پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارگاه روش بیان تفسیر موضوعی قرآن کریم کرمان

حوزه/ سومین کارگاه روش بیان تفسیر موضوعی قرآن کریم با موضوع عفا و حجاب ویژه معاونین تهذیب مدارس علمیه استان کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، سومین کارگاه روش بیان تفسیر موضوعی قرآن کریم با موضوع عفا و حجاب ویژه معاونین تهذیب مدارس علمیه استان کرمان برگزار شد.

در طی این کارگاه دو روزه که به همت معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان، موسسه تمهید قم و کانون تفسیر و علوم و قران مدرسه علمیه صالحیه برگزار شد، حجت الاسلام محمد صافی از موسسه تمهید قم و حجت الاسلام محمد سلطانی معاون پژوهش مدرسه صالحیه در رابطه با سبک تفسیر موضوعی تنزیلی قرآن در موضوع پوشش به صحبت پرداختند.

حجت الاسلام محمد سلطانی در رابطه با برگزاری این کارگاه گفت: پوشش اسلامی یکی از موضوعات مهم اجتماعی تاریخ معاصر ایران است و بعد از انقلاب ذهن‎های مختلفی به را به خود مشغول ساخته است که راه صحیح  نهادینه کردن این موضوع در جامعه چگونه است.

وی ادامه داد: تفاوت این کارگاه با کارگاههای دیگر در زمینه‌ پوشش این است که ما به دنبال روش قرآن در نهادینه سازی فرهنگ پوشش در جامعه هستیم. در این کارگاه ما تلاش کردیم تا بر اساس سبک تفسیر موضوعی تنزیلی، راهکار قرآن را کشف، توصیه و یک مدل اجرایی قابل انتساب به خداوند در مورد پوشش اسلامی پیشنهاد دهیم.

معاون پژوهش مدرسه صالحیه افزود: ما در این کارگاه نشان دادیم که قرآن پوشش اسلامی را بر پایه شخصیت اجتماعی مومنان مطرح کرده است. شخصیت اجتماعی که بر پایه ده مولفه اساسی مطرح شده در آیه ۳۵ سوره احزاب بنیان نهاده شده است و تمامی زنان و مردان جامعه ایمانی در شکل گیری آن موثرند.

وی ادامه داد: ما تاکید بر این داریم که اگر این ده مولفه آورده شده در آیه ۳۵ سوره احزاب، تبدیل و سبک زندگی بشوند، پذیرش پوشش اسلامی در جامعه امری سهل و آسان میشود و مورد استقبال تمامی اجتماع مومنین قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام سلطانی خاطر نشان کرد: ویژگی کار ما تفاوت قائل شدن میان پاکدامنی و پوشش است. ما می‌گوییم از سیر نزولی قرآن میتوان برداشت کرد که فرآیندی برای زمینه‌سازی، تبیین، ارزشگذاری، هنجارسازی و پایش مراقبت از این هنجار باید شکل بگیرد تا نهایتا حجاب در جامعه اسلامی نهادینه شود.

وی در پایان افزود: بحث پاکدامنی را انشاالله در کارگاه بعدی که کارگاهی چهار۴ روزه است مورد بحث قرار میدهیم که انشاءالله با همکاری معاونت تهذیب حوزه کرمان در آینده نزدیک برگزار میگردد تا به سمت مهندسی فرهنگی مفاهیم دینی برویم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha