چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام نظافت

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان گفت: اخلاق آموزش محور اطلاعات ذهنی را افزایش می دهد در حالی که اخلاق تربیت محور با دل و جان مخاطب کار دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت، در دوره دانش افزایی اساتید اخلاق و تهذیب که به همت مدیریت آموزش و برنامه ریزی و امور اساتید معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان در مدرسه سلیمانیه مشهد برگزار شد با بیان این که باید میان اخلاق آموزشی و اخلاق تربیتی تفاوت قائل شد، عنوان کرد: آموزش اخلاق اگر توفیقی داشته باشد، تنها اطلاعات مخاطب را نسبت به مباحث اخلاقی افزایش می دهد و این به تنهایی دردی از دردهای جامعه را دوا نمی کند، در حالی که اخلاق تربیت محور ما را به هدف اصلی مان در این حوزه می رساند.

وی در مورد تفاوت اخلاق آموزشی و تربیتی، توضیح داد: اخلاق آموزش محور اطلاعات ذهنی را افزایش می دهد، در حالی که اخلاق تربیت محور با دل و جان مخاطب کار دارد و استاد کلاس با دل مخاطب ارتباط می گیرد و اصل ایمان هم همین است که دل متوجه باشد.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد  افزود: دل مرکز احساسات و عواطف از هر دو نوع محبت و عاطفه و بغض و نفرت است و اگر کلاس اخلاق ما منجربه افزایش احساسات از هر دو جنس شود، اثربخشی لازم را داشته و به هدف خودش رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت اظهار کرد: امروز موضوع برگزاری کلاس های اخلاق به دانشگاه ها، مراکز نظامی، ادارات و دستگاه های دولتی و غیردولتی و سایر مراکز راه پیدا کرده و همه به اهمیت آن واقف هستند و در این زمینه هزینه می کنند اما چون این کلاس ها آموزش محورند، توفیق حداقلی دارند.

وی تأکید کرد: موضوع آموزش از لوازم اخلاق تربیتی است و اخلاق تربیت محور آموزش را هم همراه خود دارد.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد ادامه داد: کلاس اخلاق باید حس برانگیز باشد و در مخاطب هیجان و شور ایجاد کند و همراه با علم، احساس را هم تغییر دهد.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت، ایجاد عشق و علاقه نسبت به خوبی ها و نفرت و کراهت نسبت به بدی ها را دو محصول اصلی کلاس اخلاق برشمرد و گفت: مسائل اخلاقی در جامعه امروز به مرز بحران رسیده است و بسیاری از افراد جامعه علی رغم آگاهی و اطلاع از مسائل اخلاقی، هیچ احساسی نسبت به آن ها ندارند و همین باعث شده در عمل اتفاق خاصی نیفتد.

وی در توضیح یکی از راهکارهای موجود برای ایجاد تحول اخلاقی در افراد، با بیان این که می توان از مدل آفرینش انسان و شناخت دقیق او کمک گرفت، اظهار کرد: خداوند انسان را خودخواه آفریده است و یکی از شگردهای انبیاء برای هدایت انسان ها، تحریک خودخواهی آن ها بوده است.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد با اشاره به دو نوع خودخواهی آگاهانه و غیرآگاهانه ابراز کرد: فرزند ما به طور غریزی خودش را دوست دارد و ممکن است به همین علت روی مطلبی تأکید داشته باشد، از طرفی ما نیز فرزندمان را دوست داریم اما چون آگاهی هایی داریم، او را از مطلب مورد تقاضایش منع می کنیم و این تفاوت خودخواهی آگاهانه و غیرآگاهانه است که نتایج متفاوتی را در پی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت افزود: اگر انسان به درستی تربیت نشود و آگاهی های لازم را کسب نکند، به همان شدتی که به دنبال خوبی است، ضرر خود را نیز دنبال می کند و گاهی به دنبال چیزی می رود که مشخصاً ضرر آن بسیار بیشتر از نفعش است.

وی با اشاره به آیه «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا...» (اسرا/ 7)، گفت: کمک گرفتن از خودخواهی انسان برای هدایت او راهبردی است که قرآن از آن بهره برده است؛ برای این منظور باید حد و اندازه انسان را مشخص کنیم تا در پاسداری از خود و دفع ضررها دچار مشکل نشود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha