پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ درس اخلاق آیت الله مقتدایی در مرکز آموزش قضات

حوزه/ دبیردوم شورای عالی حوزه گفت: سلامت دستگاه قضا و دوری جستن از هوای نفس،در میان مردم جامعه اعتماد ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مرتضی مقتدایی عصر امروز درجلسه درس اخلاق در سالن همایش های مرکز آموزش قضات در قم، اظهار کرد: افرادی که بنا دارند در قوه قضائیه مشغول به کار شوند، باید تصمیم جدی و قاطعی داشته باشند و خود را با شرایط قضایی تطبیق دهند.

دبیردوم شورای عالی حوزه افزود: در اوایل انقلاب، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بنا به وظیفه ای که داشت و جایی تصدی این کار نبود، تصمیم گرفت قضاتی را از میان طلاب، انتخاب و افرادی را به دستگاه قضایی اعزام کند.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان، آیت الله مشکینی رئیس جامعه مدرسین پیگیر شد و به من پیشنهاد داد به دستگاه قضایی بروم، حتی تعبیر ایشان این بود اگر تعدادی مانند شما باشند، دستگاه قضایی را اسلامی می کنیم.

آیت الله مقتدایی ادامه داد: در آن زمان خدمت امام (ره) رفتم و گفتم در تحریر نوشته اید منصب عظیم و بالایی است و این منصب از سوی خداست که به نبی اکرم(ص) واگذار شده و بعد، منصب بر عهده امام علی(ع) و بعد از آن بر عهده دیگر امامان و ولی فقیه نهاده شده است.

وی تأکید کرد: قضاوت، خدمت به جامعه است و شما قضات در این منصب جلیل، فقه و جواهر و مباحث فقهی و کتاب قضا را دیده اید و باید احتیاط کنید.

دبیر دوم شورای عالی حوزه بیان کرد: علاوه بر اینکه قوانین قضاوت را باید بدانید، برای محفوظ بودن از خطر باید احتیاط کرد. در آن زمان اولین حکمی که آیت‌الله مشکینی برای ما نوشت، فعالیت در دادگاه های انقلاب سراسر کشور بود که در این راستا به استان های مختلفی سفر کردیم.

وی گفت: قضاوت امری بسیار جلیل و با کرامت و در عین حال توأم با خطر است، خطر از این جهت که انسان در امر قضاوت غیر از خواسته پروردگار و سخن حق، نباید سخن دیگری به زبان بیاورد.

آیت الله مقتدایی یادآور شد:کسی که وارد دستگاه قضایی می شود، باید مساوات را بین طرفین رعایت کند و حتی در اشاره کردن و نگاه کردن و در مجلس نیز مساوات بورزد.

وی خاطرنشان کرد:طبق گفته امیرالمومنین(ع)، در موقع قضاوت، جایی برای خصومت نیست، بلکه باید مساوات را در نظر گرفت و حتی در نگاه کردن نیز عدالت را رعایت و برای هر دو طرف جایی مشخص کرد.

دبیردوم شورای عالی حوزه عنوان کرد: قضاوت دارای آدابی است؛ وقتی سخن هر دو شنیده شود، می توان قضاوت بر حق داشت.

وی اظهار داشت: پیامبر (ص) وقتی می خواست امام علی(ع) را برای قضاوت به منطقه ای اعزام کنند، توصیه هایی دارند و می فرمایند: «تا مادامی که سخنان طرفین را نشنیدی قضاوت نکن»؛ این وظیفه مهمی بر عهده قضات است.

آیت الله مقتدایی عنوان کرد:آن‌گونه سخنان طرفین را با دقت بشنوید و سپس به قضاوت بپردازید که هیچ‌گاه بعد از قضاوت، شک حاصل نشود و به حق و واقعیت رسیدن،‌ ملاک باشد.

وی عنوان کرد:باید به دستگاه قضایی برای تحقق اهداف کمک کرد که از نظر کیفیت و سلامت در درجه بالایی قرار گیرد. سلامت دستگاه قضا در مردم و جامعه، اعتماد ایجاد می کند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه بیان کرد: امروز دستگاه قضایی مورد طمع قرار می گیرد. افرادی قصد دارند قضات را با پول بخرند و سلامت دستگاه قضایی را به مخاطره بیندازند.

وی افزود: گاهی در پرونده های قضایی می خواهند دامی را برای قضات ایجاد کنند تا از راه احسان و کمک، یک نیات و اهدافی را به نفع خودشان دنبال کنند. پس بدانید که قضاوت منصب جلیلی است و اصلاح بین افراد و اتمام نزاع و ایجاد برادری بوده و اهمیت زیادی دارد. قضاوت عادلانه به معنای ایجاد سرور و شادی در قلب مؤمن است و از اجر و پاداش بالایی برخوردار است و نتایج معنوی و اخروی دارد.

آیت الله مقتدایی عنوان کرد: در اوایل انقلاب، پرونده ای را در دست داشتم که زوج، حاضر به طلاق زوجین نبود و شرایط سختی را برای طلاق در نظر گرفت. وقتی از امام(ره) کسب تکلیف کردیم، فرمودند که حاکم شرع در صورت ضرورت می تواند حکم طلاق غیابی را صادر کند، چرا که در اسلام، زن هیچ‌گاه اسیر مرد نیست و نمی توان به هر قیمتی آن را در خانه نگاه داشت و اگر شرایط طلاق مهیا باشد، باید اقدام کنند.

دبیردوم شورای عالی حوزه یادآور شد: بعد از این ماجرا، همسر آن مرد تماس گرفت و می گفت به واسطه حکم شما از اسارت نجات یافتم و از خوشحالی گریه می کرد، این به معنای ایجاد سرور در قلب مؤمن است.

وی گفت: باید مردم را از گرفتاری ها نجات دهیم، رهبری فرمودند که باید نگاه دستگاه قضایی، دلسوزانه و پدرانه باشد و بتواند اعتماد میان مردم ایجاد کند و مردم نیز مطمئن باشند، در دستگاه قضایی به حق می رسند.

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: در دستگاه قضایی برای خدا عدل و عدالت رعایت شود. هوای نفس،‌ تطمیع و تهدید و خویشاوندی، اثری در کار شما نداشته باشد، اگر با چنین روحیه ای به دستگاه قضایی بروید، مراتب معنوی به دست می آورید که کم‌نظیر است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha