جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تربیت فرزند

حوزه/ دوره آموزشی ائمه جماعات با موضوع «تربیت کودک»، در شهرستان اسفراین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام ابوالقاسم شهبازنژاد، در دوره آموزشی ائمه جماعات با موضوع «تربیت کودک» در شهرستان اسفراین با اشاره به دستورات دین مقدس اسلام در زمینه تربیت فرزندان، گفت: بی‌گمان بهترین روش تربیت که مبتنی بر شناخت حقیقت انسان و همه نیازهای روحی و روانی اوست‌، راه وحی است و قرآن کریم آئین خود را بهترین آیین تربیت برای کل بشر معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که اکثر خانواده‌ها در رابطه با کودکان خود با آن مواجه هستند، چگونگی تشویق کودکان به کارهای خوب و پسندیده است، اظهار کرد: این‌که والدین در زمان انجام یک کار پسندیده از جانب کودکشان چه رفتاری از خود نشان دهند که انگیزه وی برای انجام دوباره را در پی داشته باشد، بسیار مهم است.

این کارشناس تربیتی افزود: با وجود اینکه یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق کودک به رفتارهای خوب، جایزه دادن است، اما باید توجه داشت این روش در کودکان دو سال به بالا، بیشتر نتیجه می‌دهد.

وی با بیان این که والدین باید راجع به رفتار خوب و خوشایند و برعکس رفتار ناخوشایند برای کودک توضیح دهند و در مورد جایزه‌اش نیز با او صحبت شود و نظر کودک پرسیده شود، ابراز داشت: کودکان وقتی به تکرار یک رفتار و ادامه آن تمایل نشان می‌دهند که به‌خاطر آن پاداش گرفته و مورد توجه قرار بگیرند و همچنین زمانی یک رفتار را ترک می‌کنند که آن رفتار رد می‌شود.

حجت‌الاسلام شهبازنژاد با بیان اینکه تداوم و ثبات واکنش‌های والدین برابر یک رفتار کودک بسیار مهم است، گفت: تداوم و ثبات واکنش‌های والدین باعث می‌شود کودک بداند چه زمان مورد نکوهش قرار می‌گیرد و چه زمان تشویق می‌شود و به‌این‌ترتیب گیج نمی‌شود.

وی تصریح کرد: تربیت و شخصیت فرزندان در خانواده‌ها شکل می‌گیرد و والدین باید نسبت به این مسئله اهتمام داشته باشند و کوتاهی نکنند.

این کارشناس تربیتی با بیان اینکه تعالی و توسعه روزافزون جامعه در گروه وجود جوانانی با ایمان و مؤمن است، خاطرنشان کرد: اگر امروز کودکان و نوجوانان به بهترین شکل ممکن با آموزه‌های دینی آشنا شوند در آینده جامعه به سمت‌وسوی سلامت و سعادت بهتری حرکت می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha