پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی همت بناری

حوزه/ عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم، تماشای بیش از حد تلویزیون و عوارض ناشی از آن را به سان آفتی خطرناک فراروی سبک زندگی کودکانه برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین علی همت بناری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که اهتمام ویژه والدین نسبت به تربیت و پرورش فرزندان خود یکی از زمینه ها و عوامل سعادت و نیک نامی آنان است، ابراز داشت: سبک زندگی امروزی باعث شده که در بحث تربیت فرزند متاسفانه گاه شاهد یک سری بی توجهی ها و کم توجهی ها باشیم که این مساله در میان مدت و درازمدت به کیان خانواده و جامعه ضربه می زند.

وی با اشاره به سهم قابل توجه رسانه های جمعی به خصوص تلویزیون در گرفتن وقت کودکان و نوجوانان به خود گفت: چندی پیش نتایج یک پژوهش علمی منتشر شد مبنی بر این که تماشای تلویزیون تا قبل از دو سالگی موجب می شود تا کودکان نتوانند به درستی تکلم کنند و به همین خاطر به صورت جدی توصیه شده که تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دو سال ممنوع است؛ از سویی گفته شده که چنانچه کودکان در سنین بسیار کم به تماشای تلویزیون بپردازند، وقتی به سن مدرسه می رسند، قدرت توجه و دقت آنها به طور محسوسی، اُفت می کند.

رئیس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی(ص) اضافه کرد: البته این یک اصل مسلم است که افراط در هر چیزی آسیب زا می تواند باشد به خصوص تماشای تلویزیون برای خردسالان که اگر به درستی مدیریت نشده و به میزان حداقلی صورت نگیرد، تبعات نامطلوبی بر جای می گذارد.

وی بیان داشت: یکی از عوارض و آسیب های جدی برای سلامتی بچه ها متوجه سیستم اعصاب و روان آن هاست که از سویی باعث تشدید پرخاشگری و روحیه ناسازگاری در آن ها می شود و از سوی دیگر ممکن است به مرور موجب افزایش روحیه انزواطلبی آن ها گردد.

این محقق افزود: به هر حال باید توجه داشت که بسیاری از کودکان دعوا و پرخاشگری های رخ داده در فیلم های تلویزیونی را باور کرده و چه بسا آن را در زندگی عادی خود پیاده سازی می کنند که این مساله حقیقتاً خطرآفرین است.

حجت الاسلام و المسلمین بناری همچنین گفت: نکته حایز اهمیت دیگر هم این که تماشای فیلم ها و کارتون های نامناسب و حاوی محتوای پرخاشگرانه ضمن آن که منجر به کاهش سرعت رشد ذهنی کودکان می شود، زمینه ای فراهم می کند که بچه ها در آینده تبدیل به والدینی پرخاشگر شوند.

وی با اشاره به این که اساساً یکی از اصول مهم تربیتی این است که ما به تدریج فرزندان خود را با زندگی واقعی و الزامات و بایسته های آن آشنا کنیم ، تصریح کرد: این در حالی است که تماشای بیش از حد تلویزیون موجب می شود که آن ها به جای آشنایی با زندگی واقعی، با یک زندگی کاریکاتوریزه شده و فانتزی شده آشنا شوند و این مساله در حالی است که ما کودکان باید با واقعیت های زندگی بر اساس نظام مهارتی آشنا شوند که تمرکز بیش از حد بر رسانه ای چون تلویزیون مانع از تحقق این هدف است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: یکی دیگر از آسیب های تماشای بیش از حد تلویزیون برای کودکان این است که سیستم خواب مطلوب آن ها را برهم می زند و کودک خردسال آن میزان خواب مناسب و به موقع را نخواهد داشت که در این رابطه البته بسیاری از روانشناسان کودک هشدارهای لازم را به خانواده ها داده و می دهند اما متاسفانه برخی از والدین کمتر به این هشدارهای دلسوزانه در عمل توجه می کنند.

وی افزود: مساله قابل توجه دیگر این که به هر حال ، یکی از کانال های بسیار مهم تربیت بچه ها، رسانه است و این موضوع باید سهم به اندازه و بایسته خود را داشته باشد و لذا اگر سهم استفاده از رسانه آن هم رسانه ای در حد و قواره تلویزیون بیش از حد لازم باشد، خواه ناخواه سهم دیگر ابزارهای تربیتی کمرنگ می شود؛ ابزارهایی مثل نقش خود خانواده، بازی های فیزیکی با گروه همسالان، حضور در اماکن مذهبی مثل مسجد، امامزاده ها و حرم های مطهر و یا حضور در اماکنی چون کانون های پرورش فکری کودکان ، بسیج، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و غیره.

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: علاوه بر این ها، آنچه مسلم است این که تماشای بیش از حد تلویزیون، زمینه لازم برای گرایش به مطالعه و کتاب خوانی را در بچه ها کمرنگ می کند و حال آن که کودکان در سنین مختلف نیاز به کتاب مناسب خود را دارند و همه چیز نباید در تلویزیون منحصر شود.

وی در خاتمه گفت: از این رو توصیه و پیشنهاد ما به والدین عزیز آن است که نسبت به میزان تماشای تلویزیون از سوی بچه هایشان و این که چه فیلم ها و کارتون هایی را ببینند، حساسیت و نظارت بیشتری داشته باشند تا خدای ناکرده آسیب زیادی متوجه فرزندانشان نباشد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    0 0
    جناب استاد ارجمند امروزه خطر استفاده زیاد و بی رویه از فضای مجازی و گوشی به مراتب بیشتر از تلویزیون است و کار بجایی رسیده که بسیاری از جوانان امروز را که به آن معتاد شده اند باید سفارش کرد که بهتر است تلویزیون ببینند.