شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رضا اسلامی

حوزه/ عضو هيئت علمی پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پایان نامه های حوزوی باید معطوف به مسائل جدید باشد، مشکلی را حل کند و یک قدم به جلو برود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی، در طرح دانش افزایی اساتید فقه و اصول که به همت مدیریت آموزش و برنامه ریزی و امور اساتید معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان، در مدرسه سلیمانیه برگزار شد، با اشاره به اهمیت مسائل مستحدثه و لزوم پاسخگویی حوزه علمیه به نیازهای جامعه، عنوان کرد: امروز جامعه در زمینه های گوناگون با مسائل جدیدی مواجه شده که قبلاً وجود نداشته اند و ضرورت دارد فضلا و فرهنختگان حوزه احکام و موازین فقهی مرتبط با این مسائل را استخراج و تنظیم کنند.

عضو هيئت علمی پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که مستحدثه بودن امری نسبی است، اظهار کرد: پیگیری مسائل مستحدثه می تواند منجربه تحولات ساختاری در فقه شود.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی با تأکید بر لزوم حمایت حوزه های علمیه از فعالیت و تحقیقات طلاب در زمینه مسائل و موضوعات جدید، ابراز کرد: پایان نامه های حوزوی باید معطوف به مسائل جدید باشد، مشکلی را حل کند و یک قدم به جلو برود، در غیر این صورت همه هزینه ها برای آن پایان نامه بی فایده است.

وی تصریح کرد: تحقیق در زمینه مسائل مستحدثه گریزناپذیر است، اما نباید به صورت ناشیانه صورت پذیرد.

نویسنده کتاب «اصول فقه حکومتی» افزود: طلبه ای که مسائل قدیمه را به درستی مطالعه نکرده و یاد نگرفته، در بررسی موضوعات و مسائل جدید ناموفق خواهد بود چراکه موفقیت در بررسی موضوعات جدید وابسته به تسلط کافی به فقه استدلالی شیعی است.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی ادامه داد: تأثیرگذاری بر محیط حوزه های علمیه علاوه بر این که به علم و دانش فرد مربوط است، ویژگی های شخصیتی خاصی را می طلبد و این مهم را با مطالعه سرگذشت اساتید حوزه علمیه می توان به خوبی دریافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تشریع، تفسیر و تبیین شریعت، شکوفایی اجتهاد و قانونمندی فقه، کمال اجتهاد، رکود دانش فقه، نهضت مجدد مجتهدان، استیلای اخباریان، اعتدال و تکامل اجتهاد، تعمیق و توسعه اجتهاد و حاکمیت و اقتدار علمی فقه را به عنوان ادوار مختلف فقه برشمرد و تأکید کرد: امروز به کاربردی سازی دروس خارج، نگاه تخصصی فقه، گسترش فقه به زمینه های نوظهور، تکامل شیوه اجتهاد و اصلاح کتب درسی نیاز داریم.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha