جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سید حسن مرتضوی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان یکی از اهداف اصلی در مدیریت اسلامی را رساندن افراد تحت سرپرستی به مراتب بالاتر عنوان کرد و گفت: هر چند که در این رابطه باید همه جوانب زندگی طلبه را مد نظر داشت، اما باید اول از خودمان شروع کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد،آیت الله سید حسن مرتضوی در اجلاس سراسری مدیران مدارس حوزه علمیه خراسان در مدرسه سلیمانیه مشهد با اشاره به روایت «مَن تَعَلَّمَ للّه و عَمِلَ للّه و عَلَّمَ للّه دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما»، گفت: گاهی انسان بزرگ یک محله، شهر یا کشوری می شود که همه این ها به این عالم خاکی محدود است، در حالی که اگر شخصی برای رضای خدا بیاموزد، عمل کند و یاد بدهد، در عالم ملکوت و آسمان ها از او به بزرگی یاد می شود و این ارزش بسیار بالایی دارد.

وی اضافه کرد: این مهم می تواند از طریق تدریس، تبلیغ یا کتابت تحقق یابد، اما مهم آن است که کار برای رضای خدا باشد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان همچنین با اشاره به آیه «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (نحل/ 120)، ابراز کرد: در روایت دیگر آمده است که اگر انسان برای رضای خدا درس بخواند، درس بدهد و به دانسته ها عمل کند به منزله یک امت می شود.

آیت الله مرتضوی در ادامه به تبیین عبارت «... إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ» (یوسف/ 55) در قرآن کریم پرداخت و بر اساس آن دو رکن اساسی مدیریت را تشریح کرد و گفت: اگر هر کدام از این دو رکن وجود نداشته باشد مدیریت بی اثر خواهد بود و بر این اساس باید مدارس علمیه را با جدّیت مدیریت کنیم و حفیظ و علیم باشیم تا طلبه را به جایگاه شایسته اش برسانیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این که همه صفات خبیثه از جمله حب ریاست، مال و مقام در انسان وجود دارد و باید مراقب آن ها بود، عنوان کرد: اگر می خواهیم فردی را تربیت کنیم که در عالم بالا او را رهبر و عظیم بخوانند و به منزله یک امت باشد باید یک مدیر معنوی باشیم و گاه و بیگاه به طلاب سر بزنیم و از احوال آن ها مطلع باشیم و ایثار کنیم.

آیت الله مرتضوی خطاب به مدیران مدارس علمیه خاطرنشان کرد: در اعمال خود بسیار دقت و مراقبه کنید که اگر اعتماد طلبه به شما از بین برود، همه تلاش های مثبت شما نیز هدر خواهد رفت.

وی، یکی از اهداف اصلی در مدیریت اسلامی را رساندن افراد تحت سرپرستی به مراتب بالاتر معرفی کرد و گفت: هر چند که در این رابطه باید همه جوانب زندگی طلبه را مد نظر داشت، اما باید از خودمان شروع کنیم.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان ادامه داد: اگر قصد ما از مدیریت طلاب، تربیت آن هاست باید با ایشان انس بیشتری داشته باشیم، چراکه رسیدگی به طلاب منجربه انسان سازی می شود.

آیت الله مرتضوی افزود: اگر مدیر بتواند بت نفس را بشکند و منیّت را کنار بگذارد و با تلاش و جدیت در گرفتاری ها به طلبه کمک کند، نزد خدا و امام زمان (عج) سربلند خواهد بود و  چنین مدیری برای یک طلبه ارزش والایی دارد.

وی اظهار کرد: مدیران مدارس علمیه باید نواقص روحی، اخلاقی، تحصیلی و غیره را بشناسند و نحوه برخورد صحیح با آن ها را بدانند.

آیت الله مرتضوی در پایان با بیان این که باید عمل در کنار علم وجود داشته باشد، گفت: اگر این طور باشد طلبه برای اسلام و مسلمین مفید خواهد بود و اگر از شیوه علما در ارتباط و برخورد با طلاب دست برداریم، معلوم نیست نتیجه ای برای مان داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha