سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آقا نجفی همدانی

حوزه/ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: آیت الله آقا نجفی همدانی با دقت به سخن دیگران گوش می کرد تا شاید نکته ای از او بیاموزد، و یا آن را مورد نقد و اشکال قرار دهد و چه درسی بهتر از این برای طلاب و دانشجویان و عموم اهل دانش که خود را هیچ گاه فارغ التحصیل نشمرند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عندلیب زاده همدانی، در گفت و گو با خبر نگار خبرگزاری حوزه در همدان با اشاره به برگزاری کنگره مرحوم آیت الله آقا نجفی همدانی(ره)، گفت: از روایات استفاده می شود که یاد نیکان و بزرگداشت نام و مرام آنان سبب نزول برکت خواهد شد، و چه برکتی بالاتر از این که مردم با سیره ی زیبای آنها آشنا شوند و از آن الگو گیرند.

وی تصریح کرد: آیات و احادیثی که در مورد شأن عالم و جایگاه ویژه ی او وجود دارد، کم نیست، عالم نور است و روشنایی بخش، دانشمند زنده است و حیات بخش و فقیه ربانی مربی و معلم است .

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: از گذشته  دور ولی درخشان دار العلم همدان که بگذریم، گذشته ای که به قول «سمعانی» در این شهر عالمان و فقیهان و مفسران بی شماری می زیسته اند، در همین دوران معاصر فرهیختگان فرزانه ای را دیده ایم  و یا وصفشان را شنیده ایم که هر یک اسوه  پارسایی و الگوی زیبای زندگی انسانی بوده اند.

وی در ادامه افزود: علم و عرفان، فقه و فلسفه و اخلاق و منش الهی را باید در بزرگانی مانند فقیه بزرگ و کم نظیر شیعه حاج آقا رضا همدانی، ملا حسین قلی همدانی، شیخ محمد بهاری، شیخ محمد باقر بهاری، سید حسین درود آبادی، سید عبد المجید گروسی و دیگر ستارگان فروزان از جمله آیت الله العظمی آخوند ملا علی معصومی همدانی یافت.

وی ادامه داد: شرح حال و زندگی نامبردگان فوق و آیات و بزرگان دیگری مانند حاج سیدنصرالله بنی صدر، شیخ علی و شیخ محمد علی دامغانی، میرزا محمد و میرزا اسدالله حجت، شیخ مرتضی و شیخ هادی تالهی، مرحوم ربانی شاهنجرینی ، مرحوم میرزا عبدالرزاق حائری، مرحوم عندلیب و دیگر علمای ربانی مجال مستقلی می طلبد.

حجت الاسلام و المسلمین عندلیب زاده همدانی گفت: مرحوم آیت الله حاج سید علی عرب همدانی و فرزند فرزانه ایشان آیت الله آقا نجفی همدانی، دو چهره ی زیبای علم و عرفان، تقوا و فضیلت، زهد و پارسایی، و فقه و فقاهت بوده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: مرحوم آیت الله حاج سید محمد نجفی همدانی قدس الله نفسه الزکیة، امتیازاتی داشت که به صورت خلاصه به آنها اشاره می کنم نخست ریشه ی اصیل و بیت عریق و نیز تربیت  صحیح خانوادگی دوم درک محضر اساتید طراز اول مثل فقیه و فیلسوف بی نظیر مرحوم شیخ محمد حسین اصفهانی و فقیه و اصولی بزرگ شیعه مرحوم نایینی و دیگر علمای ربانی در یکی از درخشان ترین دوره ها از تاریخ پر افتخارحوزه علمیه نجف اشرف که در باید به دوستی علمی او با مرحوم آیت الله العظمی خویی ، مرحوم آیت الله العظمی میلانی اشاره کنم که قطعا در شکوفایی بیشتر استعداد آن مرحوم مؤثر بوده است.

وی ادامه داد: مرحوم آقا نجفی استاد دیده بود هم در فقه و اصول و هم در عرفان و اخلاق، و این ویژگی در ایشان کم نظیر بود و علاوه بر شاگردی خدمت میرزای نایینی، وصلت با آن بیت و زندگی در آن خانه خود امتیازی خاص به ایشان داده بود.

این محقق حوزوی افزود: کوشش و جدیت در تحصیل علم نه تنها در زمان طلبگی، بلکه تا پایان عمر شریف آیت الله آقا نجفی از دیگر صفات این عالم فرزانه به شمار می رود، او در هر مجلسی و در نزد هر اهل علمی که می نشست با طرح موضوعی علمی به ویژه در تفسیر قرآن کریم جو مجلس را عوض می کرد.

وی افزود: آیت الله آقا نجفی همدانی با دقت به سخن دیگران گوش می کرد تا شاید نکته ای از او بیاموزد، و یا آن را مورد نقد و اشکال قرار دهد و چه درسی بهتر از این برای طلاب و دانشجویان و عموم اهل دانش که خود را هیچ گاه فارغ التحصیل نشمرند.

حجت الاسلام و المسلمین عندلیب زاده همدانی، با اشاره به صفت اهل قلم بودن آقا نجفی همدانی گفت: همه ی علما مخصوصا آنها که از حوزه های بزرگ علمی دورند  تنها با تالیف کتاب است که می توانند دانش خود را به دیگران منتقل کنند و اثری از خود به یادگار بگذارند، مرحوم آقا نجفی جزء این دسته از علما بود.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: انس با قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام، مردمی بودن، مانوس بودن با جوانان شهر، ادب و منش و تواضع زیبا و عمل انقلابی از دیگر صفات بارز این عالم فرزانه به شمار می رود.

وی در پایان تاکید کرد: برگزاری مجلس بزرگداشت آن عزیز  و دیگر فرزانگان بسیار نیکو و بجا و قابل تقدیر است، اما کافی نیست  و از این روست که بنده بارها درخواست کرده ام دو کتاب انوار درخشان و نیز دپرتویی از اصول کافی، با رعایت امانت داری علمی ویرایش دقیق فنی شوند تا استفاده ی بیشتری از آن دو اثر شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    سلام من همان کسی که شما رارنجاندم میخواستم دلجویی عذر خواهی کنم ازشما