جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانم جمیله علم الهدی

حوزه/ رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سخن گفتن از تعلیم و تربیت اسلامی بدون اینکه پیش از آن فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را تدوین و تبیین کرده باشیم، شعاری صوری بیش نخواهد بود. اگر همه کتاب‌های درسی را از آیات و روایات پرکنیم، اما مبانی و شالوده‌ها اسلامی نباشد، تعلیم و تربیت اسلامی محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر جمیله علم الهدی در نشست جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی در علوم انسانی معاصردر مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد در جمع پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی گفت: اسلامی سازی علوم انسانی، با توجه به اینکه جایگاه بی‌بدیل تعلیم و تربیت که خاستگاه اصلی انتشار و توسعه علوم انسانی و پرورش نخبگان جامعه به شمار می‌رود، از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر جامعه است.

وی با اشاره به اینکه، ضرورت اسلامی سازی این علوم بیش از حوزه‌های دیگر احساس می‌شود، سامان دادن به تعلیم و تربیت اسلامی را راهکاری مهم برای اسلامی سازی علوم انسانی بیان کرد و افزود: برای این امر نیازمند، ساماندادن به زیرساخت‌ها و تبیین و توجیه عقلی این نظام براساس مبانی فلسفی و آموزه‌های اسلامی است که از رسالت‌های اصلی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی شمرده می‌شود.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اهمیت تدوین شالوده تعلیم و تربیت اسلامی، برای همگان آشکار شده و تلاش‌های به نسبت خوبی نیز در این‌باره صورت گرفته است ولی تا رسیدن به هدف، راهی دشوار در پیش است.

وی با اشاره به توجه اهل‌بیت(ع) در رابطه با اهمیت جایگاه تعلیم و تربیت در اسلام گفت: تعلیم و تربیت از مهم‌ترین اهداف انبیاء به شمار می‌رود که هدف آن فقط کمک به پیشرفته‌ای علمی، فنی، هنری و... نیست؛ بلکه مهم‌ترین رسالت آن تربیت معنوی و اخلاقی انسان‌ها و کمک به تعالی همه‌جانبه آنان است.

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اظهارکرد: سخن گفتن از تعلیم و تربیت اسلامی بدون اینکه پیش از آن فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را تدوین و تبیین کرده باشیم، شعاری صوری بیش نخواهد بود. اگر همه کتاب‌های درسی را از آیات و روایات پرکنیم، اما مبانی و شالوده‌ها اسلامی نباشد، تعلیم و تربیت اسلامی محقق نخواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر فلسفه و باورهای دینی به‌منزله مبنا برای تعلیم و تربیت قرار گیرند و در اهداف، فرضیه‌ها و روش‌های پژوهش بازتاب یابند، می‌توانند در هدایت نگرش‌ها و شیوه‌های زندگی مردم، بخصوص فراگیران، نقش ایفا کنند.

علم الهدی تأکید کرد: فلسفه تعلیم و تربیت، چارچوبی برای تفکر و تصمیم‌گیری در باب تعلیم و تربیت فراهم می‌سازد که بدون داشتن آن، نه می‌توان به اندیشه ورزی منسجم درباره مسائل تعلیم و تربیت پرداخت و نه به نحو منسجم به تصمیم‌گیری‌های عملی اقدام کرد.

وی دراین‌باره افزود: تصمیم‌گیری در این بار که چه بیاموزیم، چرا بیاموزیم و چگونه بیاموزیم؟ به جهان‌بینی و مبانی فلسفی ما بستگی دارد.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی منظور از تعليم و تربيت اسلامي، تنها آموزشي منظم و برنامه‌ریزی‌شده براي دستيابي فرد به باور وجود خدا و التزام عملي به احكام نيست، افزود: تعليم و تربيت اسلامي، مجموعه‏اي از انديشه‏هاي تربيتي و سازوكارهاي تحقق آن است كه هدف آن، برآوردن نيازهاي مادي، تمدني و معنوي فرد و جامعه است.

وی اذعان داشت: تعليم و تربيت اسلامي، مجموعه ه‏ايی از دانش ‏هاي تربيتي، كه باهم هماهنگ هستند و سازمان‏ها و مؤسسات با سامان دادن به برنامه‏هاي خرد و كلان تربيتيِ متناسب بامعرفت تربيتي، مي‏ توانند نيازهاي حال و آينده جامعه را در مواجهه با عوامل تهديدكننده، برآورده سازند.

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: تغيير وضعيت نابسامان كنوني پژوهش‏ها در تعليم و تربيت اسلامي و انداختن آن در مسيري رو به كمال و رشد يابنده، مستلزم نگاهي جامع به مسير حركت و تعيين مراحل مختلف آن و ويژگي‏هايي است كه در هر مرحله بايد لحاظ شود.

در پایان این نشست پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی،پیرامون جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی و ارزش گزاری بیشتر برای این شاخصه پرسش‌هایی مطرح کردند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha