جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جشنواره حلی فارس

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین عابدی در اختتامیه نهمین جشنواره علامه حلی استان فارس، تصریح کرد: پژوهش یعنی فهمیدن علم و به عقل رسیدن و به حق عمل کردن، لذا طلاب با پژوهش از دنیای سفاهت خارج شوند و به دنیای علم و عالم شدن همراه با منش و اخلاق مناسب وارد شوند .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین عابدی، در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره علامه حلی استان فارس، با اشاره به جایگاه تحقیق و پژوهش حوزه، گفت: اساتید و طلاب در مدارس علمیه باید در کسب علم، به تحقیق و پژوهش و اخلاق اهتمام ویژه ای داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه استان فارس با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع) «هِمَّةُ السُّفَهَاءِ الرِّوَايَةُ وَ هِمَّةُ الْعُلَمَاءِ الدِّرَايَةُ/ همت نادانان به روايت كردن و همت دانايان به فهميدن است(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏2، ص: 160)» افزود: همیشه علم و عالم در مقابله با جهل نادان و سفیه واقع شده و این عالمیت حادث نمی شود، مگر با پژوهش و اخلاق .

وی با بیان این که عالم کسی است که عاقل نیز باشد، یعنی در عین تقوا و ایمان فهم در گفتار نیز داشته باشد، ادامه داد: در داستان هایی که از علما نقل شده، آمده که مردم یکی از شهرها نامه ای برای مرحوم میرزای شیرازی نوشته و از ایشان درخواست نماینده برای شهرشان کرده بودند ولی در آخر نامه نوشته بودند ما فردی می خواهیم که دارای سه خصلت باشد اول عالم، دوم عاقل و سوم متقی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی تصریح کرد: پژوهش یعنی فهمیدن علم و به عقل رسیدن و به حق عمل کردن است ، لذا طلاب با پژوهش از دنیای سفاهت خارج شوند و به دنیای علم و عالم شدن همراه با منش و اخلاق مناسب وارد شوند .

مدیر حوزه علمیه استان فارس در پایان گفت: در این برهه از زمان متاسفانه افراد با نقل قول کردن بدون پژوهش، اقدام به بیان مسائل دینی می کنند، در صورتی که انسان عالم باید با مطالعه و تسلط بر اقوال  مختلف، نظر خود را  بیان کند .

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha