سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ روحانیون با شهادت خود مردم را به سمت جهاد وشهادت دعوت کردند، اگر روحانیون با عمل خود به مردم آموزش نمی‌دادند نمی‌توانستیم در انقلاب اسلامی به نتیجه برسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امشب در اولین کنگره یکهزار شهید روحانی استان قم که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد به تشبیه جایگاه شهید و شهادت از قرآن  اشاره کردند وگفتند: براساس آیات قرآن،« وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» شهدا زنده اند و در نزد خدای متعال روزی می خورند وحیات آنها درعالم برزخ معمولی نیست، بلکه  آنها در مقام قرب یعنی«عنده ربهم یرزقون» می باشند ومنظور از یرزقون یعنی عبادت دائمی دارند.

  این مرجع تقلید با اشاره به اینکه شهدا جایگاه عابد را به خود اختصاص داده‌اند، گفتند: این افراد به صورت مستمر در حال عبادت خداوند متعال هستند به همین علت می‌توانیم بگوییم که یک جایگاه متفاوت برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه شهدا از نعمت‌های دریافت شده از رحمت الهی رضایت دارند، افزودند: این افراد زمانی که رحمت الهی را مشاهده می‌کنند شادمان می‌شوند.

این مرجع تقلیدگفتند: شهدا به افرادی که به آن‌ها ملحق نشده‌اند بشارت می‌دهند که در مورد ما نگران نباشید، چرا که در مورد شهادت نباید به افراد تسلیت بگوییم، بلکه باید از واژه تبریک استفاده کنیم، چرا که شهدا از گذشته و آینده خود غمگین نبوده و هیچ نگرانی نخواهند داشت،شهدا به آینده نیز بشارت می‌دهند، این افراد از مردمی که در دنیای خاکی حضور دارند دعوت می‌کنند که به مسیر ایثار و شهادت حرکت کنند تا بتوانند همانند آن‌ها رستگار شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه قرآن کریم در مورد شهدا آیاتی مختلفی دارد، ادامه دادند: اسلام با منطق شهادت جلو رفته، انقلاب اسلامی با منطق شهادت توانست در جنگ تحمیلی به پیروزی برسد؛ دشمن بعثی بعد از انقلاب اسلامی از بهم‌ریختگی کشور ایران استفاده و به دنبال این بود که سه روزه بتواند به تهران برسد، اما اینجا بود که امام خمینی(ره) با استفاده از منطق شهادت توانستند مردم را برای حضور در میدان نبرد بسیج کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی این مرجع تقلیداز فرهنگ شهادت به عنوان عامل پیروزی انقلاب اسلامی نام بردند و خاطرنشان کردند: شهدا با نگاه به روحیه شجاعت امام خمینی(ره) مقابل گلوله ایستادگی کردند در حالی که بدون فرهنگ ایثار و شهادت در جنگ هشت ساله به شکست می‌رسیدیم.

ایشان تصریح کردند: باید فرهنگ شهادت را به مردم آموزش دهیم؛ امروزه نظام اسلامی قوی‌تر از گذشته شده است و تا زمانی که منطق ایثار و شهادت در میان جوانان زنده و روشن باشد، همچنان قوی خواهیم ماند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه منطق عمل توانست مردم را با آموزه‌های جدید آشنا کند، گفتند: روحانیون با شهادت خود مردم را به سمت شهادت دعوت کردند، اگر روحانیون با عمل خود به مردم آموزش نمی‌دادند نمی‌توانستیم در انقلاب اسلامی به نتیجه برسیم.

معظم له با اشاره به اینکه روحانیون در مرحله نخست لباس شهادت را به تن خود کردند، مطرح کردند: بر اساس فرمایشات امام علی(ع) اگر به دنبال پیروزی در عرصه‌های مختلف هستیم باید در مرحله نخست خود عمل کننده باشیم؛ اگر اسلام باز هم نیازمند شهید باشد باید در مرحله نخست در صحنه حضور یابیم.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه دشمن نمی‌تواند سلاحی قدرتمندتر از سلاح شهادت داشته باشد، گفتند: در شرایطی که نظامیان کشورهای مختلف از صحنه نبرد فرار می‌کنند، نظامیان و رزمندگان دفاع مقدس برای دفاع از آرمان‌ها و اسلام همیشه در صف نخست حضور داشتند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: مسلمانان این منطق را قبول دارند که در صورت شهادت به سعادت و در صورت پیروزی به موفقیت می‌رسند به همین علت هراسی از مرگ ندارند؛ نسل جوان امروزه صحنه‌های دفاع مقدس را مشاهده نکرده است به همین علت این صحنه‌ها باید با روش‌های مختلف برای جوانان مجسم شود تا آنان نیز آموزش لازم را سپری کنند، چرا که شاید باز هم نیاز باشد در مسیر اسلام شهید تقدیم کنیم.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه آمادگی نظام عامل بازدارندگی دشمن است، گفتند: روحانیون، سپاهیان، صدا و سیما و فرهیختگان جامعه از جمله نویسندگان باید فرهنگ ایثار و شهادت را زنده نگه دارند تا نسل‌های مختلف با آموزه‌های ایثار و شهادت آشنا شوند و بتوانیم انقلاب اسلامی را تا ظهور امام زمان(عج) دنبال کنیم.

 40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha