شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
میرتبار

حجت الاسلام میر تبار عضو گروه مبلغان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: بهترین نشانه ای که هنوز می توان در جوانان اروپا تاثیر گذاشت همین دو پیامی بود که مقام معظم رهبری در قالب نامه به جوانان اروپایی مطرح کردند و فوق العاده تاثیر گذار بود..

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید محمد میر تبار، عضو گروه مبلغان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نزدیک به سه دهه فعالیت تبلیغی در عرصه بین المللی را در کار نامه خود دارد، وی تاکنون سفرهای تبلیغی به کشورهایی چون ایتالیا، مالزی، امارات، هند و سوئد و سایر کشورهای اروپایی اقیانوسیه و اسکاندیناوی داشته است برای تبیین ضرورت های تبلیغ در عرصه بین الملل و موانع و چالش های پیش رو و مهمترین نیاز های مبلغان برای تبلیغ اسلام ناب در کشورهای مختلف سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با این مبلغ عرصه بین الملل به گفت و گو پرداخته است،بخش دوم مصاحبه در ذیل ارائه می شود...

حوزه: با ظهور داعش شاهد نوعی از اسلام هراسی در اروپا بودیم در حال حاضر و در چنین فضایی فعالیت مبلغان و نحوه تبلیغ در این کشورهاچگونه است؟

متاسفانه تفکر داعشی خیلی تاثیر منفی به خصوص در نسل جوانان اروپا گذاشت . یکی از دوستان من که روحانی هستند تعریف می کردند که چند جوان هلندی از من سوال کردند که شعار شما" لا اله الا الله هست" بعد گفتند یعنی شما از آن گروهی هستید که با این شعار سر می برید یعنی داعش را با نماد شعار اسلامی می شناسند که تاسف آور است.و با این هجمه فکری جاهلی داعش تحت تاثیر قرار گرفتند . اما این به این معنی نیست که همه چیز تمام شده بهترین نشانه ای که هنوز می توان در جوانان اروپا تاثیر گذاشت همین دو پیامی بود که مقام معظم رهبری در قالب نامه به جوانان اروپایی مطرح کردند و فوق العاده تاثیر گذار بود. نمونه این تاثیرگذاری حضور در فضای مجازی و پیام هایی که گذاشتند، بود و تحت تاثیر پیام رهبری قرار گرفتند به طوری که جرقه و انقلابی در کشورهای اروپایی به وجود آمد. با اینکه این پیام دوستانه، پدرانه و فرهنگی بود و حاکمیتی و سیاسی نبود و از یک عنصر فرهنگی دینی الهی به جوانان اروپایی ارسال شد که تاثیر بالایی داشت.

 مبلغان با تجربه به خصوص اگر مسلح به دو زبان رایج دنیا باشند به مراتب تاثیرشان بیشتر از فضای مجازی یا در برنامه های رسانه ای خواهد بود و امروز نگاه چهره به چهره اثر گذارتر در امر تبلیغ است.

در سفر اخیر محرم امسال به نیوزلند که این کشور  فاصله زیادی از ایران دارد و حدود 25 ساعت پرواز و 25 هزار کیلومتر با جمهوری اسلامی ایران  فاصله دارد. در عین حال در دانشگاه معروف این کشور نوع استقبال جوانان دانشجو با توجه به شنیده هایی که از اسلام، تشیع، انقلاب اسلامی و  مقام معظم رهبری داشتند، بسیار زیاد بود. و توانستیم ارتباط رو در رو با آنها داشته باشیم و دغدغه های فکری آنها مطرح می شد و هر کدام از این دانشجویان می توانستند خانواده های خود را آگاه کنند. وقتی حرف های یک مبلغ را در کسوت روحانی از ایران به طور مستقیم بشنوند می توانند تاثیر گذار باشند.

   

    

حوزه: تبلیغ وهابیت در اروپا چه جایگاهی دارد و مردم چقدر از این آیین نوظهور استقبال می کنند ؟

* حضور ناموفق وهابیت در اروپا

امروز تفکر مردم دنیا با گذشته متفاوت است.آیین وهابیت خیلی از دستوراتش عقل پسند نیست آنها خیلی در اروپا تلاش می کنند که وهابیت را ترویج کنند اما نتوانستند موفق باشند. در همه کشورها اقلیت ها حضور دارند در کشورهای اسکاندیناوی خرده فرهنگ ها حاکم بود و جریان های انحرافی مهدویت تبلیغات می کردند از جمله وهابی ها که خیلی پول خرج می کنند اما استقبالی از  سوی مردم اروپا از وهابیت نشده، چرا که جریان داعش را جریانی از دل وهابیت می دانند. دوران انزوا و اضمحلال وهابیت محسوس است .و مثال معروفی هست که "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" جریان داعش باعث شد با عواطف و روحیات مشی انسانی مردم مقابله کنند و تنفری در مردم جهان اتفاق افتاده و روز به روز مردم متوجه می شوند ولد نامشروع وهابیت داعش است . مردم دنیا وهابیت را تفکر داعشی می دانند و در کشورهایی که در اروپا وهابیت فعال بود واقعاعرض اندام وهابیت را ندیدم و اگر حضور هم داشتند  محدود بوده است.

* تفکر عامه مردم اروپا در دفاع از جریان های مظلوم جهان مثل فلسطین است  

حرف عمومی مردم و تفکر عامه مردم اروپا در دفاع از جریان های مظلوم جهان مثل فلسطین است . در مرکز استکهلم مشاهده کردم جمعیتی رسما برای فلسطین تبلیغ می کردند و اعانه جمع آوری می کردند و امروز مردم دنیا به تفکر آزاد اندیشی و حریت  پی بردند. و وهابیت نتوانسته در اروپا موفق باشد.

حوزه: اگر در پایان خاطراتی از سفرهای تبلیغی خود به کشورهای مختلف دارید که حاوی نکات تبلیغی هست بفرمایید.

* تلاش ناکام وهابیت برای منصرف کردن هندو ها از ارادت به امام حسین(ع)

در سفر هند جلوه های زیبایی را مشاهده کردم. در ایام ماه صفر اقبال و ارادت عجیب مسلمان های هند نه تنها شیعیان بلکه هندو ها با تفکر غیر توحیدی که دارند جالب توجه بود.آن ها تحت تاثیر فرهنگ اهل بیت(ع) قرار گرفتند و هندوها اطعام و نذری برای امام حسین(ع) می دهند و حاجت می گیرند .از سوی دیگر وهابی ها می خواستند با پول های کلان آنها را متقاعد کنند تا از این کار دست بردارند اما آنها قبول نمی کردند که از فرهنگ امام حسین(ع)  دست بردارند.

در کشور قزاقستان چند سال پیش در نماز جمعه ای حضور پیدا کردم که قریب به 90 درصد جمعیت نماز گزاران در مسجد بزرگ در شهر آستانه جوان بودند. اقبال جوانان به اسلام در ابوظبی و امارات که جمع زیادی از مردم هند و بنگلادش حضور داشتند و مجلس عزاداری بسیار بزرگی برپا می کردند قابل مقایسه با جای دیگر نبود.

* ارادت خاص تاجیکی ها به امام(ره) و مقام معظم رهبری

کشور تاجیکستان هم همینطور، تاجیکی ها می گفتند ما تحت تاثیر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتیم مسلمان های تاجیک وقتی تصویر امام(ره) و مقام معظم رهبری را از تلویزیون می بینند شیشه تلویزیون را می بوسند .این کشور 70 سال تحت تاثیر کمونیست ها بوده، اما امروز ارادتی خاص به  نظام جمهوری اسلامی ایران دارند.

* محدودیت های سنگین علیه مسلمانان ازبکستان

در ازبکستان علیرغم محدودیت های سنگینی که برای مسلمانان وجود دارد تا به مکتب تشیع گرایش پیدا نکنند و کشور پلیسی است، به طوری که اگر در خانه ای حلقه قرآنی تشکیل دهند تا قرآن قرائت کنند و کسی پلیس را خبر کند، بازداشت می شوند .ما در ایام الله و مناسبت ها مجلس داشتیم و مشاهده کردیم مسلمانان آنجا دوستداران اهل بیت(ع) هستند و اقبال خوبی از این مجالس داشتند و گفتند این فضاها را نمی توانیم در خانه هایمان برگزار کنیم.

در کشور مالزی هم که یکی از کشورهای آسیا شرقی است و می تواند به عنوان بلندگویی برای اسلام باشد و مسلمان های آماده و مستعد تبلیغ وجود دارد و یک پلی برای بسیاری دیگر از کشورهای شرق آسیا است که مفاهیم اسلام ناب را می توانند ،منتقل کنند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha