پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام دکتر سید محمد میرتبار

حوزه/ حجت الاسلام دکتر سید محمد میر تبار گفت: شاهدیم که جریان شیعه هراسی به آسیای شرقی هم نفوذ کرده و در بسیاری از کشورهای اروپایی زمینه ایجاد شده است .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید محمد میرتبار عضو گروه مبلغان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نزدیک به سه دهه فعالیت تبلیغی در عرصه بین المللی را در کار نامه خود دارد. وی که تاکنون سفرهای تبلیغی به کشورهایی چون ایتالیا، مالزی،امارات،هند و سوئد و سایر کشورهای اروپایی اقیانوسیه و حوزه اسکاندیناوی داشته است، برای تبیین ضرورت های تبلیغ در عرصه بین الملل و موانع و چالش های پیش رو و مهمترین نیاز های مبلغان برای تبلیغ اسلام ناب در کشورهای مختلف، سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با این مبلّغ عرصه بین الملل به گفت و گو پرداخت.

حوزه: در ابتدا لطفا معرفی اجمالی از تجربه تبلیغی خود به کشورهای مختلف ارائه کنید .

من دکتر سید محمد میرتبار هستم. از ابتدای دهه 60 وارد حوزه علمیه شدم و فعالیت های تبلیغی ام از دوران دفاع مقدس آغاز شده است. وبخش مهمی از دوران جوانی ام در جبهه به صورت تبلیغی و رزمی سپری شده است و افتخار دوبار جانبازی در دوران دفاع مقدس را دارم . بعد از دوران دفاع مقدس وارد حوزه علیمه شده و به جد تحصیل را ادامه دادم . حدود بیش از 7 سال از طرف مقام معظم رهبری امام جمعه بندر انزلی بوده و انجام وظیفه کردم. در آن دوران و پس از آن توفیق سفرهای مهم تبلیغی در خارج از کشور را داشتم و البته در داخل کشور هم از گذشته  بالاترین رتبه تبلیغی  را در دفتر تبلیغات اسلامی کسب کردم و  بعد ها به عنوان یکی از اعضای مبلغان نخبه انتخاب شدم. در خارج از کشور هم فرصت های تبلیغی داشتم و تاکنون به کشورهایی همچون  پاکستان، ایتالیا،امارات، مالزی، قزاقستان نیوز لند، هند، تاجیکستان، ازبکستان و سوئد اعزام شده ام که این سفرها فرصت های تبلیغی مغتنمی بوده و درمدت نه چندان زیاد که آنجا مستقر بودم خاطرات و توفیقات و نکات گفتنی را در رسانه ها بیان کردم و خوشحالم که امروز در خدمت خبرگزاری حوزه هستم و اینجا هم می توانم نکات مهم فعالیت های تبلیغی در خارج از کشور را مطرح کنم.

حوزه: باتوجه به تجربه فعالیت تبلیغی شما در عرصه بین الملل و وجود نیازهای امروزی جوامع بشری در کشورهای مختلف اعم از اروپا مهمترین ضرورت های تبلیغی برای مبلغان به لحاظ محتوایی را چه می دانید؟

مهمترین ضرورت برای مبلغی که می خواهد از جمهوری اسلامی ایران ومرکز ثقل حوزه شیعی حوزه علمیه قم که مرکز ثقل اسلام و تشیع هست معارفی را به سطح جهان منتقل کند عبارت است؛ از معرفی عمیق ثقلین یعنی کتاب قرآن و معارف و مسائلی که مربوط به آثار علمی و عملی  سیره اهل بیت( ع) است که  بتوانیم به طور عمیق این معارف را به کشورها دیگری که بعضا معرفت کمتری نسبت به مکتب تشیع دارند، منتقل کنیم. و قتی به خطاب های قرآنی نگاه می کنیم بخشی از آیات با خطاب "یا ایها الناس" ابلاغ شده است.اصلا نگاه خداوند متعال  و قرآن در مقام تبلیغ، نگاه بین المللی است و گاهی تعبیر "امنوا و مسلمون" نیامده است .ما باید مخاطبمان را همه عالم بدانیم .قرآن با دلایل فراوانی دلایل طبیعی، عادی و فطری از ابزارهایی برای شرک زدایی از مردم استفاده می کند.

ما در حقیقت با باطن مردم سروکار داریم فریاد قرآن هم فریاد نگاه به باطن مردم است ما در قرآن داریم عبارت های  "افی الله شک" که فریادی در باطن همه بشریت هست. بشر باید اندیشه کند که با همه این نشانه ها آیا کسی هست در خدای متعال شک کند .

* ضرورت توجه مبلغان به مظلومیت زدایی از قرآن در سطح بین المللی

بهترین ابزار محتوایی  و بهترین ضرورت برای هر مبلغی که در امر تبلیغ بین الملل نقش ایفا می کند بیان معارف قرآن و مظلومیت زدایی از قرآن در سطح دنیا است . بسیاری از کشورها فقط به روخوانی  و ظاهر قرآن بسنده کردند به معارف و پیام های قرآنی به طور شایسته نپرداختند. و در بسیاری از کشورهایی که رفتم شاهد یک نوع از جاهلیت های مدرن بودم که بدتر از جاهلیت گذشته بوده است.

 * نیاز 300 میلیون مالایی به آشنایی با معارف قرآن و مکتب تشیع

در حال حاضر بیش از 300 میلیون مالایی در شرق آسیا زندگی می کنند که بسیاری از آنها بت پرست هستند عده ای از آنها مسلمان هستند و جمعیت اندکی از مالایی ها شیعه هستند و از معارف اهل بیت(ع) اکثرا بی اطلاع هستند.

* توسعه جریان شیعه هراسی در کشورهای آسیای شرقی

بهترین معرف خود اهل بیت(ع) و قرآن هست. من در سفری که به مالزی داشتم در خیل جمعیتی که در سخنرانی من حضور داشتند در مقطع دکتری که اکثرا دانشجو بودند جمعی از جوانان مالایی در همان محل سخنرانی که یک مرکز تجاری بود و جمعی از دانشجویان مالایی بودند بعد از سخنرانی با آنها صحبت کردم آنها گریه می کردند؛ چراکه پلیس مالزی مجالس آنها را به هم زده بود و آنها به مجلس ما پناه آورده بودند .از این رو شاهدیم که جریان شیعه هراسی به آسیای شرقی هم نفوذ کرده است. من با این جوانان صحبت کرده و از آنها پرسیدم چگونه شیعه شدید .جوانان که حدود 20 تا 30 سال بودند گفتند مدت کمی است که شیعه شدیم و ما در سایه مطالعه درباره اهل بیت پیامبر (ص) که در قرآن هم بخش زیادی از آیات قرآن در خصوص اهل بیت(ع) است تمایل به تفکر شیعی پیدا کردیم .مهمترین ضرورت برای مبلغان بین الملل به معنای واقعی کلمه این است که حق قرآن و حق اهل بیت(ع) که همان  ثقلین است در بیان معارف اسلام در کشورهای دیگر پیاده کنند و این حق را اداکنیم .

 

حوزه: در شرایط کنونی و با توجه به نیازهای امروز جوانان اروپایی در فضای اجتماعی و سیاسی که زندگی می کنند چگونه مبلغان می توانند به امر تبلیغ دین اسلام بپردازند؟

در اروپا و اکثر کشورهای اروپایی مردم به شدت از سوی  حاکمانشان سرگرم تفکرات سکولاریسم شدند و به طور کلی مردم  از حقایق ادیان الهی دستشان خالی است. بدترین نوع خرافه گرایی در کشورهایی اروپایی دیده می شود. در سفری که به  ایتالیا داشتم که یک سفر تبلیغی بود جایی رفتیم که جمع زیادی کنار حوضچه ای جمع شده بودند و جمعیت از نگاه خودشان تفال به خیر می زدند و سکه در آب پرتاب می کردند. با وجود تفکرات و بسیاری از آداب و رسوم غلط دیگر در کشورها اروپایی بسیار بسیار محیط رشد فرهنگی در آنجا بسته است و در اروپا که می گفتند مرکز ثقل صهیونیست ها در اروپا ایتالیا است، مهمترین چالش نبودن محیط فرهنگی  برای ترویج اسلام است. در ایتالیا مرکز امام مهدی(عج) تاسیس شده که خارج از شهر رم هست من خیلی اشتیاق داشتم به این مرکز بروم، چون در عرصه مهدویت کار کرده بودم و تحقیقی به نام  "آسیب شناسی جامع منتظر" تالیف کردم . و با خود قرآنی آنجا بردم.

* محدودیت های تبلیغ دین اسلام در ایتالیا

این مرکز  سالن بزرگی بود که به صورت کاملا مخفیانه و سری جمع زیادی از جوانان افغانستانی، ایرانی، لبنانی، عراقی و ایتالیایی مشغول فعالیت بودند یک ایرانی مدیر این مرکز بود.اعضای این مرکز می گفتند  اگر مسئولان دولتی متوجه فعالیت های ما شوند مرکز ما را تعطیل می کنند، در کشوری همچون ایتالیا چنین محدودیت هایی وجود دارد.

در حال حاضر 18 میلیون مسلمان از سه نسل مهاجر در کشورهای اروپایی حضور دارند و به عنوان لفظ خارجی از آنها یاد می کنند و این مسلمانان را وصله ناچسب محسوب می کنند. البته بعضی از کشورهای اروپایی مثل آلمان و شهرهای خاص مثل هامبورگ که از زمان شهید بهشتی به بعد فعالیت های تبلیغی اسلامی رواج داشته که البته به طور مطلق هم آزادی وجود ندارد در مجموع در اروپا مشکل تبلیغی داریم و حدود 4 درصد اروپا مسلمان ها هستند  متاسفانه شهروند اروپا تلقی نمی شوند.

* هماهنگی با "NGO"ها در کشورهای اروپایی قبل از اعزام مبلغ

مشکلی که مسلمانان مقیم اروپا دارند این است که می خواهند تاثیر گذار در سایر افراد باشند. فضای اداره کردن کشورهای اروپایی  فضای خاصی است و با اساس تفکر اسلامی ناسازگاراست. از جمله کلاس های آموزشی آنها با آزادی روابط جنسی در کشورهای اروپایی همچون آلمان، بلژیک ،سوئد برگزار می شود و وجود مواد خوراکی حرام از جمله موانعی است که برای مبلغان درتبلیغ اسلام ناب وجود دارد. مسلمانان می پرسند که باید چه کنیم به قوانین کشورهایمان پایبند باشیم و یا به حرف مبلغان گوش کنیم و باید به نقطه ای برسیم که قبل از اعزام با "ان جی او "هایی که در آن کشورها فعالند، فضای تبلیغی را به گونه ای آماده کنند که فضای آماده و بستری مهیا تر برای حضور مبلغان شایسته  و با قابلیت ها تبلیغی باشد که نقش بهتری را ایفا کنند.

حوزه: در حال حاضر زمینه تبلیغ دین اسلام در کدام کشورها بیشتر وجود دارد؟

در بسیاری از کشورهای اروپایی زمینه ایجاد شده است. در سفر سوئد و نیوزلند دو صحنه مشترک دیدم با وجود تفاوت شرایط مقایسه کشوری از  اقیانوسیه وکشوری دیگر از اسکاندیناوی زندگی مردمانشان مرفه و مدرن بود.

* ضرورت پر کردن خلا تبلیغی در کشورهای اقیانوسیه و اسکاندیناوی توسط مبلغان اسلامی

 اما به شدت مردم این کشورها از کلیسا و فضای آیین مسیحیت خسته شده بودند و کلیسا به انزوا کشیده شده بود ، کشیش های آنجا آمادگی فروش کلیسا ها را دارند و می خواستند بهترین کلیساها را بفروشند  آن هم به یک سوم قیمت به مسلمان ها بفروشند تا تبدیل به مسجد شود. ما هم این موضوع را به مرکز جهانی اهل بیت(ع) اعلام کردیم و این مرکز هم استقبال کردند که این کار بازتاب تبلیغی بالایی دارد، که کلیسایی تبدیل به مسجد شود .

این بستر و خلا را اسلام باید پر کند. انزوا از کلیسا و مسیحیت نقطه آغازین و جرقه بسیار مبارکی برای ما است که بتوانیم این خلا را پرکنیم. زمانی که در کشورهای آسیای میانه تحت نظر شوروی سابق بودند و شوروی متلاشی شد بعضی از مراجع خلا کمونیستی را می فرمودند که مسیحی ها این خلا را پر کردند . امروز خلا وجود دارد و امروز بهترین فرصتی است که مسلمان ها و تفکر شیعی ورود پیدا کنند و بتوانیم این خلا را که در اثر انزوا از مسیحیت بوجود آمده و مردم دچار سرگردانی شده و بعضی ها لاییک شدند را با اسلام پر کنیم.

ادامه دارد....

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha