پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام فرج نژاد

حوزه/ پژوهشگر دینی گفت: کتاب «دین در سینمای شرق و غرب» به مثابه دائره المعارف مختصری در حوزه دین و سینما از نگاه حکمت اسلامی مطرح است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» فرج نژاد در آیین رونمایی از «کتاب های انجمن سواد رسانه طلاب » که به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حاشیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری این دفتر برگزار شد، اظهار داشت: کتاب «دین در سینمای شرق و غرب » بعد از حدود  7 سال کار مداوم به نتیجه رسید که در ابتدا مجموعه کلاس هایی بود که در جامعه الزهرا(س)، مسجد اهل بیت(ع) و انجمن سواد رسانه با اساتید متعددی انجام شد.

وی تصریح کرد: در حوزه سینمای دینی هفت دین اصلی مطرح است که در این کتاب هر کدام توضیح داده شده و اساتید متعددی آمدند و نظرات کارشناسی خودشان را مطرح کردند و ما به شدت دنبال منابعی می گشتیم که در حوزه بحث دین حرف برای گفتن داشته باشد.
این پژوهشگر،  کتاب «دین در سینمای شرق و غرب » را به مثابه دائره المعارفی در حوزه دین و سینما دانست و افزود: هر چه جلوتر می رفتیم، می دیدیم که منابع هر کدام با دیدگاه خاصی نوشته شده اند و نیاز است که در این زمینه کاری تدوین شود لذا جمعی از دانشجویان و اساتید این بحث با همکاری چند استادی که این بحث ها را در آن سه مرکز ارائه داده بودند، حاصلش این کتاب شد که به مثابه دائره المعارف جمع و جور در حوزه دین و سینما از نگاه حکمت اسامی مطرح است.
وی گفت: این کتاب چند مؤلفه اصلی دارد که درآن دین را از سه منظر سنت گرایان، مدرن ها و مسلمانان مورد کاوش قرار دادیم و سینمایی که در رابطه با مباحث دینی به تصویری کشیده شده بود، در آثار مهم سینمای هند، تبت، چین، کره، ژاپن و آمریکا و اروپا مورد توجه قرار دادیم تا بتوانیم این هفت دین را بر نوع نمایش و بازنمایی تصویری اش را به تصویر بکشیم.
فرج نژاد اظهار داشت: تلاشمان بر این بود که به یک روش شناسی خوبی در این کتاب برسیم  و در نهایت به دو روش شناسی بومی در تحلیل فیلم رسیدیم.
وی با بیان این که این کتاب اولین کتابی است که به سینمای شرق می پردازد، گفت: کتاب « دین در سینمای شرق و غرب » اصل بودیسم را مورد توجه قرار داد و به زبان فارسی به تحلیل نوشته شده و تحلیل های جدی در حوزه سینمای شرق اساسا کمتر انجام شده و این ارزش و شاخص این کتاب به شمار می رود و باید تکمیل شود.
این محقق تصریح کرد: در فصل آخر تلاش کردیم به جایی برسیم که سینماگر و هنرمند خودمان چگونه می توانند به سینمای دینی مطلوب برسند و سعی شد راهکارهایی فکری تا عملی را به بحث بنشینیم.
وی افزود: تیمی که این کتاب را به نتیجه رسانده اند، تیم عمل گرایی بود و محمدسعید قشقایی و محمدجواد عرب سالاری دیگر نویسنده های این کتاب بودند.
فرج نژاد در پایان خاطرنشان کرد: این کتاب از ابتدا با نگاه به صحنه عمل و واقعیت نوشته شده تاش بر این بود که کاما عملی و نحوه بازنمایی دین در سینمای غرب و شرق به تصویر کشیده شود تا در پروژه های بعدی به تصویر سازی دین در سینمای خود برسیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha