جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ تجلیل از پژوهشگران برتر مدرسه علمیه حقانی

حوزه/ عضو شورای پژوهشی مدرسه علمیه حقانی گفت: در این طرح، طلبه چهارسال مشغول مهارت‌افزایی در موضوع پژوهش و مقاله‌نویسی است و درسال‌های بعد از آن، شروع به نوشتن مقاله‌نویسی درموضوعات مختلف خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام قاسمیان امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر طلاب مدرسه علمیه حقانی که با حضور مدیر، استادان و طلاب این مدرسه علمیه در قم برگزار شد، بر ضرورت پژوهش در مدارس علمیه تأکید کرد و گفت: حوزه برای پاسخ‌گویی بهتر در موضوعات مختلف و رشد علمی، نیازمند پژوهش است و این نشان از اهمیت پژوهش دارد.

عضو شورای پژوهش مدرسه علمیه حقانی با بیان اینکه در حوزه، درس خارج تخصصی نداریم و دلیل آن نداشتن منابع است، افزود: تولید منابع و علم وابسته به پژوهش است؛ این مسئله بیانگر ضرورت بحث پژوهش است.

وی افزود: زمانی تحول علمی در حوزه صورت خواهد گرفت که شاهد پیشرفت علمی باشیم و این پیشرفت هم متصل به پژوهش است؛ اگر پژوهش نباشد، علم و منبعی برای ارائه نخواهد بود.

حجت الاسلام قاسمیان گفت: این مدرسه علمیه، پژوهش را  از دهه گذشته با هدف ارتقای سطح علمی شروع کرد، بعد با تعیین سرفصل ها و محتوا و تعیین طراحی برنامه، شاهد رشد علمی خوبی بودیم.

عضو شورای پژوهش مدرسه علمیه حقانی گفت: هدف از طراحی پژوهش، آشنایی طلاب با فرایند و مهارت افزایی پژوهش، تولید علم، تهیه بانک سؤالات در موضوعات مختلف ادبیات، صرف و نحو و منطق، تعیین مسئله، ایجاد ذهن تحلیلگر و پرسشگری در میان طلاب، شناخت مسئله و کتاب شناسی تخصصی بوده است.  

 وی افزود: از دیگر فعالیت های شورای پژوهشی مدرسه علمیه حقانی، طرح مدرسه ای بود؛ در این طرح، طلبه چهار سال مشغول مهارت افزایی در موضوع پژوهش و مقاله نویسی می شود و در سال‌های بعد از آن شروع به نوشتن مقاله نویسی درموضوعات مختلف خواهد کرد. 

حجت الاسلام قاسمیان گفت: از دیگر فعالیت های شورای پژوهشی مدرسه علمیه، برگزاری جشنواره شهید صدر و کانون علمی بوده است و در سال‌های آتی به دنبال برگزاری برنامه نقد عمومی پژوهشی هستیم.

عضو شورای پژوهش مدرسه علمیه حقانی گفت: از دیگر فعالیت ها، طرح استادیار پژوهشی بوده و اکنون ۱۷ استادیار تربیت شده و این مدرسه علمیه توانسته این طرح را در مدارس علمیه استان قم، جامعه المصطفی و استان‌های همدان، شیراز، گیلان و حوزه علمیه خواهران برای سطح چهار اجرا کند.

وی  با بیان اینکه این طرح مورد استقبال مدیران مدارس علمیه سایر استان‌ها قرار گرفته است، افزود: در سال ۸۶، ۴۱ مقاله، سال ۸۷، ۴۲ مقاله، سال ۹۰، ۵۲ مقاله و در سال گذشته، ۲۰۰ مقاله در موضوعات مختلف منطق، ادبیات و فقه و اصول، از سوی طلاب نوشته شده است.

 حجت الاسلام قاسمیان با بیان اینکه در جشنواره علامه حلی، دشتی‌ اردکانی از طلاب مدرسه حقانی برگزیده استانی و کشوری شده است، ‌افزود: در سال گذشته از ۲۰۰ مقاله، ۱۸۷ مقاله به دبیرخانه جشنواره علامه حلی از سوی طلاب این مدرسه علمیه ارسال شد.

40/313

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha