جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ محفل انس با قرآن به مناسبت کنگره شهدای روحانی استان قم

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد:متاسفانه در روز‌های اخیر نیز شعارهایی شنیده است که حتی قابل بیان کردن نیست، شعارهایی که همه چیز را فدای ایران می‌کند؛ شعارهایی مانند نه غزه ونه لبنان یا شعارهایی که دین را فدای ایران می‌کند بسیار تأسف برانگیز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی امشب طی سخنانی در محفل انس با قرآن که به مناسبت کنگره شهدای روحانی استان قم در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که حدود 30 سال است که مراسم های بسیاری از سوی مسئولان نظام ، اقشار و اصناف و گروه های مختلف مردم در تجلیل از شهدا برگزار می شود، اظهار داشت: همه این مراسم ها بسیار ارزشمند است و نشانه ای است بر قدرشناسی و قدردانی ملت بزرگ و بصیر ایران اسلامی نسبت به مقام رفیع شهید و شهادت.

ایشان افزود: به خصوص در دوران کنونی که دشمن با لجن پراکنی در فضای مجازی به دنبال تحریف حقایق ایثار و شهادت است، ما وظیفه سنگینی داریم که با هر چه بهتر برگزار کردن این محافل نسل جوان را با مفهوم شهید و جهاد در راه خدا به خوبی آشنا کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: چنان چه مسائل درست و صحیح بررسی شود برای پاسخ به همه شبهات نیاز به یک کتاب و یا دایره المعارف بزرگ داریم و گرچه در سال های اخیر کارهای خوبی در این باره شده اما همچنان نیاز به تداوم این روند داریم.

ایشان با تاکید بر این که بی شک فرآیند پاسخگویی به شبهات، جهاد علمی است که اجر و ثواب آن کمتر از جهاد نظامی در راه خدا نیست، گفت: این که رهبر معظم انقلاب فرمودند احیای نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، این برای ما پیام بسیار سنگینی به همراه دارد و آن هم این که از هیچ تلاشی برای تبیین هنر شهادت مردان خدا فروگذار نکنیم.

آیت الله مصباح یزدی همچنین بر لزوم تبیین حماسه عظیم روحانیت و بیان شهادت تعداد بسیاری از شهدای روحانی از جمله علمای شاخص در دوران انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: برپایه آماری که در دست است، حضور روحانیون در جبهه نبرد حق علیه باطل نسبت به همه اصناف و اقشار بیشتر بوده و این نشان می دهد که برخلاف یاوه گویی دشمنان و مغرضان، هیج قشر و صنفی به اندازه روحانیت شهید و ایثارگر نداشته است و البته این مساله برای ما مایه مباهات و افتخار می باشد.

ایشان با بیان این که روحانیت باید وظایف خود را به خوبی بشناسند و به آن‌ها به درستی عمل کند، افزود: روحانیت علاوه بر اینکه وظیفه دارد تا کنار و همراه مردم باشد، وظیفه مهم دیگری نیز دارد که آن هم مساله هدایت و تبیین مسائل برای دیگران است؛ این وظیفه، مسؤولیت روحانیت را سنگین‌تر از قبل می‌کند و البته موجب ترقی و پیشرفت جامعه نیز خواهد شد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: البته باید توجه داشت که راهنمایی و هدایت افراد جامعه صرفاً با زبان و گفتار حاصل نمی‌شود، بلکه باید در عمل نیز دیگران را راهنمایی و هدایت کنیم.

ایشان با اشاره به این نکته که اساساً رفتار و گفتار یک شخص روحانی باید برای همه مردم یک حجت باشد، گفت: اگر یک روحانی صالح در جامعه‌ای وجود داشته باشد آن روحانی با اعمال خود می‌تواند در دیگران تأثیرگذار باشد و موجب تحولات بسیاری گردد، همان طور که شهدای والامقام روحانی حقیقتاً این گونه بودند و هنوز هم ما از برکات معنوی آن ها بهره مند هستیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: رفتار صحیح و درست و برپایه آموزه‌های دینی بی شک در مردم موثر خواهد بود و می‌تواند منشا خیرات و برکات فراوانی باشد.

ایشان با بیان این که جهاد در راه خدا از بافضیلت ترین اعمال نزد خدا محسوب می شود، گفت: متاسفانه گاهی در بعضی از مراسم ها و محافل شنیده می شود که مطرح می کنند شهدا و رزمندگان برای دفاع از آب و خاک وطن خود به جبهه رفته‌اند و حال آن که بالاتر از این آن ها برای دفاع از اسلام و حریم اهل بیت (ع) به جبهه رفته و جام گوارای شهادت را سرکشیدند.

عضو جامعه مدرسین یادآور شد: صدام و نیرو‌های بعثی نیز از خاک خودشان دفاع می‌کردند و این مسئله با دفاع از حریم اهل بیت (ع) قابل مقایسه نیست؛ متاسفانه در روز‌های اخیر نیز شعارهایی شنیده است که حتی قابل بیان کردن نیست، شعارهایی که همه چیز را فدای ایران می‌کند؛ شعارهایی مانند نه غزه و لبنان یا شعارهایی که دین را فدای ایران می‌کند بسیار تأسف برانگیز است.

۳۱۳/۸

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha