبیل آثار باشند.

دهقان در پایان با تاکید بر اینکه فیلم بد ساختن در این حوزه عواقبش بدتر از فیلم نساختن است، گفت: در سالهای پیش شاهد ساخت کارهایی بوده‌ایم که در آنها به قصص صدر اسلام پرداخته شده بود، اما آن کار‌ها به لحاظ فنی چنان ضعیف و بی‌کیفیت بود که ساخته نشدن آنها به نظرم می توانست بهتر از تولیدشان باشد، برای همین باید حتما با دست پر در این حوزه کار کرد. این اتفاق نیز رخ نخواهد داد مگر اینکه بودجه و سرمایه لازم در اختیار فیلمسازان قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha