پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جازاری

حوزه/ عضو هیئت رئیسه اتحادیه علمای اروپا، قدرتمندترین نظام تولیدکننده فرهنگ و دین در جهان امروز را مسیحیت کاتولیک که در کشورهای «فرانکوفون» هستند، برشمرد و اظهار کرد: معنای واقعی آن در هم تنیدگی اندیشه، زبان و فرهنگ فرانسوی در این کشورهاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سعید جازاری، در نشست سوم «کلمه سواء» با عنوان «گفتگوی بین ادیان و معرفی بین المللی اسلام؛ توصیف روش های موجود و توصیه روش های مطلوب با تاکید برکشورهای فرانسوی زبان» در چهار محور به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: برای شناخت مسیحیت و شیوه های تبلیغ آن در جهان، ابتدا باید فرانسه را به عنوان مهد مسیحیت شناخت.

وی در ادامه قدرتمندترین نظام تولیدکننده فرهنگ و دین در جهان امروز را مسیحیت کاتولیک که در کشورهای «فرانکوفون» هستند، برشمرد و با بیان اینکه بیش از نیمی از کشورهای جهان فرانکوفون به معنای واقعی هستند، اظهار کرد: معنای واقعی فرانکوفون در هم تنیدگی اندیشه، زبان و فرهنگ فرانسوی در این کشورهاست.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه علمای اروپا در ادامه ویژگی های کشور فرانسه را در عناوینی مانند کشور مهم در عرصه نظریات مبنایی در علوم انسانی و مهد گونه های مختلف فرهنگ و هنر عنوان و خاطر نشان کرد: شیوه مدیریت نظام فرانکوفونی را فراماسونری دانست که در آن بر انتقال داده ها و اطلاعات به همراه نشانه تاکید می شود.

حجت الاسلام والمسلمین جازاری در بخش نظام آموزشی تربیت طلبه مسیحی خاطرنشان کرد: نظام مقدماتی آموزشی مسیحیت حدود هفت سال طول می کشد و فرد متقاضی برای ورود باید خود را به کشیش محله معرفی و طی یک سال با او همکاری کند و درصورت موفقیت در این مدت، اجازه ثبت نام خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دو کشیش باید در این زمینه او را تایید کنند، گفت: هر فرد وارد شده به تحصیل مسیحیت و طالب علوم دینی موظف است در طول سال، 3 ماه در بیمارستان، یک ماه در زندان و چند جلسه در موسسات خیریه و کمک به نیازمندان حضور یابد تا با عموم مردم و وضعیت آنان آشنایی پیدا کند که در نهایت پس از حدود هفت سال، او به یک کشیش تبدیل می شود و حق ورود به کارهای اجرایی ندارد.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه علمای اروپا ادامه داد: هر کشیشی الزاماً باید 5 زبان را فرابگیرد و با ادیان رسمی جهان طی 12 تا 18 واحد آشنا شود که به طور مثال جامعه شناسی جوامع مسلمان که دارای 5 گرایش تخصصی در مقطع دکتری است.

حجت الاسلام و المسلمین جازاری گفت: ابزارهای هنری مانند سینما، موسیقی، نقاشی و... در تبلیغ مسیحیت در عرصه جهانی به خدمت گرفته می شوند و مسیحیت تلاش می کند تا در حوزه دانش و دانشگاه ها نیز ورود جدی داشته باشد که برای مثال، دانشگاه کاتولیک بیش از ۸ هزار دانشجوی دکتری دارد.

استاد دانشگاه کاتولیک فرانسه افزود: از دیگر ابزار تبلیغی مسیحیت می توان به صنعت تورسیم اشاره کرد که غالباً در اختیار پدران مذهبی است و هم برای کلیسا درآمد مالی دارد و هم در جهت تبلیغ و رساندن پیام های دینی مسیحیت به توریست ها استفاده می شود.

عضو مرکز مطالعات ادیان دانشگاه سوربن فرانسه، جریان های تبلیغ مسیحیت در کشورهای مختلف را واجد چند ویژگی دانست و توضیح داد: ویژگی های مبلغ را می توان ساده زیستی و همراهی با طبقه اجتماعی مردمی، برنامه ریزی زمانی برای تبلیغ و عدم تعجیل در اثرگیری زودبازه، اتحاد میان آراء و نظرات کلیساهای مختلف، اصل عمل و کار در برابر تبلیغ و گزارش خلاصه کرد.

وی برای نمونه به کشیشی اشاره کرد که 8 سال به صورت غیر رسانه ای و بی نام و نشان در تانزانیا به کار تبلیغ مسیحیت پرداخته و در نهایت توانسته است جریان وسیعی از مسیحیت را در آنجا ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان، چالش های تبلیغ در عرصه بین الملل را در چند محور از جمله استفاده از تبلیغات سنتی مبتنی بر عدم شناخت کافی فرهنگ مخاطب، ضعف در فراگیری و به کار گیری اصطلاحات خاص در زبان تخصصی و کمبود آشنایی با جریان های شیعه در خارج از جمله خوجه ها خلاصه کرد.

گفتنی است، این نشست، سومین جلسه از سلسله نشست های «کلمه سواء» بود که به همت هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha