جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه / عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: همچنان معتقدیم که راه حل مشکلات کشور ، تکیه بر اقتصاد مقاومتی است و نه اقتصاد مذاکراتی.

دكتر حجت‌الله عبدالملكي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که تاکید فراوان مقام معظم رهبری بر لزوم تحقق اقتصاد مقاومتي نسخه توفیق کشور ما در يك جنگ اقتصادي بزرگ به شمار می رود، اظهار داشت: برخلاف نظر عده ای بنده معتقدم بخش نسبتاً کوچکی از اين جنگ اقتصادي ناظر به مقوله تحريم‌هاي خارجي و خصومت‌هاي بیگانگان علیه ماست، چه آن که بخش قابل توجهی مربوط به ناكارآمدي‌هاي داخلي است که ما باید برای آن فکر چاره باشیم.

وی افزود: مدیریت ضعیف در بخش دولتی، شبکه ناکارآمد بانکی و نظام مدیریت اقتصادی غیرمنسجم بخشی از همین مشکلات داخلی ماست که تا وقتی این ها در کنار فرهنگ اقتصادی نادرست اصلاح نشود، به صرف رفع کل تحریم ها هم نمی توان انتظار معجزه داشت.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: بی شک راه حل این جنگ اقتصادی و مقابله با ابعاد داخلی و خارجی آن تکیه بر اقتصاد مقاومتی است، هر چند که متاسفانه هنوز برخی مسئولان در مقابل اقتصاد مقاومتی ، اصرار بر اقتصاد مذاکراتی دارند.

وی گفت: در اقتصاد مذاكراتي بحث بر سر این است كه ما به راحتي از طريق گفت‌وگو و تعامل با دنیا مي‌توانيم مشكلاتمان را مرتفع سازیم و حال آن که تجربه برجام به روشنی نشان داد که این تفکر اشتباه است و نباید صرفاً وقت و انرژی خود را مصروف مذاکره کرد و از توانمندسازی اقتصاد داخل غافل شد.

نویسنده کتاب "اقتصاد مقاومتی، درآمدی بر مبانی، سیاست‌ها و برنامه عمل" همچنین بیان داشت: به طور قطع معتقدم که این تفکر اشتباه است که ما همه مشكلات كشور را ناشي از تحريم‌هاي خارجي بدانیم و حال آن که 80 درصد مشكلات ریشه داخلی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مساله نگران کننده تر دیگر این است که متاسفانه گاه مشاهده می شود اقتصاد مقاومتی گویا بیشتر لقلقه زبان است تا برنامه عملیاتی آن ها برای حل مشکلات و اگر این رویه و تفکر وجود داشته باشد چندان نمی توان نسبت به حل مشکلاتی چون رکود و بیکاری امید چندانی داشت.

۳۱۳/۸

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha