پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی در دیدار سفیر هند

حوزه/ سفیر هندوستان در تهران، با سفر به قم ضمن حضور در جامعه المصطفی العالمیه، با آیت الله اعرافی دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به سوراب کومار،سفیر هندوستان در ایران، اظهار داشت: ایران و هند وارث دو تمدن مهم تاریخی و بشری در جهان هستند که این دو تمدن کهن، از نقاط مشترک انسانی، الهی، بشری و فرهنگی مهمی برخوردارند.

وی با اشاره به آشنایی و توجه عالمان و اساتید بزرگ مسلمان همچون علامه طباطبایی با فرهنگ کهن، زبان و تمدن هندوستان،ابراز داشت: هند به عنوان کشوری بزرگ در جهان معاصر از تنوع فرهنگی، اقلیمی، جمعیتی و دینی گسترده ای برخوردار است و در حقیقت، ویترینی از فرهنگ های مختلف جهان در آن قابل مشاهده است.

مدیر حوزه های علمیه، زبان فارسی را میراث مشترک دو کشور ایران و هند برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه در دوره معاصر نیز، دو کشور ایران و هند همواره از روابط خوب اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برخوردار هستند و امروز نیز بیش از هر زمان، نیازمند تقویت این روابط حسنه در تمام زمینه ها هستیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، حضور جمعیت بسیار بزرگ مسلمانان در هند را حلقه اتصال این کشور به جهان اسلام دانست و ابراز داشت: در کنار همه این ابعاد، قم و جامعه المصطفی با هند روابطی عمیق و صمیمی دارد. هم اکنون نزدیک به هزار نفر از طلاب هندی در قم و المصطفی در حال تحصیل هستند که هر کدام سفیران فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی میان دو کشور به شمار می آیند. از سوی دیگر، چندین هزار نفر از دانش آموختگان المصطفی در نقاط مختلف هند مشغول به فعالیت دینی و فرهنگی هستند و حوزه های علمیه متعددی در هند توسط این دانش آموختگان برنامه ریزی و اداره می شود.

وی با اشاره به تحصیل جمع زیادی از متخصصان ایرانی در رشته های گوناگون دانشگاه¬های هند، گفت: کمتر نقطه ای از ایران و هند وجود دارد که شاهد حضور دانش آموختگان دو کشور در آن نباشیم و این نشان دهنده ظرفیت های مهم برای تقویت روابط میان ایران و هند، به ویژه جامعه المصطفی با نهادهای علمی در هند است.

آیت الله اعرافی با اشاره به دنبال شدن قرائتی سنجیده، حکیمانه و عقلانی از اسلام در حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی، یادآور شد: امروز شاهد طیفی از قرائت ها و تفسیرهای تند و خشن در جهان اسلام هستیم که در برخی مراکز علمی بعضی از کشورهای منطقه دنبال می شود و افرادی با نگاه تند و افراطی، به منظور اشاعه جنگ مذهبی پرورش می یابند. در قم و جامعه المصطفی، ما با این برداشت از اسلام که به جنگ افروزی میان ادیان و مذاهب منجر شود مخالفیم و بر ارائه چهره عقلانی از اسلام تاکید داریم.

مدیر حوزه های علمیه، قم را یکی از مهم ترین شهرهای معرفتی، علمی و دینی در جهان اسلام خواند و اذعان داشت: هم اکنون بیش از سیصد مرکز علمی در قم مشغول به فعالیت علمی هستند و نزدیک به یکصد هزار دانش پژوه در این شهر به تحصیل در علوم اسلامی و انسانی اشتغال دارند.

وی با اشاره به تحصیل سی هزار نفر از 130 کشور در بیش از یکصد رشته در قلمروهای مختلف علوم انسانی و اجتماعی در جامعه المصطفی و ارتباط با مراکز علمی در پنجاه کشور جهان، خاطرنشان کرد: طلاب هندوستانی یکی از ملیت های پرجمعیت، ممتاز و فعال در جامعه المصطفی به شمار می آیند که به تدریج به سطوح عالی رسیده اند و جمع زیادی از آنان در رشته های متنوع اسلامی و انسانی مشغول به تحصیل هستند. 

آیت الله اعرافی در پایان با تاکید بر آمادگی جامعه المصطفی برای افزایش همکاری ها با مراکز علمی و دانشگاهی هند، ابراز داشت: مدارک المصطفی توسط وزارت علوم به رسمیت شناخته شده است و در بسیاری از کشورها دارای اعتبار است. فرزندان طلاب المصطفی نیز در ایران از خدمات آموزشی معتبر و استانداردی بهره مند هستند. ما اطمینان داریم طلاب جامعه المصطفی متعهد به ارزش ها و اتحاد ملی کشورهای خود هستند و از هرگونه فعالیت های افراطی و تند به دور خواهند بود.

گفتنی است: در این دیدار، سفیر هند در تهران نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعه المصطفی و دیدار با آیت الله اعرافی، هدف از سفر خود به قم را بازدید از جامعه المصطفی، دیدار با دانش پژوهان هندی و زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) خواند.

آقای سوراب کومار با تقدیر از فعالیت های علمی و آموزشی جامعه المصطفی به طلاب هندی، تمدن، تاریخ و فرهنگ ایران را ستودنی دانست و با اشاره به زمینه های متعدد ارتباط و همکاری میان دو کشور، خواستار گسترش همکاری در عرصه های متنوع علمی، فرهنگی و تمدنی شد.

سفیر هند در ایران، قم را پایگاه قوی دینی و علمی دانست و با اشاره به تحصیل دانش پژوهان کشورهای زیادی در جامعه المصطفی، از آمادگی سفارت هند برای ارائه خدمات بهتر و تسهیل بخش به جامعه المصطفی و طلاب هندی خبر داد.

 


ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha