شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام رضا مدبری

حوزه/ طلبه بسیجی و مبلغ برتر فضای مجازی با تاکید بر این که یکی از رموز مهم موفقیت تبلیغی در فضای مجازی ، زمان شناسی و مخاطب شناسی است، بر لزوم بهره گیری حداکثری از بستر فضای مجازی به منظور تربیت و هدایت نسل جدید تاکید کرد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری حوزه، این روزها به موازات رشد و توسعه روزافزون فعالیت در فضای مجازی، برخی از حوزویان دغدغه مند و خوش فکر چه به صورت خودجوش و چه به صورت سازماندهی شده، فعالیت های قابل توجه و ارزشمندی را در فضای مجازی در عرصه های تبلیغی و تربیتی انجام می دهند.

این که تبلیغ آموزه های دینی و به خصوص مباحث اخلاقی در فضای مجازی چه الزامات و اهمیت دارد ما را بر آن داشت تا با حجت الاسلام رضا مدبری از طلاب بسیجی حوزه علمیه قم و مبلغ برتر در فضای مجازی گفتگویی داشته و درباره فعالیت هایش در ارتباط با نسل جوان و به خصوص تبلیغ در دنیای مجازی صحبت کنیم؛

از چه زمانی وارد دنیای طلبگی شدید و نیز به عضویت بسیج درآمدید و در حال حاضر به چه فعالیت هایی مشغول هستید؟

سال 87 بود که توفیق تحصیل در حوزه علمیه قم را پیدا کردم و البته چهار سال قبل تر از آن یعنی ازسال 83 عضو بسیج هستم.

در عین اشتغال به دروس طلبگی، سال 90 که طرح شجره طیبه صالحین در پایگاه های بسیج قم فعال شد، بنده نیز مدتی مسئول یکی از حلقه های صالحین بودم و بیشتر با بچه های مسجد خاصه در ایام تابستان ارتباط داشتم و کلاس برایشان می گذاشتیم، تا این که متوجه شدم طرح صالحین دوره های مربیگری برگزار می کند لذا در دوره های مقدماتی وتکمیلی مربیگری صالحین شرکت کردم وتوانستم بعد از مدتی سرگروه صالحین پایگاه شوم.

مدتی هم به عنوان مربی پایگاه بودم تا این که به لطف الهی به عنوان سرگروه برتر حوزه 2شهید قربانی برگزیده شدم. در عرصه های تبلیغی، علاوه بر موسسات تربیتی مختلف در قم مربی دوره های دانش آموزی هم بوده و در این خصوص دوره های مختلف تربیتی و آموزشی را نیز گذرانده ام.

همچنین ناگفته نماند که درایام تبلیغی نیز به شهرستان ها جهت تبلیغ سفر کرده و می کنم و در همین سفرهای تبلیغی نیز بیشتر اوقات را با دانش آموزان سپری می کنم، ضمن آن که با اداره اعزام مبلغ اوقاف نیز مرتبط هستم.

به نظر شما برای مخاطب نسل امروز به ویژه همین دانش آموزان، فعالیت تبلیغی چگونه باید باشد تا در نهایت تاثیر لازم بر گروه مخاطبان مشهود و ملموس شود؟

به لطف الهی در دوره های تخصصی تبلیغی ودانش آموزی که زیر نظر مراکز مختلف حوزوی  و فرهنگی در قم تاکنون برگزار شده ، شرکت کرده و هنوز هم برخی از آن ها را ادامه می دهم.

آنچه با توجه به تجربه چند ساله و در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم همان فرمایش حکیمانه مقام معظم رهبری است که خطاب به جوانان مومن و انقلابی فرمودند شما افسران جنگ نرم هستید و عرصه جنگ نرم، بصیرتی عمار گونه و استقامتی مالک اشتروار می طلبد.

برای موفقیت در این عرصه اول از همه توکل بر خدا ، صبر و استقامت و پایمردی نیاز است و در وهله بعد این که از دنیای تجربیات نهایت استفاده را بکنیم تا بتوانیم در هر شرایطی بهترین خروجی و دستاورد تربیتی و تبلیغی مناسب را داشته باشیم.

طبیعی است که یک نسخه تبلیغی برای همه افراد جواب نمی دهد از این رو بنده معتقدم که باید با توجه به شرایط روز و اقتضائات گروه مخاطبان ، برنامه ریزی کرد و در اجرای آن مصمم بود تا انشاالله به هدف نزدیک و نزدیک تر شد.

از نگاه شما راز و رمز توفیق یک طلبه و روحانی در فضای مجازی با توجه به مخاطرات و آسیب های آن چیست، به خصوص در زمانه حساس کنونی که همه می دانیم چقدر فعالیت در این عرصه ها حساس و گاه پیچیده است؟!

این که رهبر معظم انقلاب به صراحت می فرمایند اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت خود انقلاب اسلامی است، این برای ما پیام روشنی دارد ، به این خاطر که بدانیم چقدر فعالیت هدفمند و با برنامه در این فضا لازم و بایسته است؛ آن هم فضای مجازی که در شرایط فعلی هم تهدید است و هم فرصت.

طلاب و مبلغان جوان به خصوص در این عرصه باید با برنامه ریزی صحیح و تلاش در مسیر ترویج مباحث اخلاقی واعتقادی درسایت ها وشبکه های اجتماعی می توانند تهدیدهای این فضا را به فرصت تبدیل کنند ، چه آن که به هر حال امروز فضای مجازی اوقات فراغت نوجوانان وجوانان وحتی تا حدی کودکان ما را نیز پرکرده است، لذا اگر دراین فضا، خدای ناکرده، کم کاری صورت بگیرد ، دشمن از کم کاری ما سوء استفاده کرده و برنامه های خود را به پیش می برد.

به خصوص ما نباید از اهمیت کار تبلیغی و تربیتی در خصوص کودکان و نوجوانان غافل شویم. امروز باید با استفاده از ابزارهای نوین به خصوص چندرسانه ای ها همچون صوت وکلیپ و پاورپوینت و عکس و متن نوشته  در این باره کار کرده و محتواهای مناسب فرهنگی و تربیتی در اختیار مربیان و معلمان  و مبلغان گذاشته شود.

به نظرم با وجود تلاش های صورت گرفته، هنوز زیرساخت لازم برای حضور طلاب در فضای مجازی به طور کامل فراهم نیست و لذا نیاز است که مسئولان و متولیان امر به این قبیل مباحث توجه بیشتری کرده و در نهایت شرایط کار به گونه ای باشد تا متخصصین تبلیغی و تربیتی بیشتری با رویکرد فضای مجازی آموزش دیده و حمایت های لازم از آن ها به عمل آید.

خود شما به طور خاص در فضای مجازی چه حضوری دارید و چقدر زمان صرف تبلیغ در این فضا می کنید؟

بنده به توفیق الهی چند وقتی است که خودم بر اساس احساس ضرورتی که کردم یک کانال تربیتی با عنوان "یک مربی" در فضای مجازی ایجاد کرده ام و روزانه دست کم دو ساعت وقت برایش می گذارم تا محتوای فرهنگی، تربیتی و آموزشی خوبی در اختیار معلمان و مربیان و روحانیون مبلغ قرار گیرد که به لطف الهی همین کانال به عنوان کانال برتر و خود بنده نیز به عنوان مبلغ برتر در عرصه فضای مجازی حوزه از سوی اداره تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی انتخاب و تجلیل شدم.

در این کانال هدفم این بوده که محتواهای کاربردی با شاخصه فرهنگی و تبلیغی ویژه مدارس و مساجد قرار دهم که نیاز واقعی یک مبلغ دانش آموزی و معلم و مربی تربیتی و حتی والدین را تا حدودی تامین می کند.

البته دوستان باید قضاوت کنند اما شاید مهمترین دلیل موفقیت این کانال، تخصصی بودن و کاربردی بودن محتوای آن است و این که تبادل و تبلیغ و معرفی کانال در شبکه های دیگر در زمینه جذب مخاطب تاثیر زیادی روی موفقیت کار تبلیغی در این کانال داشته است.

نکته پایانی که به ذهنم می رسد این که اهمیت فضای مجازی نباید باعث شود تا طلاب ازفضای تبلیغ حقیقی وبرگزاری جلسات حضوری و تبلیغ چهره به چهره غافل شوند، چه آن که به هر حال شان و جایگاه طلبگی اقتضا می کند که روحانیون همواره به رسالت تبلیغ سنتی و فیزیکی نیز در هر صورت عنایت و توجه لازم را داشته باشند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha