جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ تجلیل از پژوهشگران برتر موسسه  امام خمینی(ره)

حوزه/ رئیس موسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: ما باید نیازهای جامعه و انقلاب اسلامی را در عرصه پژوهش مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز طی سخنانی در در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر این موسسه با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه تحقیقات و پژوهش در مسیر رشد و تعالی جامعه ابراز داشت: سوالی که مطرح می شود این است که آیا به راستی وضع پژوهش در کشور ما از دوران مشروطه تاکنون مطلوب بوده یا خیر و اگر احیاناً کمبودی هست مربوط به کجاست و بالاخره این که نواقص و کمبودها را چگونه و به چه وسیله ای می توان مرتفع ساخت.

ایشان با اشاره به این که تحقیق و پژوهشی ارزشمند است که به کشف مجهولات بینجامد، گفت: پژوهش ها باید ناظر به نیازهای روز جامعه و برای پاسخ به سوالات بی جواب باشد و از این رو نیازمند روش ها و ضوابط خاصی برای دست یابی به این هدف هستیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طبعاً هر علمی به اقتضای ذات خود متدها و روش های تحقیقی خاصی دارد که اگر از این روش ها به درستی استفاده شود در نهایت نتایج خوبی نیز به همراه خواهد داشت.

ایشان گفت: از این منظر هنر و تلاش ما باید این باشد که از کمبودها و ضعف ها در عرصه پژوهش کاسته و بر غنای آن ها بیفزایم؛ البته در همه جوامع کمبودهایی وجود دارد ولی آنچه که واقع بینانه است این که بکوشیم از کمبودها کاسته و بر غنای مطالب بیفزاییم ، ضمن آن که می بایست از ابزارهایی که می توانیم در پژوهش استفاده کنیم کمک بگیریم و از آنها غفلت نکنیم تا این سرمایه و پژوهش غنی تر شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که علم بیشتر باعث ارتقای فهم و شعور انسانیت می شود، افزود: در کشور ما کمبودهای بسیاری در زمینه پژوهش وچود داشته که این مساله می طلبد برخی کسانی که ذوق، انگیزه و وقت دارند آن ها را بررسی کنند که چه کمبودهایی داریم و علت این کمبود ها چیست تا در آینده این ها رفع شود.

ایشان خاطرنشان کرد: به هر حال امام خمینی(ره) انقلابی را به پیروزی رساند و حرکتی را شروع کرد که امروز به این جا رسیده است، امروز در وضعی قرار داریم که به هیچ وجه با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و به خصوص در زمینه های تحقیق و پژوهش باید بتوانیم به نیازهای جامعه و انقلاب و دغدغه های مقام معظم رهبری پاسخگو باشیم چرا که در این باره مسئولیت بالایی داریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که محققان و پژوهشگران، موضوع و سوژه های تحقیق را با دقت انتخاب کنند، ابراز داشت: یکی از مسائلی که محقق باید در انتخاب پژوهش خود بیشترین دقت را نسبت به آن داشته باشد انتخاب سوژه مناسب است تا نتیجه ای مناسب و مطلوب را به همراه داشته باشد.

ایشان اضافه کرد: امروز به خصوص در انتخاب سوژه پژوهش باید فکر کنیم چه چیزی نیاز بشریت است و ما چگونه باید آن ها را ابراز کنیم از این رو مسلم است که پژوهش با نیات شخصی و اغراض خاص ثمره چندانی برای کلیت جامعه در پی ندارد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha