جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسینی قمی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین حسینی‌قمی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) ازدواج نکردند اما عفاف و پاکدامنی خویش را حفظ کرده و به الگو تبدیل شدند، گفت: با اینکه امروز مسئولان جامعه در قبال افراد مجرد و شرایط ازدواج موظف هستند، اما فراهم نشدن شرایط ازدواج نمی‌تواند دلیلی بر آلوده شدن جوانان به گناه باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی‌قمی در مراسم عزاداری رحلت حضرت معصومه(س) در جمع زائران و مجاوران رضوی با بیان این‌که امام زاده‌ها را می‌توان به پنج گروه تقسیم کرد، گفت: عده‌ای از این افراد با وجود اینکه فرزند امام معصوم(ع) هستند، اما هیچ جلال و قدری ندارند و در مسیر اهل بیت(ع) حرکت نکردند که می‌توان به جعفر کذاب و زید بن موسی اشاره کرد.

تقسیم‌بندی امام‌زاده‌ها

وی با تأکید بر این‌که گروه دوم شامل امام زاده‌های جلیل القدری می‌شود که متأسفانه از محل دفن آن‌ها اطلاعاتی در دست نیست، گفت: دسته سوم امام زاده‌های جلیل القدری هستند که مزارشان مشخص است و در مورد محل دفن‌شان هیچ شک و شبهه ای‌وجود ندارد که می‌توان به حضرت شاه چراغ(ع) در شیراز اشاره کرد.

کارشناس دینی رسانه ملی افزود: گروه چهارم علاوه بر دارای بودن ویژگی‌های ذکر شده، زیارت مقبره‌شان مورد تأکید و سفارش امام و حجت خداوند قرار هم قرار گرفته است.

وی به برترین گروه از امام زاد‌ه‌ها اشاره و عنوان کرد: عده‌ای از امام زاده‌ها دارای جلالت قدر بیشتری هستند و نه تنها مقبره و محل دفن‌شان مشخص ومعلوم  است بلکه امام و ولی خدا برای آن‌ها زیارت نامه ذکر کرده است؛ در این گروه بزرگانی چون حضرت عباس(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت علی اکبر(ع) و قاسم(ع) قرار دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌قمی با بیان اینکه سه حجت خدا یعنی امام صادق(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) بهشت را بر زائر با معرفت حضرت معصومه(ع) واجب دانسته‌اند، بیان کرد: حتی قبل از اینکه امام موسی کاظم(ع)‌ متولد شوند، امام صادق(ع) از دفن پاره تنشان در قم خبر داده و بر واجب شدن بهشت بر زائر ایشان تأکید کردند.

فضائل اکتسابی حضرت معصومه(س)، الگویی برای زنان و مردان جامعه امروز

استان حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت معصومه(س) ویژگی‌ها و فضایلی دارد که برخی از آن‌ها مانند دختر، خواهر و عمه امام بودن، لطف و تفضل خداوند است اما ایشان ویژگی‌ها و فضایل اکتسابی را به دست آورند که باید الگوی زنان و مردان جامعه قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که عفاف و پاکدامنی حضرت معصومه(س) از جمله این فضایل است، گفت: شرایط ازدواج برای این بانو بزرگوار فراهم نشد با این وجود ایشان عفاف و پاکدامنی خویش را حفظ کرده و به الگو تبدیل شدند؛ امروز آمار جوانان مجرد ناراحت کننده و خجالت آور است و مسئولان در قبال این موضوع موظف هستند، با این وجود فراهم نشدن شرایط ازدواج نمی‌تواند دلیلی بر آلوده شدن جوانان به گناه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌قمی عنوان کرد: ویژگی دیگر حضرت معصومه(س) عبادت ایشان است، به نحوی که این بانوی جوان که تنها در مدت زمان نزدیک به 16 روز در قم سکونت داشتند به نحوی عبادت کرده و نماز خواندند که محل عبادت و سکونت ایشان به بیت النور معروف شد.

وی صبر بر مصیبت را ویژگی سوم حضرت معصومه(س) معرفی و ابراز کرد: ایشان در برابر مصیبت‌هایی چون 14 سال زندانی پدر،‌تحت مراقبت و خشم حکومت قرار داشتن خانواده، شهادت پدر، هجرت اجباری برادر به خراسان و سایر مصیبت‌ها صبر پیشه کردند.

استادحوزه علمیه قم از علوم و معرفت حضرت معصومه(س) به عنوان یکی دیگر از فضایل ایشان نام برد و تأکید کرد: امروز جوانان به ویژه بانوان باید دنبال کسب علم و معرفت به ویژه معارف الهی و دینی باشند؛ متأسفانه گاه مشاهده می‌شود که برخی از بانوان رشته‌های تحصیلی را در دانشگاه می‌گذرانند که برای آن هزینه و تلاش فراوانی از سوی خود و خانواده‌شان صورت می‌گیرد، اما رشته مذکور درد دنیا و آخرت فرد را دوا و گره‌ای از مشکلات جامعه باز نمی‌کند.

انتهای پیام/313/28

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha